Marifoon gebruik, in VC en commando wagen's

Auteur Topic: Marifoon gebruik, in VC en commando wagen's  (gelezen 14042 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #60 Gepost op: 10 juli 2005, 21:23:53
Ik snap je verhaal wel Henk maar ik krijg de indruk dat er twee dingen spelen nu:

1. de communicatie via de marifoon

2. de procedures op het water.

We hebben het nu over de communicatie via de marifoon en daar zie ik geen problemen in als een VC brandweer op het kanaal waarop de actie plaatsvindt berichten uitgeeft naar de ingezette eenheden.

Voor wat betreft het procedure verhaal ben ik het met je eens dat er op een éénduidige en zelfde wijze gehandeld dient te worden door zowel de kustwacht als de brandweer. Ik ben alleen benieuwd wie nu daadwerkelijk de leiding heeft op het water is dat de OvD of CvD brandweer of iemand uit de maritieme sector. Dat maakt het allemaal een stukje duidelijker wie er iets af mag blazen namelijk. ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #61 Gepost op: 10 juli 2005, 21:49:55
Je kan ook die marifoon eruit halen en dan bellen we wel met het kustwachtcentrum of havendienstpost en krijgen we dezelfde berichten door dus zie niet in wat het probleem is als je op een daarvoor bij dat incident aangewezen marifoonkanaal communiceert met de ingezette schepen. De informatie en de termen blijven hetzelfde. Geen communicatie met overige scheepvaart alleen maar met de bij de inzet betrokken schepen.

Het is toch ook van belang dan anderen op het water de communicatie kunnen volgen?

Met een telefoonverbinding komt er nog weer een tussenpersoon bij.

schematisch
losse eenheden (mobilofoon) --> VC -->(telefoon) KWC --> andere 'watergebruikers' (marifoon)

als je die schakel van de telefoon weghaalt scheelt dat aleweer een stap:
losse eenheden(mobilofoon) --> VC --> KWC & 'watergebruikers' (marifoon)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #62 Gepost op: 10 juli 2005, 22:01:35
Ik snap je verhaal wel Henk maar ik krijg de indruk dat er twee dingen spelen nu:

1. de communicatie via de marifoon

2. de procedures op het water.

We hebben het nu over de communicatie via de marifoon en daar zie ik geen problemen in als een VC brandweer op het kanaal waarop de actie plaatsvindt berichten uitgeeft naar de ingezette eenheden.

Voor wat betreft het procedure verhaal ben ik het met je eens dat er op een éénduidige en zelfde wijze gehandeld dient te worden door zowel de kustwacht als de brandweer. Ik ben alleen benieuwd wie nu daadwerkelijk de leiding heeft op het water is dat de OvD of CvD brandweer of iemand uit de maritieme sector. Dat maakt het allemaal een stukje duidelijker wie er iets af mag blazen namelijk. ;)

Zodra je communiceert met de marifoon zijn daar regels aan verbonden, die gelden voor het maritieme nood spoed en veiligheidsverkeer. Als ik als reddingsboot zonder marifoon overal mensen uit het water ga halen en dat niet meldt, of later pas als ik aan de wal ben is er geen mens die mij iets maakt. Het aan boord hebben van een marifoon houdt meteen in dat je als je daarover een nood, spoed of veiligheids bericht hoort, je verplicht bent overeenkomstig de voorschriften te handelen en ben je onderworpen aan de regels van de afwikkeling daarvan. In zoverre zijn het voorhanden hebben van een marifoon en het navolgen van de regelgeving op het gebied van Nood- spoed en veiligheidsverkeer onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het geen kennis bezitten over deze procedures ontslaat niemand van de verplichting ze te volgen, ze worden uitvoerig behandeld en vormen een belangrijk, zo niet het belangrijkste deel van de lestof voor het marifoon bedieningscertificaat en vragen daarover ontbreken nooit op een examen.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #63 Gepost op: 10 juli 2005, 22:53:50
Het is toch ook van belang dan anderen op het water de communicatie kunnen volgen?

