Marifoon gebruik, in VC en commando wagen's

Auteur Topic: Marifoon gebruik, in VC en commando wagen's  (gelezen 13700 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 15 september 2004, 22:03:13
Die marifoonin de VC2 heeft tijdens de opnames in kamperland van een duikongeval zijn dienst weer goed bewezen. de VC2 kon zo communiceren met zowel de KNRM, KLPD en de Politie heli (alles via kanaal13)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 15 september 2004, 22:19:47
Die marifoonin de VC2 heeft tijdens de opnames in kamperland van een duikongeval zijn dienst weer goed bewezen. de VC2 kon zo communiceren met zowel de KNRM, KLPD en de Politie heli (alles via kanaal13)

Waarom viel de keus op het nautisch navigatiekanaal 13?

Henk


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 15 september 2004, 22:29:33
Waarom viel de keus op het nautisch navigatiekanaal 13?

Geen idee Henk, ik heb het draaiboek en het verbindingsschema niet opgezet ...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 15 september 2004, 23:01:07
Geen idee Henk, ik heb het draaiboek en het verbindingsschema niet opgezet ...

Dat dacht ik al  :)

Henk


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #14 Gepost op: 16 september 2004, 00:31:16
TSM, is wat jij aangeeft de standaard uitrusting, of is dit alleen bij jullie zo, bij ons zitten er in plaats van 4 breedband porto's, standaard 12 breedband porto,s  , 4 breedband mobi's (en een voorin, dus 5) op de VHF, 1 op de UHF voor 3A en verder 1 VHF en 1 UHF voor de politie kanalen , een marifoon en een sataliet telefoon de GSM en de Fax.

bij ons staan de antennes stom genoeg op een kunstof dak, een aantal hebben zelf dat dak al aangepast, zoals ook een pompmast gemonteerd (hebben wij ook niet)

overigens heb ik meerdere VC2's gezien en is de inrichting nog al variabel.
Nemo me impune lacessit


Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #15 Gepost op: 17 september 2004, 11:00:06
ik vraag me ook af of een marifoon in elke VC zit

Ja Peter ook bij ons in de regio (brandweer regio utrechts land voor de andere lezers) hebben een aantal vc's een marifoon aan boord.

Houten heeft er een en Bilthoven is er onlangs ook mee uitgerust.

/\/\ario


P.s. en terugkomend op de posting van Peter Adema
Krijgen de centralisten geen MARCOM-B opleiding ?
Ik zelf heb een heel oud marifooncertificaat, en deze haalde je voor het leven, is deze niet meer bruikbaar dan??


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 17 september 2004, 12:07:59
Ja Peter ook bij ons in de regio (brandweer regio utrechts land voor de andere lezers) hebben een aantal vc's een marifoon aan boord.

Houten heeft er een en Bilthoven is er onlangs ook mee uitgerust.

/\/\ario


P.s. en terugkomend op de posting van Peter Adema
Krijgen de centralisten geen MARCOM-B opleiding ?
Ik zelf heb een heel oud marifooncertificaat, en deze haalde je voor het leven, is deze niet meer bruikbaar dan??



Dit is marcom A. Marcom B is uitgebreider en daarmee mag je de DSC/zeevaart  marifoonbedienen, waarmee de opties dual watch, scan en hoog vermogen op alle kanalen mogen worden gebruikt.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 17 september 2004, 16:00:43
Ja Peter ook bij ons in de regio (brandweer regio utrechts land voor de andere lezers) hebben een aantal vc's een marifoon aan boord.

Houten heeft er een en Bilthoven is er onlangs ook mee uitgerust.

/\/\ario


P.s. en terugkomend op de posting van Peter Adema
Krijgen de centralisten geen MARCOM-B opleiding ?
Ik zelf heb een heel oud marifooncertificaat, en deze haalde je voor het leven, is deze niet meer bruikbaar dan??


ik dacht al zoiets,aangezien we nog steeds die boot in Bunschoten hebben en misschien nog wel ergens meer in de regio


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #18 Gepost op: 17 september 2004, 23:04:19
de vc hier heeft ook een marinofoon
maar of die ooit gebruikt is weetik niet ???


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #19 Gepost op: 17 september 2004, 23:57:50
Citaat
Waarom viel de keus op het nautisch navigatiekanaal 13?

Buiten de gebieden waar een verkeers begeleiding centrale aanwezig is (bv Oosterschelde Kan. 68) , is het standaard maritime verkeerskanaal 10.  Voor onderlinge communicatie welke niet strikt op dit hoofdkanaal (10)moet kan men uitwijken naar kanaal 13. Dit voor bijvoorbeeld nadere uitleg of als tijdelijk verkeers leiding kanaal. Daarom dus kanaal 13.
Voor sociaal verkeer (ouwehoer kanaal) is kanaal 77 vrij gegeven. Dit zou dus ook gebruikt kunnen worden, maar is vaak te druk en de film opname's bij kamperland waren dusdanig groot van opzet (afsluiting haven e.d. ) dat het gebruik van kanaal 13 rechtvaardig was.

Groeten, Ton.