Marifoon gebruik, in VC en commando wagen's

Auteur Topic: Marifoon gebruik, in VC en commando wagen's  (gelezen 14053 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #50 Gepost op: 4 oktober 2004, 14:25:29
Hahaha, dat kan ook! Ik heb op een schip gezeten wat zo goed als elke week ergens voor de kust lag en waar de marifoon veelvuldig werd gebruikt.
Op alle kanalen ivm waarschuwingen aan de omliggende schepen , contacten tussen verkeersbegeleidingstations en de kustwacht(posten).

Maar ja.... de verbindelaars zijn ook niet meer wat het geweest zijn.... ;D

Greetz, Arlé
Met vriendelijke groet, Arlé  


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #51 Gepost op: 2 juli 2005, 16:46:43
Wat is de taak bij waterincidenten van de VC?

En kan iemand uit de maritieme sector voorbeelden geven wat er anders is aan de marifoonbediening dan dat er met een brandweermobilofoon gewerkt wordt??


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #52 Gepost op: 3 juli 2005, 19:39:12
Wat is de taak bij waterincidenten van de VC?

En kan iemand uit de maritieme sector voorbeelden geven wat er anders is aan de marifoonbediening dan dat er met een brandweermobilofoon gewerkt wordt??


Het doel van de V.C bij waterincidenten is het leggen van een goede communicatie koppeling tussen scheepvaart en overige hulpdiensten.

Het marifoon verkeer is niet anders dan het mobilofoon verkeer bij hulpdiensten. Het is wel vele malen rustiger en daardoor zal de communicatie toch anders verlopen dan bij Ambu en BRW. In de binnenvaart zijn er nagenoeg niet meer dan 3 of 4 'partijen' met elkaar in gesprek en maakt men daardoor meer gebruik van het gehoor om te bepalen welke partij er spreekt.
Doordat de snelheden langzamer liggen heeft men meer tijd om te communiceren.

Groeten,

Ton.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #53 Gepost op: 3 juli 2005, 22:34:56
En wat is dan de meerwaarde van zo'n cursus? Lijkt mij niet dat een VC-centralist gaat bepalen waar de schepen moeten gaan varen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 3 juli 2005, 22:36:20
En wat is dan de meerwaarde van zo'n cursus? Lijkt mij niet dat een VC-centralist gaat bepalen waar de schepen moeten gaan varen.
Nee,maar het is wel handig dat een centralist weet hoe het comminucatie verkeer op de marifoon is  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #55 Gepost op: 3 juli 2005, 23:14:01
Dit ligt toch wel wat genuanceerder..

Het essentiele verschil tussen een mobilifoon net en marifoon is dat een mobilofoonnet een gesloten net is en een marifoon onderdeel is van een open communicatie net uitsluitend voor de maritieme wereld.

Een marifioon moet minimaal voor de binnenvaart zijn uitgerust met ATIS. (Deze zend je roepletters uit wanneer je de spreeksleutel indrukt)

Naast je roepletters, die krijgt van Agenschap Telecom, moet er ook een scheepsnaam.

De brandweer is al regelmatig op de vingers getikt door het Agentschap Telecom voor verkeerd gebruik van een mobilofoon op een marifoon frequentie..

Verder hoort bij het Maritiem gebruik een aantal spelregels als de soorten oproepen, Search and Rescue operations en het correct gebruik van de marifoon kanalen voor de juiste toepassing..

Verder hoort de brandweer te weten wat een OnScene Coordinator is en dat die aangewezen worden door kustwacht, In het kustwacht gebied althans, dat is inclusief het gebied voor de SAMIJ regeling.

Dus de Marifoon als incidenten op het water, vergt een andere aanpak dan een incident op het land..

Verder heb je op groot water, Juist alle passanten nodig bij een groot incident en kan je geen Lintje spannen om je operatie/incident gebied af te schermen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #56 Gepost op: 9 juli 2005, 09:56:41
Als ik het zo lees gaat het puur om een iets andere manier van gebruik.

Als de verbindings-commandowagen ingezet wordt bij incidenten op het water dan hebben we al te maken met een calamiteit van enige omvang denk ik.

Ik denk meer dat dan de VC indien er noodzaak toe is, via de marifoonkanalan contact wil kunnen hebben met de schepen (sleepboten/blusboten) die betrokken zijn bij de inzet. Het aansturen van scheepvaartverkeer zal in mijn ogen nog altijd door de verkeerspost in het betreffende gebied gedaan worden.

Lijkt mij dat wanneer er een calamiteit is, in overleg met de verkeerspost/havendienst een kanaal gekozen wordt waarop de maritieme sector zit die direct bij de hulpverlening betrokken is.

Ik heb zelf 24 jaar in een druk (zee)havengebied gewoond en daar de communicatie van de schepen jaren gevolgd. Mede daarom zie ik nog steeds geen meerwaarde in van die opleidingen die genoemd worden alleen om te weten wat een Onscene Commander is.

ALs ik het ga vergelijken met een luchtvaartongeval op een militaire basis kom je ook weer andere termen en benamingen tegen en ook die weten we niet allemaal.

Elke instantie of discipline heeft zo zijn eigen benamingen en procedures voor het gebruik van de mobilofoon maar ik denk niet dat het voor de VC interessant is om te weten hoe alles bij elke discipline werkt.

De daadwerkelijke scheepvaartbegeleiding gebeurt nog altijd door de verkeerspost en niet door de brandweer daar wij totaal niet op de hoogte zijn van de vaargeulen, eb en vloed of waterstromingen etc.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel na zo'n verhaal hahahaah  ;) ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 10 juli 2005, 14:38:19
Aan het gebruik van een Marifoon hangt een heel scala van regelgeving, protocollen en procedures. Dat er bij de brandweer daarover soms wat te  licht over gedacht wordt moge inmiddels bekend zijn.

