Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'

Auteur Topic: Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'  (gelezen 54765 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Mirum

  • Ambulance verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Allereerst mijn complimenten voor het mooie verhaal O0

U schrijft dat de meerwaarde van de traumaheli voor u als een paal boven water staat (waar ik het overigens mee eens ben), maar uit uw verhaal maak ik op dat de heli in het begin van zijn bestaan wellicht als vervelend werd ervaren. Dit omdat u al het werk af moest staan aan het MMT van de heli en lijdzaam toe moest zien. Er zal in de tussentijd veel zijn veranderd en daarom ben ik benieuwd of u destijds (de eerste periode na de introductie van de heli) ook de meerwaarde van de traumaheli zou bevestigen?

Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met de samenwerking tussen het MMT en de verpleegkundige van de ambulance, maar ik heb het idee dat er tegenwoordig veel meer wordt samengewerkt dan dat ik uit uw verhaal van vroeger op kan maken. Klopt dat beeld dat ik heb?

Geachte collega,

  Ik schreef al eerder dat ik het als een meerwaarde zie als er hulptroepen komen. En als deze hulptroepen uit een helicopter komen en ze nemen medicatie en andere spullen mee die ik niet heb, dan zijn ze meer dan welkom! Er kan dan iets voor de patient gedaan worden wat ik niet kan. En dat belang staat in grote neonletters bij mij te knipperen. En dat niet alleen, een hobbelige en lange amburit voor een patient met een meerdere wervelfracturen is natuurlijk verre van ideaal. Uit een vorig beroepsleven weet ik dat een heliritje veel rustiger is. Ik schreef het al eerder, de waarde van de heli staat voor mij als een paal boven water.

Echter, als die meerwaarde zou bestaan uit een ampulletje succinylcholine, een ampulletje ethomidate en een ampulletje esmeron, dan kan ik die  ook zelf wel meenemen. Het moet geen vliegende bezorgdienst van spoedmedicatie zijn. En daar lijkt het eerlijk gezegd soms wel een beetje op.

Neemt niet weg, dat ik bij casuistiek kom, waar ik ontzettend blij ben dat het MMT het van me overneemt. Een been amputeren zit toch echt niet in mijn takenpakket. En ik zeg niet voor niet overneemt. Mmt erbij geroepen(ik doe dat regelmatig op eigen initiatief, wacht dus niet af of de meldkamer het me vraagt en dat wordt me vaak niet in dank afgenomen) Ik doe wat in de laatste LPA staat maar zodra het MMT er is draag ik de casus voor 100 procent over.  En dat is goed zo, ik zie dat kwalitatieve opschaling. Ik ken mijn grenzen.

Ik heb over deze manier van werken nog kortgeleden een lang gesprek gehad met mijn manager. Hij vertelde dat dit toch eigenlijk de juiste manier van werken moet zijn. Dat zou veel irritatie schelen. Irritatie die ik nimmer heb ondervonden trouwens. De MMT ers die ik heb ontmoet waren stuk voor stuk mensen waar ik best een biertje mee zou willen drinken. Maar wie ben ik...Hij had dit recentelijk te horen gekregen op een bijeenkomst van ambu-hoofdgeitenbreiers samen met de organisatie van MMT,s
Krijg ik toch nog eens een compliment.Dat ik dit nog mag meemaken..


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Als geen vakkenner, wat is LPA en is dat ook ergens online terug te lezen?


Mirum

  • Ambulance verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Oei, sorry, ik verviel in jargon. Lpa betekent landelijk protocol ambulancezorg. Een handig boekje, voor sommigen de ambulancebijbel waarin staat wat te dien bij welk symptoom dan wel aandoening. Wordt regelmatig vernieuwd. Er staat ook allerlei nuttige informatie in over procedures. Sommige diensten willen dat de medewerkers exact doen wat er in de lpa staat, anderen staan wat vrijheden toe.

