Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken

Auteur Topic: Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken  (gelezen 75087 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #110 Gepost op: 27 januari 2015, 20:23:07
Laat eerst gezegt hebben dat je officieel volgens de WvW en de BPM niet in nederland mag rijden met een KZK.

Als jij inderdaad op een zo korte afstand van de grens woont en je alleen maar van de grens naar huis rijd via de kortste weg en verder niks. Dan heb je kans dat er niet veel gedaan word, echter dit is geen garantie omdat dit afhankelijk is van de situatie die door de ambtenaar word aangetroffen. Je mag namelijk officieel niet rijden dus ben je theoretisch fout, maar ik weet ook dat er in een bepaalde straal om de grens heen het gedoogd word. Dit is natuurlijk geen vrijbrief want je zou eventueel ook op aan andere manier aan een duits export kenteken moeten kunnen komen. Nu weet ik niet hoe deze kantoren hun openingstijden hebben, maar het lijkt mij gek dat zij op een zaterdag dicht zijn.

De verzekering die er op komt voor het KZK is alleen in duitsland geldig, dit omdat het kenteken daarbuiten niet word erkend (behalve in Oostenrijk en Denenmarken dan) zal de verzekering dus eventueel moeilijk kunnen gaan doen. Aangezien de eendagsplaat een nl kenteken is word hiervoor dus op deze plaat een andere verzekering gekoppeld.

En naast de WvW moet je ook opletten voor de BPM, aangezien jij (neem ik even aan) in Nederland woont mag jij niet in een buitenlands gekentekende auto rijden. Het eendagskenteken is geen probleem, maar zolang er enige buitenlands kenteken op de auto zit, zal je hier ook een vergunning voor moeten aanvragen als jij ermee wilt rijden. Maar dit is dan wel puur een vergunning voor de wet BPM en niet voor de WvW.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


AbarthIT

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #111 Gepost op: 29 januari 2015, 17:00:19
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1326348 date=1422386587
Laat eerst gezegt hebben dat je officieel volgens de WvW en de BPM niet in nederland mag rijden met een KZK.

Als jij inderdaad op een zo korte afstand van de grens woont en je alleen maar van de grens naar huis rijd via de kortste weg en verder niks. Dan heb je kans dat er niet veel gedaan word, echter dit is geen garantie omdat dit afhankelijk is van de situatie die door de ambtenaar word aangetroffen. Je mag namelijk officieel niet rijden dus ben je theoretisch fout, maar ik weet ook dat er in een bepaalde straal om de grens heen het gedoogd word. Dit is natuurlijk geen vrijbrief want je zou eventueel ook op aan andere manier aan een duits export kenteken moeten kunnen komen. Nu weet ik niet hoe deze kantoren hun openingstijden hebben, maar het lijkt mij gek dat zij op een zaterdag dicht zijn.

Groenemotormuis, allereerst bedankt voor uw uitvoerige reactie.
Het lastige van een zaterdag is dat de Verkehrsambten gesloten zijn. Tevens kan ik hier net over de grens alleen een KZK bestellen en geen Ausfuhrkennzeichen. Dit gezien je voor laatstgenoemde de autopapieren nodig hebt. Deze heb ik nog niet, gezien ik de auto nog niet in bezit heb. Voor het KZK is enkel en alleen het paspoort, chassisnummer en adresgegevens van belang. Ook ter plekke kan geen Ausfuhrkennzeichen geregeld worden, gezien de gesloten Verkehrsambten.

Citaat
De verzekering die er op komt voor het KZK is alleen in duitsland geldig, dit omdat het kenteken daarbuiten niet word erkend (behalve in Oostenrijk en Denenmarken dan) zal de verzekering dus eventueel moeilijk kunnen gaan doen. Aangezien de eendagsplaat een nl kenteken is word hiervoor dus op deze plaat een andere verzekering gekoppeld.

Ik heb zojuist bij Interpolis een nieuwe verzekering afgesloten op chassisnummer. Het mooie hiervan is dat zij dit gratis verlenen, als je daarna de auto bij hun verzekerd. Dat wil zeggen, 2 weken "stallingsverzekering" (diefstal en schade) alsmede 1 dag WA+ voor de dag waarop je naar het RDW rijdt. Goed over nagedacht en een erg prettige mogelijkheid. En dit ook voor een goede prijs! (Nee, geen aandelen  ;) )