Een aantal dingen gaat dan ook, zoals ik al eerder zei, faliekant mis.

Zo sluit de brandweer bij een hulpverlening de overige scheepvaart uit, terwijl juist bij het behalen bij het marifoon bedieningscertificaat gewezen wordt op ieders plicht om een ander vaartuig in nood te hulp te schieten en daarbij alle voor de hulpverleng relevante informatie door te geven tijdens het noodverkeer op de marifoon, zoals tijd van aankomst, hulp welke geboden zou kunnen worden en alle informatie die bekend is over het ongeval. Heel anders als op het land, dat is even wennen en vraagt een andere houding ten opzichte van omstanders als gebruikelijk.
 

Henk


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #58 Gepost op: 10 juli 2005, 18:23:39
Dat is een leuk verhaal Henk maar als ik met de VC aankom is er al hulp voor het schip wat in nood is of waar een incident gaande is.

Vanuit de VC wordt alleen maar communicatie gevoerd met de eenheden die betrokken zijn bij de inzet dus brw/pol/ggd en in dit geval ingezette schepen.

De communicatie met het overige scheepvaartverkeer zal dan nog steeds door de havendienst gedaan worden. Dus voor die paar berichten die er gedaan worden met de ingezette schepen zie ik de noodzaak niet in om zo'n cursus te volgen.

Je kan ook die marifoon eruit halen en dan bellen we wel met het kustwachtcentrum of havendienstpost en krijgen we dezelfde berichten door dus zie niet in wat het probleem is als je op een daarvoor bij dat incident aangewezen marifoonkanaal communiceert met de ingezette schepen. De informatie en de termen blijven hetzelfde. Geen communicatie met overige scheepvaart alleen maar met de bij de inzet betrokken schepen.

Jij heb het over uitsluiten van het overige scheepaart verkeer. Wat heeft een passerend schip eraan om te weten dat blusboot x naar bakboord of stuurboord zijde verplaatst moet worden?? Het gaat om informatie die direct betrekking heeft op de inzet en zoals ik al eerder heb aangegeven gaat de communicatie naar de overige scheepvaart die passeert of in de nabijheid is via de verkeerspost. Lijkt mij niet zo ingewikkeld allemaal  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 10 juli 2005, 21:04:14
Dat is een leuk verhaal Henk maar als ik met de VC aankom is er al hulp voor het schip wat in nood is of waar een incident gaande is.

Vanuit de VC wordt alleen maar communicatie gevoerd met de eenheden die betrokken zijn bij de inzet dus brw/pol/ggd en in dit geval ingezette schepen.

De communicatie met het overige scheepvaartverkeer zal dan nog steeds door de havendienst gedaan worden. Dus voor die paar berichten die er gedaan worden met de ingezette schepen zie ik de noodzaak niet in om zo'n cursus te volgen.

Je kan ook die marifoon eruit halen en dan bellen we wel met het kustwachtcentrum of havendienstpost en krijgen we dezelfde berichten door dus zie niet in wat het probleem is als je op een daarvoor bij dat incident aangewezen marifoonkanaal communiceert met de ingezette schepen. De informatie en de termen blijven hetzelfde. Geen communicatie met overige scheepvaart alleen maar met de bij de inzet betrokken schepen.

Jij heb het over uitsluiten van het overige scheepaart verkeer. Wat heeft een passerend schip eraan om te weten dat blusboot x naar bakboord of stuurboord zijde verplaatst moet worden?? Het gaat om informatie die direct betrekking heeft op de inzet en zoals ik al eerder heb aangegeven gaat de communicatie naar de overige scheepvaart die passeert of in de nabijheid is via de verkeerspost. Lijkt mij niet zo ingewikkeld allemaal  ;)

De de VC wagen op de Randmeren wordt vaak ingezet tijdens een zoekaktie. Deze kan uren duren, terwijl daar weldegelijk de overige scheepvaart bij betrokken is. Bij een vermissing dient immers alle scheepvaart uit te kijken en informatie door te geven op de gebruikelijke kanalen.

Wil de brandweer geen tweespalt en verwarring zaaien, zal ze eigenlijk het spel moeten spelen zoals dat op zee en het grote water gebeurt, volgens het OPPLAN SAR en de SAMIJ regeling bv. Door zich op te stellen als "tweede partij" naast de kustwacht met een andere insteek schept ze daarentegen verwarring en dat is niet goed voor de kwaliteit van de hulpverlening op het water.  Incident stapelt zich op incident.
Ene keer zoekt de OVD langer door terwijl de kustwacht de aktie afblaast, de ander keer is het weer andersom, stopt de OVD de aktie en besluit de kustwacht mopperend nog een uurtje door te gaan.

Een hulpaktie dient soepel te verlopen met de neuzen één kant op. Het wordt tijd dat de mensen binnen de brandweer die geloven dat land of zee hetzelfde zijn en dus dezelfde procedures toegepast kunnen worden zich eens goed in de materie verdiepen, ik doe dat al 25 jaar en loop nog steeds tegen dingen op die nieuw voor me zijn.  Zodra er natte voeten worden gehaald anders dan door bluswater, gaat er bij de brandweer nog niet genoeg goed en zijn de "aanrijdtijden" te lang om het hele reddingswerk bij hen aan de voeten te leggen. Dus de keuze valt bij mij op de Kustwacht als leiding. (Pijnlijk is alleen het verstoken blijven van essentiële informatie van de zijde van de AC's bij kustwacht en het daarmee bemoeilijken van de hulpverlening.)

Het denken dat een marifoon geoon een spreekijzer is waarmee je "verbinding maakt met je eenheden, net als een mobi op het land" onderstreept die stelling.

Henk

Henk