Zelf ben ik geen voorstander van kookboekgeneeskunde, maar wil je je aan de veilige kant houden: doe het lpa protocol. Geen idee of het online te lezen is. Tip: vraag een ambu chauffeur of verpleegk een verouderd exemplaar. Ik heb al jaren een vast en enthousiast adres voor mijn oude boekjes.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Mirum,

Ik ben ook geen voorstander van kookboek geneeskunde. Het LPA is een leiddraad en geen keurslijf. Toch is het te downloaden

http://visio.ambulancezorg.nl/LPA7.2/

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Ik vermoed dat ik dat boekje wel eens heb gezien bij kennissen die werkzaam zijn in de ambulancezorg. Zo'n boekje met workflows erin etc. De link werkte niet echt in Chrome dus gok er maar even op  O0


Mirum

  • Ambulance verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Klopt, zo is het inderdaad opgebouwd.


army-medic

  • Gast
Voetganger gewond na aanrijding met bus
Laatste update: 09-02-2013 | 22:41

Thorn
Een 29-jarige man uit Ittervoort is zaterdagavond op het kruispunt Casino/Pastoor Woutersstraat zeer ernstig gewond geraakt na een aanrijding met een lijnbus. Hij werd per traumahelikopter naar het ziekenhuis van Nijmegen overgebracht.


Door nog onbekende oorzaak is de voetganger in botsing gekomen met de rechter voorzijde van de lijnbus. Bureau Forensische Opsporing stelt een onderzoek in naar de exacte toedracht van het ongeval.
twee dingen, 1 wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen ernstig gewond en zeer ernstig gewond, (terwijl het letsel nog niet eens bekend is, maar dat terzijde).
2. in nederland wordt een patient bijna nooit met een helicopter vervoerd, omdat dat daar veel te veel tijd in gaat zitten. voordat de patient in de heli ligt ben je zo 15 tot 20 minuten verder, terwijl je een patient een ambu in schuift en meteen kunt rijden. dus!!!, heli's afschaffen en de MMT's over de weg laten komen, dat scheelt tijd en veeeeel geld, miljoenen!!!, geen start en landings procedures meer. ik hoorde dat de lifeliners in nederland een updata hadden gehad zodat ze goed op zandgrond kunnen landen, een filter voor de luchtinlaat, KOST 750.000 euro per heli, belachelijk


BMHstudent

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
twee dingen, 1 wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen ernstig gewond en zeer ernstig gewond, (terwijl het letsel nog niet eens bekend is, maar dat terzijde).
2. in nederland wordt een patient bijna nooit met een helicopter vervoerd, omdat dat daar veel te veel tijd in gaat zitten. voordat de patient in de heli ligt ben je zo 15 tot 20 minuten verder, terwijl je een patient een ambu in schuift en meteen kunt rijden. dus!!!, heli's afschaffen en de MMT's over de weg laten komen, dat scheelt tijd en veeeeel geld, miljoenen!!!, geen start en landings procedures meer. ik hoorde dat de lifeliners in nederland een updata hadden gehad zodat ze goed op zandgrond kunnen landen, een filter voor de luchtinlaat, KOST 750.000 euro per heli, belachelijk

En op maandagmiddag om 17:15 met de MMT-auto over de ring van Amsterdam? grote voordeel van de heli is natuurlijk de aanzienlijke tijdwinst..


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
twee dingen, 1 wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen ernstig gewond en zeer ernstig gewond, (terwijl het letsel nog niet eens bekend is, maar dat terzijde).
2. in nederland wordt een patient bijna nooit met een helicopter vervoerd, omdat dat daar veel te veel tijd in gaat zitten. voordat de patient in de heli ligt ben je zo 15 tot 20 minuten verder, terwijl je een patient een ambu in schuift en meteen kunt rijden. dus!!!, heli's afschaffen en de MMT's over de weg laten komen, dat scheelt tijd en veeeeel geld, miljoenen!!!, geen start en landings procedures meer. ik hoorde dat de lifeliners in nederland een updata hadden gehad zodat ze goed op zandgrond kunnen landen, een filter voor de luchtinlaat, KOST 750.000 euro per heli, belachelijk
1. Wat de media over ernstig gewond en zeer ernstig gewond schrijven zegt helemaal niets. Wat wil je horen?
2. Blijkbaar was er in dit geval tijdswinst te behalen door te vliegen. Thorn ligt op een aardige afstand van de traumacentra. Je weet niets van de situatie ter plaatse of de toestand van het slachtoffer.
3. MMT over de weg? Je moet behoorlijk wat grondgebonden MMT's opzetten verspreid over het land wil je de tijdswinst van vliegen (ondanks de procedures) overtreffen.


