Aan dat gebrek aan kennis komen onzinnige voorstellen voort, zoals dat de kustwacht de scheepvaart maar moet inlichten.
Gebrek aan kennis? Als verbindelaar bij de Marine en nu als centralist ben ik, denk ik, aardig thuis in beide.
Het ligt er natuurlijk aan over welke lokatie je spreekt; de kustwacht is aardig bereikbaar op de zeeuwse en zuid-hollandse stromen, dus dat is in principe geen probleem.
Maar ik ben het met je eens dat op de binnenwateren het probleem groter is. Maar toch denk ik, en jouw verhaal lezende ben je het met me eens, dat securité-berichten niet door een VC gedaan moeten worden. Wat dat betreft hoeft een VC-centralist dus ook geen Marcom te hebben.
Dat gaat niet lukken want een flink gedeelte van de scheepvaart zit op kanalen waar ze niet kan komen, bv op kanaal 10.
Nou weet ik niet waar jij ongeveer zit, maar schepen die over het algemeen zo'n diepgang hebben dat ze echt een vaargeul moeten volgen hebben 9 van de 10 keer wel een marifoon aan boord. En aangezien elke marifoon VHF 10 bezit, moet dat geen probleem zijn.
Zit je in een regio waar het water zo ondiep is dat zelfs een plezierjachtje de vaargeul moet volgen, tja, dan wordt het weer anders.
Wat dat betreft zou elk zelf respecterend jacht(je) een marifoon moeten hebben, maar ja.... Daar hadden we het niet over.
Kortom; mijn mening is dat een VC-Centralist geen Marcom A of B nodig heeft voor het radioverkeer vanuit de VC over de marifoon. Een basiscertificaat zou makkelijk, maar ook dat vind ik geen vereiste.
In principe zijn het 9 van de 10 keer korte inzetten, waarbij het minimale aan conversatie is.
Tevens heb ik ooit geleerd dat er bij een zoekactie een KNRM-reddingboot (indien aanwezig) OSC wordt, indien er geen bereik van een verkeerspost, danwel kustwachtcentrum is???