Algemene plaatselijke verordening (APV) op de snelweg

Auteur Topic: Algemene plaatselijke verordening (APV) op de snelweg  (gelezen 8268 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Gepost op: 23 januari 2011, 21:44:55
Beste mensen,

Ik heb een discussie met mijn vader. Na een aflevering van Wegmisbruikers hadden we het over het feit of wildplassen bij een tankstation langs de snelweg strafbaar is. Mijn bescheiden mening is dat dit niet strafbaar is aangezien dit buiten de bebouwde kom is en hier dus geen APV geldt. Ook niet als een snelweg een gemeente doorkruist (b.v. Zoetermeer - tankstation Knorrestein). De toevoeging die ik er nog wel bij had is dat er misschien wel middels een provinciale verordening valt te handhaven, maar hier ben ik niet van op de hoogte.

Mijn vader geeft aan dat de snelweg binnen de grenzen van een gemeente ligt en hier dus wel de plaatselijke verordening geldt.

Is er iemand die wat dieper in deze materie zit en onze familieband kan redden   haha 0098 ?

Groet,

Frank O0




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2011, 21:53:18
Wildplassen is strafbaar, binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom niet ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2011, 21:54:27
Beste mensen,

Ik heb een discussie met mijn vader. Na een aflevering van Wegmisbruikers hadden we het over het feit of wildplassen bij een tankstation langs de snelweg strafbaar is. Mijn bescheiden mening is dat dit niet strafbaar is aangezien dit buiten de bebouwde kom is en hier dus geen APV geldt. Ook niet als een snelweg een gemeente doorkruist (b.v. Zoetermeer - tankstation Knorrestein). De toevoeging die ik er nog wel bij had is dat er misschien wel middels een provinciale verordening valt te handhaven, maar hier ben ik niet van op de hoogte.

Mijn vader geeft aan dat de snelweg binnen de grenzen van een gemeente ligt en hier dus wel de plaatselijke verordening geldt.

Is er iemand die wat dieper in deze materie zit en onze familieband kan redden   haha 0098 ?

Groet,

Frank O0
De familieband is gered, want jullie hebben beiden een beetje (on)gelijk. De APV geldt ook op de autosnelweg, maar het verbod op wildplassen geldt in verreweg de meeste (en ik vermoed alle, maar ik heb ze niet allemaal bekeken vanavond...) alleen binnen de bebouwde kom. Dat is de reden dat wildplassen op een parkeerplaats naast een autosnelweg niet strafbaar is.  :)

En ik zie dat Jerommeke hetzelfde heeft gezegd in minder woorden  0098
greetz,  Enrique


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2011, 21:57:01
En ik zie dat Jerommeke hetzelfde heeft gezegd in minder woorden  0098

Om dan gelijk met een leuke casus te komen, wildplassen bij een discotheek, buiten de bebouwde kom, tegen een geparkeerd voertuig of tegen de gevel ....

 ::) :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2011, 22:14:46
Om dan gelijk met een leuke casus te komen, wildplassen bij een discotheek, buiten de bebouwde kom, tegen een geparkeerd voertuig of tegen de gevel ....

 ::) :)
Tja, is geen vernieling... ook geen strafbaar wildplassen... blijft er weinig over denk ik.
greetz,  Enrique


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2011, 22:19:13
Ik zie twee opties.
Citaat
Artikel 424
1   Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Artikel 239
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft schennis van de eerbaarheid:
1 op of aan een plaats, voor het openbaar verkeer bestemd;
2 op een andere dan onder 1° bedoelde openbare plaats, toegankelijk voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar;
3 op een niet openbare plaats, indien een ander daarbij zijns ondanks tegenwoordig is.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/

Nadeel voor je auto, je moet hem wassen..... En schennis, nou ja, je broek op je enkels..... need i say more.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2011, 22:38:28
Ik zie twee opties.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/

Nadeel voor je auto, je moet hem wassen..... En schennis, nou ja, je broek op je enkels..... need i say more.

Schennis gaat alleen op als je het openlijk doet; niet als je op een verlaten parkeerterrein stiekem achter een auto staat te lozen. En baldadigheid: is plassen omdat je hoognodig moet baldadig? Dan zou dit artikel ook gebruikt moeten worden als je binnen de bebouwde kom "wild" tegen een auto aan staat te plassen. Kortom, ik weet niet of deze bepalingen wel opgaan (al vind ik met name 424 wel aardig gevonden).
greetz,  Enrique


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2011, 22:39:50
Probeer het uit..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2011, 22:40:36
Als je nodig moet kan je heus wel naast de auto mikken volgens mij......  ::)

Ik ga er maar van uit dat de meesten toch enig gevoel voor richting hebben. Als de grond bezaait is met auto's wordt het wat anders....

En inderdaad, als iemand in de bebouwde kom tegen mijn auto staat te plassen gaat hij mee voor baldadigheid. Dan moet hij maar tegen de muur of in de bosjes gaan plassen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2011, 23:12:53
Probeer het uit..
 0098 Vrijwilliger voor de verdachte-rol?  0098

Maar best leuk om hier een klein jurisprudentie-onderzoekje naar te doen. Er zal vast jurisprudentie over zijn lijkt me. Maar goed, ik ga pitten. Adios!  8)
greetz,  Enrique