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
twee dingen, 1 wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen ernstig gewond en zeer ernstig gewond, (terwijl het letsel nog niet eens bekend is, maar dat terzijde).
2. in nederland wordt een patient bijna nooit met een helicopter vervoerd, omdat dat daar veel te veel tijd in gaat zitten. voordat de patient in de heli ligt ben je zo 15 tot 20 minuten verder, terwijl je een patient een ambu in schuift en meteen kunt rijden. dus!!!, heli's afschaffen en de MMT's over de weg laten komen, dat scheelt tijd en veeeeel geld, miljoenen!!!, geen start en landings procedures meer. ik hoorde dat de lifeliners in nederland een updata hadden gehad zodat ze goed op zandgrond kunnen landen, een filter voor de luchtinlaat, KOST 750.000 euro per heli, belachelijk

De Lifeliners zijn in principe ook niet bedoelt voor het patientenvervoer, maar om een traumaarts op locatie te krijgen. Die daar dikwijls levensreddende hulp kan bieden, die andere hulpverleners niet kunnen bieden. Deze MMT teams zijn gestationeerd bij enkele grote ziekenhuizen, deze ziekenhuizen bevinden zich logischerwijs in een aantal grote steden. Met de verkeersopstoppingen die daar bij horen, dus per auto hebben ze vaak al aardig vertraging voordat ze de stad ook nog maar uit zijn. Nu zal dat 's nachts minder een probleem zijn, maar aangezien de kruissnelheid van de eurocopters op dik 250km/h ligt, is er ook dan al snel tijdswinst te halen. Daarbij kunnen ze ook nog eens de kortste route aanhouden, waardoor ze nog sneller ter plaatse kunnen zijn.

Elk MMT Lifeliner team heeft naast de heli ook een busje klaar staan, dit zodat ze een backup hebben voor de heli, maar ook zodat ze deze kunnen pakken wanneer dit sneller is als de heli. Toch wordt er meestal per heli uitgerukt..... toeval?

Voor de exacte medische gronden laat ik het liever aan de vakmensen over. Ik durf wel te zeggen dat ik bovengemiddelde medische kennis heb, voor een burger/niet hulpverlener. Maar niet genoeg om het medisch handelen van hulpverleners te beoordelen.

Terugkomend op de onderzoeken eerder in dit artikel echter....

Het eerst genoemde onderzoek, waar dit topic ook zijn naam van gekregen heeft, valt voor mij onder het kopje makkelijk scoren. Ik heb de laatste jaren wel geleerd niet teveel op 'wetenschappelijke' onderzoeken te vertrouwen. Regelmatig worden er onderzoeken gepresenteerd, vaak ook groot in de media, die vervolgens binnen enkele jaren weer ontkracht worden door een volgend onderzoek. Groots in het nieuws: "Stof X in product Y is kankerverwekkend!" Blijkt later dat dit in principe wel klopt, maar dit pas het geval is wanneer je 200 keer de gemiddelde dagelijkse hoeveelheid tot je neemt. Waar niemand in de praktijk aan blijkt te komen.

Of bijvoorbeeld dat je harder gaat rijden van luide muziek. Blijkt dat men niet gekeken heeft naar dingen als wie doorgaans harde muziek draait, hoe die rijden zonder die muziek, in wat voor gemoedstoestand die harde muziek gedraaid wordt, etc. Weerhoud de media echter niet van grote vetgedrukte koppen.

Dan hecht ik in dit topic eerder waarde aan het onderzoek van de Nooij. Al is dit helaas weer een regionaal onderzoek. Maar al een stuk relevanter. Mede ook omdat onderzoek 1 over een periode van 5 jaar gaat, terwijl toen, in het begin deze vorm van zorg nog in ontwikkeling was. En als zoals in dit eerste onderzoek aangegeven wordt dat de tijd tot het ziekenhuis cruciaal is, dan moeten we stoppen met al die dure ambu's die we nu hebben. Gewoon terug in de tijd, ambu kaal slopen, 4 brancards erin en alleen nog maar vervoer doen. Ben je al die dure apparatuur niet nodig, ook geen dure vpk meer mee, gewoon een chauffeur en een 2e drager. Ben er van overtuigd dat de patiënten dan sneller in het ziekenhuis aan zullen komen dan dat ze eerst gestabiliseerd worden ed zoals nu. Of het de overlevingskansen dan wel complicaties ten goede komt.... tja....

Een goed onderzoek over een dergelijk onderwerp is heel moeilijk, omdat er geen 2 gevallen gelijk zijn.