Met een telefoonverbinding komt er nog weer een tussenpersoon bij.

schematisch
losse eenheden (mobilofoon) --> VC -->(telefoon) KWC --> andere 'watergebruikers' (marifoon)

als je die schakel van de telefoon weghaalt scheelt dat aleweer een stap:
losse eenheden(mobilofoon) --> VC --> KWC & 'watergebruikers' (marifoon)

Juist, helemaal mee eens!

Henk


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #64 Gepost op: 10 juli 2005, 23:42:39
Het is toch ook van belang dan anderen op het water de communicatie kunnen volgen?

Met een telefoonverbinding komt er nog weer een tussenpersoon bij.

schematisch
losse eenheden (mobilofoon) --> VC -->(telefoon) KWC --> andere 'watergebruikers' (marifoon)

als je die schakel van de telefoon weghaalt scheelt dat aleweer een stap:
losse eenheden(mobilofoon) --> VC --> KWC & 'watergebruikers' (marifoon)

ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik wilde ermee aangeven dat we de mobilofoon ook uit de VC weg kunnen halen en dan gewoon alle verkeer via de telefoon laten gaan naar het kustwachtcentrum en zij dan de berichten doorgeven aan de vaartuigen die betrokken zijn bij het incident.

ERG omslachtig dus inderdaad maar dat was ook hetgeen ik er mee wilde zeggen. ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #65 Gepost op: 10 juli 2005, 23:56:52
Zodra je communiceert met de marifoon zijn daar regels aan verbonden, die gelden voor het maritieme nood spoed en veiligheidsverkeer. Als ik als reddingsboot zonder marifoon overal mensen uit het water ga halen en dat niet meldt, of later pas als ik aan de wal ben is er geen mens die mij iets maakt. Het aan boord hebben van een marifoon houdt meteen in dat je als je daarover een nood, spoed of veiligheids bericht hoort, je verplicht bent overeenkomstig de voorschriften te handelen en ben je onderworpen aan de regels van de afwikkeling daarvan. In zoverre zijn het voorhanden hebben van een marifoon en het navolgen van de regelgeving op het gebied van Nood- spoed en veiligheidsverkeer onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het geen kennis bezitten over deze procedures ontslaat niemand van de verplichting ze te volgen, ze worden uitvoerig behandeld en vormen een belangrijk, zo niet het belangrijkste deel van de lestof voor het marifoon bedieningscertificaat en vragen daarover ontbreken nooit op een examen.

Henk

Nogmaals ik snap je verhaal wel Henk, maar waar jij het over hebt zijn noodberichten en dat iedereen daar volgens procedure naar moet handelen. Waar ik het over heb is de situatie na een noodbericht dus het moment dat de VC daadwerkelijk is ingezet en werkt via een afgesproken marifoonkanaal.

We hebben het dan over de lokale communicatie tussen de ingezette eenheden onderling en de VC. Ik neem aan dat het normale scheepvaartverkeer op het reguliere kanaal plaatsvind en alleen die schepen op het werkkanaal zitten wat hoort bij die inzet. Dat er regels zijn in de maritieme sector is best, maar die zijn niet alleen in de maritieme sector maar in vele andere sectoren en ook daar kennen we niet de procedures van.

Sommige zaken zijn (vind ik zelf) niet echt relevant in het kader van de hulpverlening en moet je soms ook kunnen accepteren dat niet iedereen dezelfde opleidingen en kennis heeft, wat in dit geval mijnsinziens ook niet relevant is. De VC is in eerste instantie bedoeld om de communicatie tussen OvD/CvD en de alarmcentrale te verzorgen en kan daarnaast uitluisteren op verschillende andere kanalen waaronder dus de politie/ggd en het scheepvaartverkeer.

