Zeer interessante discussie voor mij! De verwarring over rode en gele platen is niet gering merk ik. Maar het is wel duidelijk geworden in ieder geval voor als ik iets in Duitsland wil halen.
Nu zit ik met een nieuw issue, waarvoor een importfirma mij overduidelijk verkeerd voorlicht. Zij zeggen: KZK met ontheffing werkt ook in dit geval, maar hier is me duidelijk geworden dat dat blijkbaar niet zo is!
Situatie:
In Engeland staat een auto met een Frans Kenteken (speciale versie van een franse auto die populair is onder liefhebbers). Eigenaar is een Brit. Daar is dat overigens allemaal geen probleem, die mag gewoon in een buitenlands gekentekende auto rijden. Het is een Left Hand Drive dus prima voor hier en ik wil hem graag kopen en naar huis rijden.
Vraag:
Als ik die auto op ga halen kan hij in Engeland op zijn Handelaarsplaten naar de boot (Harwich) of trein (Calais) rijden. Verzekering nog op zijn naam. Overdracht bij de boot / trein + verzekering op VIN nummer door mij.
Maar: hoe ga ik nu in NL (of afhankelijk van de route zelfs ook nog F en/of B) rijden qua kentekenplaten??
Mijn voorzichtige conclusie is dat dit helemaal niet kan. Een Frans geregistreerde auto op een KZK zetten lijkt me absoluut waanzin/verboden. Dan blijft transport als enige over vermoed ik.
Mogelijke optie: optimaal plannen van de reis met RDW eendagsplaten die geldig worden op het moment van aankomst in NL en meteen door naar de afspraak bij RDW. Wat betekent dat ik een rechtstreekse boot-route Engeland - NL moet nemen en niet door F en / of B moet rijden.