Marifoon gebruik, in VC en commando wagen's

Auteur Topic: Marifoon gebruik, in VC en commando wagen's  (gelezen 13701 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #40 Gepost op: 30 september 2004, 01:31:12
Citaat
Aan dat gebrek aan kennis komen onzinnige voorstellen voort, zoals dat de kustwacht de scheepvaart maar moet inlichten.

Gebrek aan kennis? Als verbindelaar bij de Marine en nu als centralist ben ik, denk ik, aardig thuis in beide.
Het ligt er natuurlijk aan over welke lokatie je spreekt; de kustwacht is aardig bereikbaar op de zeeuwse en zuid-hollandse stromen, dus dat is in principe geen probleem.

Maar ik ben het met je eens dat op de binnenwateren het probleem groter is. Maar toch denk ik, en jouw verhaal lezende ben je het met me eens, dat securité-berichten niet door een VC gedaan moeten worden. Wat dat betreft hoeft een VC-centralist dus ook geen Marcom te hebben.

Citaat
Dat gaat niet lukken want een flink gedeelte van de scheepvaart zit op kanalen waar ze niet kan komen, bv op kanaal 10.

Nou weet ik niet waar jij ongeveer zit, maar schepen die over het algemeen zo'n diepgang hebben dat ze echt een vaargeul moeten volgen hebben 9 van de 10 keer wel een marifoon aan boord. En aangezien elke marifoon VHF 10 bezit, moet dat geen probleem zijn.

Zit je in een regio waar het water zo ondiep is dat zelfs een plezierjachtje de vaargeul moet volgen, tja, dan wordt het weer anders.
Wat dat betreft zou elk zelf respecterend jacht(je) een marifoon moeten hebben, maar ja.... Daar hadden we het niet over.

Kortom; mijn mening is dat een VC-Centralist geen Marcom A of B nodig heeft voor het radioverkeer vanuit de VC over de marifoon. Een basiscertificaat zou makkelijk, maar ook dat vind ik geen vereiste.
In principe zijn het 9 van de 10 keer korte inzetten, waarbij het minimale aan conversatie is.

Tevens heb ik ooit geleerd dat er bij een zoekactie een KNRM-reddingboot (indien aanwezig) OSC wordt, indien er geen bereik van een verkeerspost, danwel kustwachtcentrum is???
Met vriendelijke groet, Arlé  


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 30 september 2004, 10:02:11
Citaat
Nou weet ik niet waar jij ongeveer zit, maar schepen die over het algemeen zo'n diepgang hebben dat ze echt een vaargeul moeten volgen hebben 9 van de 10 keer wel een marifoon aan boord. En aangezien elke marifoon VHF 10 bezit, moet dat geen probleem zijn.

De schepen hebben kanaal 10 wel, maar de kustwacht niet. Voor onderlinge navigatie staat de scheepvaart vaak (voor de binnenvaart is dit verplicht, tenzij anders aangegeven) op kanaal 10. Dus de kustwacht kan wel proberen de scheepvaart te waarschuwen, maar dat lukt alleen bij schepen die ook 16 bij hebben staan, het kanaal waar de kustwacht wel kan komen.

Henk Wijga


webster

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 30 september 2004, 11:41:49
euh.....
heeft de kustwacht dan geen standaard marifoon aan boord die ze op kanaal 10 kunnen zetten?

klinkt misschien simpel, maar dat lijkt me toch op zijn zachtst gezegd wel erg practisch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 30 september 2004, 13:09:36
euh.....
heeft de kustwacht dan geen standaard marifoon aan boord die ze op kanaal 10 kunnen zetten?

klinkt misschien simpel, maar dat lijkt me toch op zijn zachtst gezegd wel erg practisch

Nee, de kustwach bedient zenders/ontvangers door waterrijk Nederland vanuit Den Helder. Afhankelijk van de mogelijkheden van de lokatie kan de Kustwacht slechts op enkele kanalen komen (de oude telefonie kanalen als 23, 25, 83 en dubbel ) van de KNRM, 67 uitwijk kanaal van 16 en 16 zelf. Voorts DSC lkanaal 70. Maar daar behoort over het algemeen geen kanaal 10 bij. Dat kanaal is gereserveerd voor de scheepvaart (navigatie) onderling.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #44 Gepost op: 30 september 2004, 13:50:56
Wat mij opvalt aan deze discussie is dat er kennelijk vanuit de brandweerkant weinig ambitie is om meer te weten te komen van de maritieme kant van de hulpverlening.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #45 Gepost op: 30 september 2004, 18:11:19
Logisch toch als je rekening houdt met de opvatting dat het dezelfde apparatuur betreft als waar ze al jaren mee werken. Niets nieuws hoor, zo'marifoon dat kan iedereen!  8)