Het is dan ook niet echt de bedoeling dat de bemanning van de VC zich gaat bemoeien met wat er op het water gebeurt maar op het moment dat er op een sleepboot brandweermensen geplaatst worden en de OvD geeft die mensen c.q. sleepboot  een taak dan is het wel makkelijk om direct te kunnen communiceren met de bemanning van die boot. Bij mijn weten was het zo dat die boten een naam hebben en daarmee ook worden aangesproken. Veel meer kun en mag je van een VC volgens mij niet verwachten aan communicatie met scheepvaartverkeer en al helemaal niet het aansturen van schepen in de nabijheid die passeren in de betreffende sector.

Daar is een VC niet voor bedoeld. Dat het dan misloopt in het afblazen van bijvoorbeeld een zoekactie zou je daarmee dus kunnen voorkomen als de VC wel op de werkkanalen zou zitten van de maritieme sector.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #66 Gepost op: 11 juli 2005, 00:48:22
Ik zou juist van een VC verwachten dat de kustwacht 'm OSC maakt en dat de VC naar 67 uitwijkt en daar om het KWC te ontlasten de coordinatie tot "the end of distress" van alle eenheden en andere betrokkenen conform het OPLAN SAR op zich neemt, dat zou nog eens mooi zijn!

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #67 Gepost op: 11 juli 2005, 10:29:50
Yep, Henk,

Dat zou mooi zijn.. Formeel vind de brandweer dat dit ook zo moet. Bij monde van de voorzitter van de Samij regeling.
Maar in de praktijk word flevoland bijna overal buiten gehouden, (tenminste op de randmeren..) en gaan noord-oost gelderland en ijselvecht, en gooi en eemmeer gewoon hun eigen gang. en vergeten OPLAN-SAR en de SAMIJ regeling..

En zollang er brandweer commandanten en OVD's zijn die denken dat ze een lintje over het water kunnen spannen en geen communicatie hoeven hebben met omstanders.. dan..... :'(


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #68 Gepost op: 11 juli 2005, 22:17:07
Even een vraagje:

Ik heb een keer gelezen dat het ook mogelijk is om een marifoonkanaal met een C2000 kanaal te koppelen, alle eenheden kunnen dan op één lijn communiceren (misschien één van de weinige verbindende functies die een VC overhoudt).
Maar mag dat eigenlijk wel, vanuit de scheepvaartkant gezien?
(vanuit C2000 mag het lijkt mij zowieso niet, omdat lang niet alle marifoongebruikers op C2000 mogen)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #69 Gepost op: 12 juli 2005, 00:33:42
Even een vraagje:

Ik heb een keer gelezen dat het ook mogelijk is om een marifoonkanaal met een C2000 kanaal te koppelen, alle eenheden kunnen dan op één lijn communiceren (misschien één van de weinige verbindende functies die een VC overhoudt).
Maar mag dat eigenlijk wel, vanuit de scheepvaartkant gezien?
(vanuit C2000 mag het lijkt mij zowieso niet, omdat lang niet alle marifoongebruikers op C2000 mogen)

je hoeft natuurlijk geen koppeling aan te brengen, maar kan de hulpcentralist/centralist als intermediair gebruiken en zo met elkaar kontakt onderhouden.

en bij een incident is regelgeving van wat wel en niet mag ondergeschikt aan het incident, belang is de communicatie, of het agentschap telecom dit nou leuk vindt of niet, die hebben dan even niets in te brengen, kunnen hooguit achteraf een opmerking maken waar verder niemand aandacht aan zal besteden, dit geld ook voor het wel of niet mogen gebruiken van een marifoon, communicatie is primair en essentieel en de VC als On Seane Commander te maken lijkt mij niet logisch als het incident op het water plaats vindt, de VC is een brandweer ondersteunend voertuig en staat ten dienste van de OVD van de brandweer die in veel gevallen toch de leiding zal krijgen als hij wordt ingeschakeld hij staat immers boven de landhulpdiensten(politie,ggd, brandweer en alle andere ingezette hulpdiensten)
Nemo me impune lacessit