Citaat
En naast de WvW moet je ook opletten voor de BPM, aangezien jij (neem ik even aan) in Nederland woont mag jij niet in een buitenlands gekentekende auto rijden. Het eendagskenteken is geen probleem, maar zolang er enige buitenlands kenteken op de auto zit, zal je hier ook een vergunning voor moeten aanvragen als jij ermee wilt rijden. Maar dit is dan wel puur een vergunning voor de wet BPM en niet voor de WvW.
Ik vraag sowieso een vrijstelling kort gebruik aan bij de Belastingdienst. Mocht ik in die paar 100 meter worden aangehouden vind ik het in ieder geval belangrijk dat ik mijn beste wil kan aantonen wat betreft de regelingen.
Helaas is het simpelweg onmogelijk de laatste paar honderd meter naar mijn huis op een 100% legale wijze te rijden. Dat zou betekenen dat ik de auto zou moeten parkeren op de grens en pas maandagochtend weer kan ophalen. Dit is natuurlijk geen optie, zeker gezien het risico op diefstal. Ondanks dat ik hiervoor dan wel voor ben verzekerd wil ik absoluut geen risico nemen door de auto onbeheerd achter te laten.  
Mocht ik een diender treffen leg ik het verhaal uit en hoop ik op begrip.

Het zou mooi zijn als de regeling iets gemakkelijker voor de burger worden gemaakt. Zeker voor mij als particulier zijnde die alleen op zaterdag in de gelegenheid is om een auto te kopen, wordt het echt heel lastig gemaakt.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #112 Gepost op: 29 januari 2015, 19:32:06
het is eigenlijk heel simpel. Je mag, zoals door groene hierboven al gezegd, als Nederlander niet met een KzK rijden. De enige manier om dit op te lossen is, om op dezelfde dag dat je de auto haalt in Duitsland een afspraak bij de RDW te plannen voor keuring. Dan kan je op de grens de KzK wisselen voor een 1 dags kenteken en direct doorrijden naar het RDW station.

Op alle andere manieren zul je gewoon een ausfuhrkenzeichen moeten halen, en tja, dan een dagje vrijnemen om het bij de verkehrsamt te regelen.


AbarthIT

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #113 Gepost op: 29 januari 2015, 22:13:05
Citaat van: MNL-5200 link=msg=1326862 date=1422556326
het is eigenlijk heel simpel. Je mag, zoals door groene hierboven al gezegd, als Nederlander niet met een KzK rijden. De enige manier om dit op te lossen is, om op dezelfde dag dat je de auto haalt in Duitsland een afspraak bij de RDW te plannen voor keuring. Dan kan je op de grens de KzK wisselen voor een 1 dags kenteken en direct doorrijden naar het RDW station.

Op alle andere manieren zul je gewoon een ausfuhrkenzeichen moeten halen, en tja, dan een dagje vrijnemen om het bij de verkehrsamt te regelen.

En hoe ziet u zo'n keuring voor zich bij het RDW op een zaterdag?
Een dag vrij nemen gaat als ondernemer al lastig, laat staan dat je altijd samen met een ander moet gaan wat betreft vervoer.

Feit blijft dat het de consument onmogelijk wordt gemaakt op zaterdag in Duitsland een auto te kopen en op een legale wijze naar een locatie in Nederland te rijden. Daar zit een probleem wat opgelost dient te worden.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #114 Gepost op: 29 januari 2015, 23:54:47
Daar zit helemaal geen probleem dat opgelost moet worden, er zijn reeds legio oplossingen:
1. Koop gewoon een auto in Nederland (Kost misschien wat meer, scheelt wel moeite);
2. Doe alles volgens de juiste regels, op een werkdag, of verspreid over meerdere dagen (dat je een vrije dag moet regelen is geen probleem van de maatschappij wat opgelost moet worden);
3. Laat het door iemand anders doen, al dan niet door professionals en/of tegen betaling (zij regelen de invoering,papierwinkel en keuringen, jij schrijft gewoon een Nederlandse auto over);
4. Je haalt de auto op m.b.v. autoambulance (hoef je ook niet een extra persoon voor het heen-en-weer rijden te regelen).

Je ziet, met een beetje creativiteit is je "probleem" zo opgelost. Het kost je alleen misschien een paar knaken, maar dat kun je afschrijven tegen je besparing op de aanschaf. Je kunt dit echter niet als "probeem" afwentelen op de maatschappij ("Er moet een oplossing geregeld worden"), als je zelf voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


zorro76

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #115 Gepost op: 12 maart 2015, 20:34:59
Goedenavond

Ik ben nieuw hier op het forum, mijn excuses als ik een eerder antwoord over het hoofd heb gezien, maar voor mij is er nog een punt erg onduidelijk betreffende gebruik van het "ausfuhrkennzeichen".