Henk


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #46 Gepost op: 30 september 2004, 20:41:38
Het kan aan mij liggen, maar in de laatste 2 berichten wordt over iets heel anders gesproken;

Citaat
Wat mij opvalt aan deze discussie is dat er kennelijk vanuit de brandweerkant weinig ambitie is om meer te weten te komen van de maritieme kant van de hulpverlening.

en;

Citaat
Logisch toch als je rekening houdt met de opvatting dat het dezelfde apparatuur betreft als waar ze al jaren mee werken. Niets nieuws hoor, zo'marifoon dat kan iedereen!

Gaat dit nou  over "het meer weten van de maritieme kant van de hulpverlening" of de "opvatting dat het dezelfde apparatuur betreft"??
M.a.w. de manier van werken of over de (werking van de) marifoon??

Hé Henk, zit jij, zoals je plaatje doet vermoeden, ook bij de KNBRD ?? Hoe werken jullie daar met jullie mob's en zit er bij jullie aan boord ook een marifoon, of hebben jullie een combinatie?
Met vriendelijke groet, Arlé  


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #47 Gepost op: 30 september 2004, 23:43:48
Hoi Arlé,

Het uitgangspunt van de marifoon is iets totaal anders dan de gesloten netten van de KNBRD en brandweer. Echt een wereld van verschil. Alleen al dat "het publiek" =de overige scheepvaart, van dezelfde kanalen gebruik maakt als de hulpdiensten en er daarmee ook samen mee moet werken. Steeds weer merk je dat de brandweerboten daar niet altijd even goed mee om kunnen gaan. Op het land houd je ze op een afstand, op het water moet je ze erbij betrekken. Alle radioverkeer is openbaar en iedereen die wat belangrijks te melden heeft mag dat doen, als de radio procedure maar in acht genomen wordt.

Wij zijn niet aangesloten bij de KNBRD en maken voornamelijk gebruik van de marifoon die wij al 22 jaar (destijds nog met Scheveningen Radio) op onze bootjes hebben. Alles wat wij doen komt van of gaat naar de kustwacht over 16 of 67.

Henk


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #48 Gepost op: 1 oktober 2004, 00:09:14
Hé Henk,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het met je eens bent,
ik kijk, denk ik, teveel naar mijn eigen ervaringen en aangezien ik zowel met marifoon, KNBRD-net en brandweer gewerkt heb of werk, weet ik dat wel.

Misschien is idd een basis-certificaat niet verkeerd en/of een kleine cursus omtrent marifoongebruik.

Ook denk ik dat het bij de ene regio wat beter geregeld is dan bij de andere. Enige uitleg over en weer zou dan niet verkeerd zijn.

Arlé
Met vriendelijke groet, Arlé  


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #49 Gepost op: 4 oktober 2004, 10:07:46
gezien de ontwikkeling van de discussie is het mijns inziens nog steeds noodzakelijk dat iedereen die iets met maritieme communicatie te maken heeft zijn bijbehorende bedieningscertificaat behaalt.

Maar waar het me even om ging:
Bij de reddingsbrigades waar ik lid van ben heeft een flink aantal mensen ten minste zijn basiscertificaat.
Komend seizoen besteed ik er weer een aantal lesjes aan.

Wat betreft de KM moet mij toch even van het hart dat men daar over het algemeen met Militaire gesloten netten werkt, waar de communicatie dus ook op is afgestemd. De bediening als mede de procedures op openbare kanalen zijn anders en heeft men over het algemeen weinig ervaring mee.

Even een voorbeeldje, afgelopen week ging er 's nachts een marineschip voor anker op een wat vreemde plaats. Niet bereikbaar op het verkeerskanaal, niet op kan. 16 en ook het KWC wist niet wie het was, Er werd dus een Kustwachtvaartuig naar toe gedirigeerd. Er kwam verbinding op VHF 16 en men werd naar het verkeerskanaal gestuurd zonder dit te noemen. Nu staan deze kanalen zowel op zeekaarten als in allerlei publicaties, maar het duurde toch mooi 10 minuten eer men dit aan boord had uitgevonden.
Vervolgens werd er de volgende dagen verschillende malen een berichtje de ether ingeslingerd, waarbij de radio flink begon rond te zingen en na een opmerking van de verkeerspost begon men nu zonder bijgeluiden te zenden op het verkeerskanaal waarbij de transmissie na enige tellen vervolgde op kan. 16.

Kees  8)