Marifoon gebruik, in VC en commando wagen's

Auteur Topic: Marifoon gebruik, in VC en commando wagen's  (gelezen 13699 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ierland_fan

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 20 september 2004, 00:55:17
De VC doet niet veel meer dan doorverbinden of opdrachten uitvoeren. Wij mogen niets zonder dat we daar opdracht voor krijgen. Wil je een ander kanaal? krijg je een ander kanaal. Wil je op 28 (ipv 27 of 31 of X kanaal) omdat je toevallig 28 ben geworden, gaan we na veel protesten en gezeur waarschijnlijk op een ander kanaal.

Er zijn nog meer gebruikers maar ja, he is zo makkelijk om die "slecht getrainde" hulpcentralisten de schuld te geven. Sorry hoor, maar ik ken ook OVD's, Alpha's, IOVD's waar ik niet mee samen wil werken om dezelfde reden.

Maar dit topic ging over Marifoongebruik in de VC's (bijnaam: camper of kippehok)
On topic verder?


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #31 Gepost op: 20 september 2004, 00:55:44
Ik vind dat de brandweer moet voldoen aan de eisen waaraan iedereen dient te voldoen.

Dus niet alleen de gebruikers dienen de juiste papieren te hebben, ook de organisatie dient over een vergunning voor gebruik van een marifoon in een voertuig te beschikken.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #32 Gepost op: 20 september 2004, 04:46:15
De VC's zijn eigendom van BiZa en niet van de korpsen of regio's, de VC wordt bemand door 1 centralist van de meldkamer, en heeft assistentie van meestal 3 hulpcentralisten, die in aanvang (totdat de centralist arriveert) de verbindingen verzorgen.

ik begrijp dus wel dat een korps(gemeente) op een moment zegt van wij leveren hulpcentralisten, maar moeten wij dan ook nog voor de kosten van de opleiding zorg dragen, ik denk dat dat ook een taak van BiZa is.

verder ben ik, zoals meniggeen van mij inmiddels gewend is dat het bedienen van een marifoon tijdens een incident gewoon mogelijk moet zijn, met of zonder certificaat, het gaat om de verbinding, en al die regeltjes zijn dan echt niet intressant, we doen het immers ook met een portofoon of moblifoon,(wel of niet toegestaan doet niet terzake) deze werken evengoed, en plaats bepaling van de VC en aanmelding is niet van toepassing, deze valt immers onder de meldkamer.

bovendien mag tijdens een incident een OVD, IOVD of anders, beslissen om van regels af te wijken, mits motiveerbaar, nou dat is bij verbindingen zo geregeld

dat er marifoon regels zijn tijdens normaal gebruik is logisch, de meeste gebruikers in de pleziervaart zijn over het algemeen niet gewend om met communicatie om te gaan.

om nog even op Koen zijn laatste bericht in te gaan, de brandweer hoeft niet aan de eisen te voldoen, zij gebruiken hem immers niet, dat doet de meldkamer, dus ook de korpsen behoeven niet over de juiste papieren te beschikken, de voertuigen zijn immers niet van hen, deze zijn van BiZa, en vergunning is alleen maar geld, dus BiZa en betalen voor dit soort zaken, ze zullen wel een ontheffing hebben.

overigens zijn de hulpcentralisten vaak beter getraind dan de OVD's, IOVD's, Alpha's en wie dan ook meer en de hulpcentralisten weten er vaak ook veel meer van af dan de O's en A's.

en wat Henk betreft, helemaal waar en niet alleen bij oeffening, vooral bij de wat grotere incidenten gaat er veel fout, met name tussen de bevelvoerders, de O's en A's en de meldkamer, ik hoor ze dagelijks zelfs bij de kleinere meldingen langs komen, maar communiceren is ook het moeilijkste wat er is, heer Bommel zij altijd tegen zijn kleine vriend ''als je begrijpt wat ik bedoel''
Nemo me impune lacessit


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #33 Gepost op: 20 september 2004, 10:01:08
Beste Zwaailampmaker,

Even afgezien van de certificaatjes of niet...  (de spelregels zijn inmiddels duidelijk)

Een Marifoon en het marifoongebruik, is echt iets anders dan een mobilifoon gebruik.

En Brandweer bootjes, zouden naar mijn bescheiden mening ook een marifoon moeten hebben net als de VC. (Beetje afhankelijk van het inzet gebied)

We hebben het niet over regulier gebruik, maar over de Search and Rescue (SAR) gebruik van de marifoon en het waarschuwen van de scheepvaart tijdens een inzet.  vergt wel wat basale kennis van marifonie..

En welke roepletters ga je gebruiken, ik hoor al over de marifoon  689 voor de Reddingsboot Chester (PC6031).
En dan moet ik weten wie de 689 is ?

zie andere discussies, een incident aanpak op het ruime binnenwater is net ff wat anders dan een grote brand waar je een afzetlintje op heen plaatst..

En C2000 op het ruime binnenwater is echt volkomen onzin.. Hoe ga je die binnenvaart schip vertellen dat hij in de ankers moet. ? Of horen of iemand al een drenkeling heeft opgepikt en die naar de volgende haven sleept..


