Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken

Auteur Topic: Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken  (gelezen 75089 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #120 Gepost op: 13 maart 2015, 21:50:24
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1336911 date=1426240482
Toen was het KLF 25 jaar oud een MRB en BPM vrij en was de handhavingsgrond vervallen, het mag echter officieel nog steeds niet dat je er mee rijd maar me kan niet handhaven in dat geval.
Even een rectificatie, er word gewoon gehandhaafd want je bent in overtreding. Echter kon er toendertijd geen boete uitgedeeld worden omdat de boete werd bepaald door de BPM/MRB waarde van het voertuig. is die waarde 0 is de boete dus ook 0 (veel gebeurt bij elektrische voertuigen). Wel kan je worden geregistreerd waardoor je bij een ander voertuig direct een boete kan krijgen ipv waarschuwing omdat je vaker in overtreding was.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #121 Gepost op: 14 maart 2015, 13:02:39
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1337115 date=1426279824
Even een rectificatie, er word gewoon gehandhaafd want je bent in overtreding. Echter kon er toendertijd geen boete uitgedeeld worden omdat de boete werd bepaald door de BPM/MRB waarde van het voertuig. is die waarde 0 is de boete dus ook 0 (veel gebeurt bij elektrische voertuigen). Wel kan je worden geregistreerd waardoor je bij een ander voertuig direct een boete kan krijgen ipv waarschuwing omdat je vaker in overtreding was.

Beter of duidelijker beschreven antwoord, zelfde resultaat was voor mij eenmalig dus de gevolgen zouden meegevallen hebben (niet gecontroleerd en dus ook niet geregistreerd) verhaal blijft verder het zelfde gewoon niet doen als je geen risico wilt lopen en dat doe je dus vooral als je regelmatig auto's importeert...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


guest17564

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 16 maart 2015, 17:05:44
Zeer interessante discussie voor mij! De verwarring over rode en gele platen is niet gering merk ik. Maar het is wel duidelijk geworden in ieder geval voor als ik iets in Duitsland wil halen.

Nu zit ik met een nieuw issue, waarvoor een importfirma mij overduidelijk verkeerd voorlicht. Zij zeggen: KZK met ontheffing werkt ook in dit geval, maar hier is me duidelijk geworden dat dat blijkbaar niet zo is!

Situatie:
In Engeland staat een auto met een Frans Kenteken (speciale versie van een franse auto die populair is onder liefhebbers). Eigenaar is een Brit. Daar is dat overigens allemaal geen probleem, die mag gewoon in een buitenlands gekentekende auto rijden. Het is een Left Hand Drive dus prima voor hier en ik wil hem graag kopen en naar huis rijden.

Vraag:
Als ik die auto op ga halen kan hij in Engeland op zijn Handelaarsplaten naar de boot (Harwich) of trein (Calais) rijden. Verzekering nog op zijn naam. Overdracht bij de boot / trein + verzekering op VIN nummer door mij.

Maar: hoe ga ik nu in NL (of afhankelijk van de route zelfs ook nog F en/of B) rijden qua kentekenplaten??

Mijn voorzichtige conclusie is dat dit helemaal niet kan. Een Frans geregistreerde auto op een KZK zetten lijkt me absoluut waanzin/verboden. Dan blijft transport als enige over vermoed ik.

Mogelijke optie: optimaal plannen van de reis met RDW eendagsplaten die geldig worden op het moment van aankomst in NL en meteen door naar de afspraak bij RDW. Wat betekent dat ik een rechtstreekse boot-route Engeland - NL moet nemen en niet door F en / of B moet rijden.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #123 Gepost op: 16 maart 2015, 18:05:50
Citaat van: EdwinG link=msg=1337564 date=1426521944
Maar: hoe ga ik nu in NL (of afhankelijk van de route zelfs ook nog F en/of B) rijden qua kentekenplaten??

zolang de franse platen geldig zijn is er voor de WVW geen probleem, dan is het simpel een 14 dagen vrijstelling bij de belastingdienst aanvragen en dan wachten op de gele platen. Zijn er geen geldige platen dan zal je moeten kijken of je engelse/franse exportplaten kan krijgen en geldt het vrijstelling verhaal weer.

