quote Expert: Waar medici verplicht zijn hun handelen te overleggen aan een inspecterende instantie kunnen ambulanceverpleegkundigen ongecontroleerd hun gang gaan. Dat is mij met twintig jaar ervaring in de pre-hospitale hulpverlening wel duidelijk geworden.
Beste Expert, je weet ook dat deze bewering van jouw kant niet waar is en niet gestaafd kan worden met bewijzen.
Ambulanceverpleegkundigen zijn een van de weinige beroepen in de maatschappij en in de gezondheidszorg die iedere 5 jaar een profcheck moeten afleggen, in sommige regios zelfs ieder jaar. Daarnaast checken teamleiders, werkbegeleiders. praktijkopleiders, kwaliteitsfunctionarissen en last but not leats de medisch managers (MMA's) de ritformulieren en worden de AVP-en tijdwens de lesdagen gevolgd en getoetst qua practische en theoretische kennis. Indien dat niet gebeurt dan hebben niet alleen de betrokken AVP-en maar zeker ook de betrokken eerder genoemde fucntionarissen verzaakt en heel wat uit te leggen...
Gezien jouw litanie die als een wolkbreuk losbreekt ben ik wel benieuwd naar jouw drijfveer achter je verhaal, mopgelijk negatieve ervaringen, maar ik ga hier toch ook niet een negatief verhaal over huisartsen SEH artsen en MMAS's neerpennen?
quote Expert: Want waar blijkt die zogenaamde kritische houding ten aanzien van hun eigen handelen dan uit? Joffry.., leg mij dat nou eens goed inhoudelijk onderbouwd uit. Waar blijkt dat uit? De afgelopen jaren zijn er vele onderwerpen op dit forum aan de orde geweest. Dat gaat er af en toe hard op. Zeker wanneer er gevoelige ond 998765erwerpen ter discussie aan de orde komen zoals de eeuwige intubatievaardigheden, RSI en noem maar op.
Ik ga dit dus niet duidelijk onderbouwd uitleggen, dat is niet mijn functie en al helemaal niet mijn doel op dit forum, ik voel me niet aangesproken door jouw kritiek. Overigens kan er zeer wel onderzoek worden uitgevoerd in de ambulancezorg, helaas strandt dit vaak op onwil of onmogelijkheden binnen de organisaties binnen de ambulancezorg.
De autonomie en invloed van AVP-en is helaas niet zo groot dat zij als beroepsgroep d ebepalende factor zijn binnen hun eigen vakgebied, daravoor zijn er teveel andere actoren in het eigen werkveld die ieder hun eigen politieke, zakelijke en andere eigenbelangen hebben. Daarbij is het salaris ven invloed an AVP-en nu ook weer niet zo hoog dat zij een eigen beeld en stembepalende invloed kunnen uitoefenen a la de huisartsen. Artsenlobby's zijn altijd beter gezien maatschappelijke positie en invloed in het verleden, de sociologie van de gezondheidszorg is daar vrij duidelijk over.
Als bijvoorbeeld een woordvoerder van een Heli MMT iets zegt over het belang van traumahelicopters zal dit groot uitgemeten worden in de pers, als de woordvoerder van de beroepsvereniging van de ambulancezorg hierover iets zegt (weet iemand wie dat is uberhaupt? ook een teken aan de wand....) dan verdwijnt dat naar pagina 10 in de marge...
Dit veranderen is een zaak van mogelijkheden, lange adem, geld, invloed en tijd. Ik zou het ook graag anders zien maar dit veranderen zal niet makkelijk zijn.