Marifoon gebruik, in VC en commando wagen's

Auteur Topic: Marifoon gebruik, in VC en commando wagen's  (gelezen 13698 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 18 september 2004, 21:04:09
Dit is marcom A. Marcom B is uitgebreider en daarmee mag je de DSC/zeevaart  marifoonbedienen, waarmee de opties dual watch, scan en hoog vermogen op alle kanalen mogen worden gebruikt.

Henk

Beste Henk,

Jij bedoeld het basiscertificaat Marifonie

Marcom B gaat over VHF + GMDSS + Marifonie portofoon en extra opties op een 2 marifoon..  ;D
Marcom A gaat onder andere over HF frequenties

Een centralist zou minstens toch ook over Marcom B moeten beschikken, naar mijn beperkte mening.. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 18 september 2004, 23:58:21
Beste Henk,

Jij bedoeld het basiscertificaat Marifonie

Marcom B gaat over VHF + GMDSS + Marifonie portofoon en extra opties op een 2 marifoon..  ;D
Marcom A gaat onder andere over HF frequenties

Een centralist zou minstens toch ook over Marcom B moeten beschikken, naar mijn beperkte mening.. ;)


Je hebt gelijk, ik bedoelde het basis certificaat, Marcom A gaat nog verder als marcom B. ;D Maar ik vind dat basiscertificaat voldoende, ze moeten al zo vaak naar cursus. Een aanvullende module SAR is wel handig.

Henk


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #22 Gepost op: 18 september 2004, 23:59:04
bij een aantal korpsen wordt niet meer nagedacht over het marifoon certificaat, omdat bij invoering van C2000 nu de uitspraak is dat de VC2 gaat verdwijnen, en daarmee ook de marifoon.

welke hulpcentralisten lezen hier en weten hier meer over hoe het in hun regio gaat?
Nemo me impune lacessit


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 19 september 2004, 00:57:30
Ik weet dat hij in onze regio juist een grotere rol gaat spelen, daar komen de drie diciplines bij elkaar, politie brandweer en GGD. Niks gezamelijke gebruikersgroep onder een incidentmanager, dat is in Gooi- en Vechtsreek het beeld.

Henk


Rene112

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 19 september 2004, 17:16:16
Ik weet dat hij in onze regio juist een grotere rol gaat spelen, daar komen de drie diciplines bij elkaar, politie brandweer en GGD. Niks gezamelijke gebruikersgroep onder een incidentmanager, dat is in Gooi- en Vechtsreek het beeld.

Henk

Lijkt me sterk dat de verschillende disciplines bij elkaar komen in de VC! Daar is erg weinig ruimte hoor. De COH - commandohaakarmbak (3x woordwaarde met scrabble) is de plaats voor multidisciplinair overleg.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #25 Gepost op: 19 september 2004, 17:30:57
Rene, weet jij iets over de VC's in NHN of is daar nog geen besluit over genomen?
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 19 september 2004, 18:36:22
Lijkt me sterk dat de verschillende disciplines bij elkaar komen in de VC! Daar is erg weinig ruimte hoor. De COH - commandohaakarmbak (3x woordwaarde met scrabble) is de plaats voor multidisciplinair overleg.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
yup,in Utrecht is dat precies net zo


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #27 Gepost op: 19 september 2004, 18:43:47
Voor dat de discussie vervuild, >:(

De marifoon zal wij waterongevallen nog steeds van belang zijn en de invoering van c2000 doet daar niets van af..

En een basiscertificaat is mijn inziens onvoldoende, wat als de kustwacht een bericht via DCS verstuurd aan de VC. moet tie centralist toch weten wat te moet doen...

En voor een proffesional mag je toch wel een MARCOM B certificaat verwachten, dan mogen ze namelijk ook met een marifoon-porto spelen met alle kanalen er in..


Ierland_fan

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 20 september 2004, 00:19:39
Van proffessionals mag je ook verwachten dat ze beschikken over werkende, degelijke apparatuur en de bijbehorende opleidingen...laat staan een betrouwbaar communicatienetwerk
(dit even off-topic)

Het is tegenstrijdig. Aan de ene kant worden er allerlei certificaten en opleidingen gevraagd terwijl aan de andere kant zo weinig mogelijk geld word uitgegeven aan Vc's,  de opleidingen en goed werkende apparatuur.
Ja, het antwoord is altijd C2000 maar als ik dan hier weer hoor dat er personen zijn die beginnen over basisvaardigheden, certificaten en andere broodnodige vaardigheden danwel trainingen dan vraag ik me af wat die voor extra's zouden kunnen bieden sinds het zo over het algemeen ook prima gaat. (dikke mappen met lof over VC inzetten dus dit is gestaafd)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 20 september 2004, 00:44:11
Nou, volgens mij betreffen de "verbeterpuntjes" bij oefeningen voor 90% de communicatie  ;D  ;D  ;)

Henk