Het is afhankelijk van de regelgeving in engeland. Daar moet je zorgen dat je met geldig kenteken rijd (geen handelaars platen want die gelden nimmer in het buitenland (ook hier zijn weer uitzonderingen voor binnen de benelux)) dan zit je voor 50% goed.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #124 Gepost op: 16 maart 2015, 22:14:30
Neem een auto met trekhaak, hang daarachter een aanhanger waar je de auto op transporteert, geen probleem volgens mij.
Aanhangwagen voor autotransport huur je voor ongeveer E100,- per weekeinde.


guest17564

  • Gast
Reactie #125 Gepost op: 16 maart 2015, 22:22:51
Dank voor je reaktie, wellicht is het dan toch heel eenvoudig:

De Franse platen zijn geldig. De auto is ook gewoon in de verzekering bij die Engelsman.
Als ik de auto van hem koop, Carte Grise meekrijg, en zelf de auto op VIN-nummer verzekerd heb + de vrijstelling in NL regel zou ik dus gewoon klaar zijn?

Blijft alleen de route nog over om te kiezen. Gewoon UK-NL lijkt dan handigste. Want wie weet hoe Fransen reageren op een Nederlander die in een Franse gekentekende auto rijdt....of Belgen......

PS: de handelaarsplaten zouden Engelse handelaarsplaten zijn voor het deel in de UK dus aldaar geldig. Maar die 'omweg' is dan dus niet nodig zo te zien.


guest17564

  • Gast
Reactie #126 Gepost op: 16 maart 2015, 22:35:17
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1337575 date=1426525550
zolang de franse platen geldig zijn is er voor de WVW geen probleem, dan is het simpel een 14 dagen vrijstelling bij de belastingdienst aanvragen en dan wachten op de gele platen.

Nog een nagekomen vraag n.a.v. je antwoord Groenemotormuis:
volgens de site van de Belastingdienst geldt de vrijstelling alleen voor geleende, gehuurde of geleaste auto's. Maar ik koop die auto. Feitelijk voldoe ik dan toch al niet meer aan de vrijstelling voordat ik in NL ben? Of wordt dat dan gedoogd? Ben sowieso van plan zsm naar RDW/Douane te gaan voor de invoer en BPM betaling maar toch. Even om het zeker te weten.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #127 Gepost op: 16 maart 2015, 22:56:36
Het is een vrijstelling voor kortstondig gebruik, daar geldt ook het invoeren van een auto onder. Als jij deze bij je hebt als je onderweg bent dan zal er BPM technisch niet veel aan de hand zijn. Wel zorgen dat je hem bij je hebt, de vrijstelling moet je direct kunnen tonen. Kan je dit niet kan je alsnog een boete krijgen
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


guest17564

  • Gast
Reactie #128 Gepost op: 17 maart 2015, 15:58:43
Laatste vraag dan (hoop ik) en hoewel niet meer on-Kurzzeitkennzeigen-topic ...

De auto is formeel wel geëxporteerd vanuit Frankrijk. Vreemd genoeg dus met Franse platen nog gewoon in gebruik en verzekerd in Engeland.

Maar ik vraag me dan af: is het Franse kenteken dan nog wel geldig want de auto is formeel geëxporteerd. Dan is het kenteken in Frankrijk toch niet meer geregistreerd en dus niet geldig?


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #129 Gepost op: 17 maart 2015, 16:24:24
Hmmm. Sorry voor de late en offtopic reactie, maar bij mijn weten (link) is het ook in GB niet toegestaan om langer dan 6 maanden per jaar met eenzelfde buitenlands kenteken rond te rijden. De vorige eigenaar is derhalve mogelijk illegaal bezig geweest - dat hij in de praktijk geen problemen heeft ervaren kan meer geluk dan wijsheid zijn (misschien onvoldoende menskracht voor handhaving). En inderdaad, de Franse platen kunnen na de export wel eens geen documentaire achtergrond (meer) hebben... (wel geëxporteerd uit F, nooit geïmporteerd in GB...). Heeft hij er nog Franse papieren bij?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")