Als ik het zo lees gaat het puur om een iets andere manier van gebruik.
Als de verbindings-commandowagen ingezet wordt bij incidenten op het water dan hebben we al te maken met een calamiteit van enige omvang denk ik.
Ik denk meer dat dan de VC indien er noodzaak toe is, via de marifoonkanalan contact wil kunnen hebben met de schepen (sleepboten/blusboten) die betrokken zijn bij de inzet. Het aansturen van scheepvaartverkeer zal in mijn ogen nog altijd door de verkeerspost in het betreffende gebied gedaan worden.
Lijkt mij dat wanneer er een calamiteit is, in overleg met de verkeerspost/havendienst een kanaal gekozen wordt waarop de maritieme sector zit die direct bij de hulpverlening betrokken is.
Ik heb zelf 24 jaar in een druk (zee)havengebied gewoond en daar de communicatie van de schepen jaren gevolgd. Mede daarom zie ik nog steeds geen meerwaarde in van die opleidingen die genoemd worden alleen om te weten wat een Onscene Commander is.
ALs ik het ga vergelijken met een luchtvaartongeval op een militaire basis kom je ook weer andere termen en benamingen tegen en ook die weten we niet allemaal.
Elke instantie of discipline heeft zo zijn eigen benamingen en procedures voor het gebruik van de mobilofoon maar ik denk niet dat het voor de VC interessant is om te weten hoe alles bij elke discipline werkt.
De daadwerkelijke scheepvaartbegeleiding gebeurt nog altijd door de verkeerspost en niet door de brandweer daar wij totaal niet op de hoogte zijn van de vaargeulen, eb en vloed of waterstromingen etc.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel na zo'n verhaal hahahaah