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #34 Gepost op: 20 september 2004, 12:31:48
Beste Peter ik begrijp echt wel wat jij probeerd te vertellen, maar ik denk dat ''de brandweer'' daar niet in mee zal gaan, ten eerste de status die jij aan de marifoon (die heeft hij in werkelijkheid ook wel) toekent is voor de brandweer tijdens de communicatie totaal irrelevant, zij melden zich als brandweer, de roepletters zijn alleen intressant voor de meldkamer en de OVD, en deze begrijpen dit echt wel, bovendien de communicatie gebeurd in dit soort gevallen via de VC of direkt door de OVD via zijn porto.

de VC is zoals ik al aangaf een taak van de meldkamer.

de bootjes die ik van de brandweer ken hebben inderdaad een marifoon, of ze een vergunning en de vereiste opleiding hebben betwijfel ik.

en nogmaals wat iedereen vindt, ik denk dat hij dat mag vinden, maar de brandweer zal en kan dadelijk uitsluitend gebruik maken van C2000 en de rest zal via de VC gaan als hij nog ingezet wordt, want de brandweer beschikt dadelijk alleen nog maar over C2000.
Nemo me impune lacessit


Ierland_fan

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 20 september 2004, 13:29:14
Met alle respect voor de VC, als die marifoon echt zo belangrijk was, als de sat. tel echt zo belangrijk was, als de VC in zijn geheel echt zo belangrijke status zou hebben waarom is er dan geen geld voor, waarom zijn de antennes over het algemeen dom gemonteerd (zie verhaal zwaailampmaker) etc etc.

Marifoon communicatie hoort op het water en bij KNRM/SAR/scheepvaart. Brandweer communicatie hoort op het land. Dat dat ding in een VC zit is alleen maar handig en aanvullend in een noodsituatie. Net zoals de Sat.Tel en de Fax.
Meer niet.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #36 Gepost op: 24 september 2004, 23:34:47
Iedereen die uit als vertegenwoordiger van de nederlandse overheid maritieme communicatie pleegt moet mijns inziens aan de vigererende voorschriften voldoen en dus minstens over het bijbehorend bedieningscertificaat beschikken. (in de meeste gevallen dus MARCOM B).
Daarnaast is het zeker m.b.t. de maritieme noodcommunicatie van belang dat er de nodige operationele (procedure)vaardigheid is.
Bij een openbaar netwerk is dit een iets ingewikkelder zaak als in een gesloten netwerk waar men alleen met gelijkgestemden communiceert.

Kees  8)


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #37 Gepost op: 29 september 2004, 14:28:14
Citaat
De VC's zijn eigendom van BiZa en niet van de korpsen of regio's, de VC wordt bemand door 1 centralist van de meldkamer, en heeft assistentie van meestal 3 hulpcentralisten, die in aanvang (totdat de centralist arriveert) de verbindingen verzorgen.

Dit is misschien in jouw regio zo, maar dat is echt niet bij elke regio.

Citaat
verder ben ik, zoals meniggeen van mij inmiddels gewend is dat het bedienen van een marifoon tijdens een incident gewoon mogelijk moet zijn, met of zonder certificaat, het gaat om de verbinding, en al die regeltjes zijn dan echt niet intressant, we doen het immers ook met een portofoon of moblifoon,(wel of niet toegestaan doet niet terzake) deze werken evengoed, en plaats bepaling van de VC en aanmelding is niet van toepassing, deze valt immers onder de meldkamer.

Helemaal mee eens!

Citaat
We hebben het niet over regulier gebruik, maar over de Search and Rescue (SAR) gebruik van de marifoon en het waarschuwen van de scheepvaart tijdens een inzet.  vergt wel wat basale kennis van marifonie..

Tja, daar zijn de kustwacht of de scheepvaartverkeercentrales dan weer voor, lijkt me.
De VC zal de marifoon alleen gebruiken voor onderlinge communicatie met bv. de schepen van de KNRM en om daar nou weer een hele cursus voor te volgen....
In principe lijkt het me dat het basisprincipe van "kort en bondig uw verhaal vertellen" zowel voor het gesloten net, als voor de marifoon geldt.

Citaat
En welke roepletters ga je gebruiken, ik hoor al over de marifoon  689 voor de Reddingsboot Chester (PC6031).
En dan moet ik weten wie de 689 is ?

Ach een beetje interresse tonen naar elkaar toe en dan weten ze echt wel wie "de Chester" en de "VC Brandweer' is, toch?

Citaat
En voor een proffesional mag je toch wel een MARCOM B certificaat verwachten, dan mogen ze namelijk ook met een marifoon-porto spelen met alle kanalen er in..

Ten eerste zit er geen marifoon-porto in de VC, ten twedde zitten er hier vrijwilligers op de VC en vertel mij welke leden van bv. de KNBRD een Marcom-B hebben. Dat zullen er ook niet veel zijn, denk ik!

Groeten
Met vriendelijke groet, Arlé  


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #38 Gepost op: 29 september 2004, 21:56:22
Los van het voldoen aan de wetgeving zie ik nog een ander aspect om niet zomaar wat te zeggen uitgaande van je landmobiele communicatie ervaring.

Als je een marifoon bedient tijdens een reddingsactie dien je ongeveer te weten hoe de hulpverleningsstructuur op het water in elkaar zit. En via Marcom krijg je daar een idee van.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 29 september 2004, 22:44:08
Aan dat gebrek aan kennis komen onzinnige voorstellen voort, zoals dat de kustwacht de scheepvaart maar moet inlichten. Dat gaat niet lukken want een flink gedeelte van de scheepvaart zit op kanalen waar ze niet kan komen, bv op kanaal 10. Met die bootbrand op het Gooimeer lag de Seeker in de vaargeul en informeerde de scheepvaart ter plaatse over de stremming van de vaargeul over kanaal 10 met een securité bericht. De kustwacht lukt dat niet. Iemand die niet weet hoe dat werkt ook niet.

Henk