Zodra je communiceert met de marifoon zijn daar regels aan verbonden, die gelden voor het maritieme nood spoed en veiligheidsverkeer. Als ik als reddingsboot zonder marifoon overal mensen uit het water ga halen en dat niet meldt, of later pas als ik aan de wal ben is er geen mens die mij iets maakt. Het aan boord hebben van een marifoon houdt meteen in dat je als je daarover een nood, spoed of veiligheids bericht hoort, je verplicht bent overeenkomstig de voorschriften te handelen en ben je onderworpen aan de regels van de afwikkeling daarvan. In zoverre zijn het voorhanden hebben van een marifoon en het navolgen van de regelgeving op het gebied van Nood- spoed en veiligheidsverkeer onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het geen kennis bezitten over deze procedures ontslaat niemand van de verplichting ze te volgen, ze worden uitvoerig behandeld en vormen een belangrijk, zo niet het belangrijkste deel van de lestof voor het marifoon bedieningscertificaat en vragen daarover ontbreken nooit op een examen.
Henk
Nogmaals ik snap je verhaal wel Henk, maar waar jij het over hebt zijn noodberichten en dat iedereen daar volgens procedure naar moet handelen. Waar ik het over heb is de situatie na een noodbericht dus het moment dat de VC daadwerkelijk is ingezet en werkt via een afgesproken marifoonkanaal.
We hebben het dan over de lokale communicatie tussen de ingezette eenheden onderling en de VC. Ik neem aan dat het normale scheepvaartverkeer op het reguliere kanaal plaatsvind en alleen die schepen op het werkkanaal zitten wat hoort bij die inzet. Dat er regels zijn in de maritieme sector is best, maar die zijn niet alleen in de maritieme sector maar in vele andere sectoren en ook daar kennen we niet de procedures van.
Sommige zaken zijn (vind ik zelf) niet echt relevant in het kader van de hulpverlening en moet je soms ook kunnen accepteren dat niet iedereen dezelfde opleidingen en kennis heeft, wat in dit geval mijnsinziens ook niet relevant is. De VC is in eerste instantie bedoeld om de communicatie tussen OvD/CvD en de alarmcentrale te verzorgen en kan daarnaast uitluisteren op verschillende andere kanalen waaronder dus de politie/ggd en het scheepvaartverkeer.
Het is dan ook niet echt de bedoeling dat de bemanning van de VC zich gaat bemoeien met wat er op het water gebeurt maar op het moment dat er op een sleepboot brandweermensen geplaatst worden en de OvD geeft die mensen c.q. sleepboot een taak dan is het wel makkelijk om direct te kunnen communiceren met de bemanning van die boot. Bij mijn weten was het zo dat die boten een naam hebben en daarmee ook worden aangesproken. Veel meer kun en mag je van een VC volgens mij niet verwachten aan communicatie met scheepvaartverkeer en al helemaal niet het aansturen van schepen in de nabijheid die passeren in de betreffende sector.
Daar is een VC niet voor bedoeld. Dat het dan misloopt in het afblazen van bijvoorbeeld een zoekactie zou je daarmee dus kunnen voorkomen als de VC wel op de werkkanalen zou zitten van de maritieme sector.