Ik heb deze week een auto uit duitsland met een geldig "ausfuhrkennzeichen" gehaald, deze is tot 23-3 geldig, op mijn naam toegelaten en gewoon verzekerd, met groene kaart. Geen handgeschreven papieren, maar officiele toelatingspapieren met kenteken, vin en mijn gegevens er op. Vandaag bij de rdw geweest, invoerkeuring en bpm aangifte per eergisteren gedaan (eerste gebruik in NL).

Vrijstelling aanvragen gaat niet, omdat het auto op mijn (bedrijfs)naam staat en formeel dus niet aan de eisen voor vrijstelling voldoet (huur/leen) en tevens omdat de bpm aangifte al is gedaan (miv eerste gebruik in NL)

Bij de rdw wordt nu beweerd dat ik met het kenteken met de "rode streep" niet meer mag rijden, uitleg waarom ontbreekt.

Gezien (duitse) mrb en verzekering met groene kaart zijn voldaan en bpm aangifte is gedaan begrijp ik dat niet?

Weet iemand dat uit te leggen?

bij voorbaat dank voor toelichting


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #116 Gepost op: 12 maart 2015, 21:52:47
Waarschijnlijk bedoelt men bij het RDW dat je nu hij gekeurd is je pas officieel mag rijden als je de gele platen heb. Het voertuig is nu namelijk aangemeld in het systeem en bij het navragen van het vin nummer komt er een nl kenteken naar voren. Als je dan met de duitse platen rijd rij je dus met niet geldige platen (mocht ik het verkeerd begrepen hebben laat ik me graag corrigeren)

Voor de BPM zou ik wel even de aangifte tijdelijk in de auto bewaren tot alles geregeld en betaald is.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #117 Gepost op: 12 maart 2015, 22:37:26
Er is sprake van onrechtmatig gebruik bij autohandelaren en particulieren die in Belgie, Duitsland, Nederland of andere landen een tweedehands auto kopen en daarop een kkz bevestigen en met dit buitenlandse kenteken gebruik maken van de Nederlandse wegen, terwijl...... het kenteken op naam staat van een persoon die niet woonachtig is in Duitsland.

brief BVOM dd. 2 april 2009.
Kenmerk HVD 182-2009 inzake handhavingsbeleid Kurzzeitkennzeichen.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #118 Gepost op: 13 maart 2015, 07:12:48
Citaat van: schuimer link=msg=1336864 date=1426196246
Er is sprake van onrechtmatig gebruik bij autohandelaren en particulieren die in Belgie, Duitsland, Nederland of andere landen een tweedehands auto kopen en daarop een kkz bevestigen en met dit buitenlandse kenteken gebruik maken van de Nederlandse wegen, terwijl...... het kenteken op naam staat van een persoon die niet woonachtig is in Duitsland.

brief BVOM dd. 2 april 2009.
Kenmerk HVD 182-2009 inzake handhavingsbeleid Kurzzeitkennzeichen.

Je slaat de plank volledig mis: dit betreft een afk geen kkz


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #119 Gepost op: 13 maart 2015, 10:54:42
Het is heel eenvoudig, je mag als nederlands ingezetene gewoon niet rijden met een buitenlands gekentekend voertuig !! Ongeacht wat voor soort kenteken dit betreft !!
Enige uitzondering die te maken is, is tijdelijke vrijstelling welke 14 dagen geldig is en aan te vragen bij de belastingdienst.

Heb dit zelf bij de hand gehad met de import van het KLF en mijn Oostenrijkse exportkenteken stond zelfs gewoon geregistreerd op mijn huis adres maar bleef een Oostenrijks kenteken. (Raar dat de wet hierin niet voorziet want hiermee is de hele functie van een exportkenteken eigenlijk te niet gedaan ten aanzien van invoer)
Ik ben echter gewoon (na navraag omtrent de gevolgen) op het exportkenteken blijven rijden tot de NL kentekens binnen waren. De reden daarvoor was eenvoudig. Toen was het KLF 25 jaar oud een MRB en BPM vrij en was de handhavingsgrond vervallen, het mag echter officieel nog steeds niet dat je er mee rijd maar me kan niet handhaven in dat geval.

Advies, gewoon een vrijdag (middag) vrij nemen, exportkenteken aanvragen online vrijstelling bij de belastingdienst melden en uitprinten daarna gewoon naar NL rijden of zoals eerder aangegeven de auto op een autoambulance ophalen of een duitse vriend de wagen laten rijden vanaf de grens.

Het ophalen is eigenlijk het lastigste deel van de import als je zelf wilt rijden.....  :P
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend