Gogol, welkom op dit forum en leuk dat je ons komt verwelkomen met jou bijdragen. Hoop dat je een leuke en goede inhoudelijke bijdrage mag leveren.
Allereerst even voor de duidelijkheid ik werk niet bij de politie (al werk ik wel vaak met, en lever bijstand aan hun) maar werk voor de groene dienst
.
Ten eerste heb jij ten dele gelijk met het feit dat je als Nederlands ingezetene met een buitenlands kenteken mag rijden als je de BPM en MRB betaal. Dit is ingevoerd ergens eind 2013 door de toenmalige staatssecretaris Weekers om ervoor te zorgen dat de veelal oost-blokkers hun kenteken konden houden maar toch mochten rijden met hun buitenlandse plaat. Dit betekend echter wel dat jij dus 2 belastingen betaald (zowel de Nederlandse als het land waar je ingeschreven staat) en dat jij regelmatig opvalt in het reguliere verkeer omdat je feitelijk met een ongeregistreerd kenteken rijd. Deze kentekens zijn vaak maar ten dele bekend bij de controle/handhavingsdiensten in Nederland ondanks de Europese afspraak op een betere uitwisseling. Daarbij komt ook dat er dan alsnog veel fraude gepleegd word (bewust of onbewust) door maar 1 belasting te betalen, of maar 1 keer te betalen en dan blijven schermen met het papiertje dat hij/zij betaald heeft. Dus ja het kan wel, maar het werd op een boel vragen op het moment dat jij gecontroleerd word. Want ik denk niet dat er hier heel veel mensen zijn die graag dubbel willen betalen aan belastingen.
Daarnaast scherm jij met enkele uitspraken van het Europese hof/ Europese verordeningen. Ja dit is allemaal leuk en aardig, maar een Europese afspraak moet altijd nog landelijk worden geregeld. Een verordening is niks meer of minder dan een afspraak tussen de Europese landen dat zij zich aan bepaalde afspraken houden danwel deze gelijkstellen. Deze afspraken moeten nog door de diverse lidstaten in hun parlement worden bevestigd door complete wetten, of aanpassingen aan de wet. En daarbij is de ene uitspraak/ verordening de andere niet. Zo ligt er een Europese verordening over de accijns, maar word die door elke lidstaat op een andere manier uitlegt waardoor er grote verschillen zijn tussen de handhaving en heffing hierin. Dit zelfde geld voor bijvoorbeeld de BPM/MRB en andere belastingwetten. Ook onze WVW en RVV verschilt tussen die van andere landen. Zo moeten bijvoorbeeld in Duitsland alle voertuigen op de openbare weg een kenteken hebben, waar deze in Nederland niet verplicht is voor de MMBS/landbouwvoertuigen. Moet een motorrijder in Frankrijk verplicht een gele hesje dragen waar dit in andere landen niet verplicht is etc. Zo heb je dus ook kentekens die alleen gelden voor het land waarin ze worden afgegeven.
Zo heeft Nederland het 1-dagskenteken en handelaarskenteken wat alleen maar in NL gevoerd mag worden. Dit geld ook voor andere landen binnen de unie. Voor het handelaarskenteken zijn echter 2 uitzonderingen. 1 Gebruik binnen de BeNeLux is vrij zolang je maar bezig ben binnen de kaders van het handelaarskenteken (proefrit, garage-garage etc), 2 Grens overschrijdend verkeer met commerciele voertuigen (vrachtwagens/bestelbus) van plaats van aankoop naar afleveradres via de kortste weg. Ook voor deze laatste gelden uiteraard de bepalingen voor het geldig voeren van dit kenteken (geen lading, papieren direct toonbaar) en dat de bepalingen niet gelden voor personenvoertuigen.
Omdat Duitsland een stukje groter is dan NL heeft Duitsland ipv een 1-dagskenteken het 5 daagse Kurzzeitkennzeichen gecreërd. Deze is dus enkel geldig binnen Duitsland (en via een verdrag Oostenrijk) en niet daar buiten. Nu hebben we het hier over NL en Duitsland, maar bijna elk land hebben wel soort gelijke kentekens echter zie je deze hier (bijna) nooit omdat er met name tussen NL en Duitsland een grote markt is voor 2e hands voertuigen. Gaat het naar andere landen dan word er gewoon een exportkenteken geregeld omdat dit makkelijk is (langere duur, zeker dat deze in alle landen word erkend) of gaat de auto op een andere manier op transport.
Om een verhaal kort te maken. Verblijf je in NL en ben je geen student/toerist dan moet je voor het gebruik van jou auto gewoon belasting betalen (vergunningen daarbuiten gelaten). En ook al is een kenteken in een land een geldig kenteken, dit kenteken hoeft niet overal geldig te zijn. Ben jij van mening dat er door een Europese uitspraak/verordening dit wel het geval is en jij geen boete hoeft te betalen. Dan wens ik jou veel succes met het aanspannen van een lange en kostbare zaak tegen de Nederlandse staat. Vraag me dan wel af of jou dit wel waard is als jij gewoon simpel een auto wil im-, exporteren. Waarom niet een paar tientjes meer betalen voor een kenteken waarvan je zeker weet dat deze geldig is, ipv veel kosten op je nek halen.