Om alles en iedereen even bezig te houden
mijn ervaringen met exportkentekens en eendagskentekens in 2009.
Het jaar waarin wij onze KLF over de weg naar nederland hebben gereden en om geen risico's te nemen alles via de RDW in NL en Oostenrijk uit(laten) zoeken.
- Er wordt in Nederland op basis van een chassisnr. geen kenteken afgegeven voor een voertuig welke uit het buitenland gaat komen (a zijn er bureaus die anders willen doen geloven) wij zullen altijd in het land van herkomst een kenteken moeten laten maken.
- In tegenstelling tot de duitsers zijn alle oostenrijkste kentekens in Nederland geldig men kent er twee en die verschillen alleen in geldigheid (5 of 17 dagen)
- Een verzekering afsluiten in nederland voor het oostenrijkse kenteken gaat niet werken je dient in oostenrijk een verzekering af te sluiten, gaat overigens gelijk want de kentekens wrden beurtlings uitgegeven door de verschillende verzekeringsmaatschappijen en dat wisselt per week.
- Als nederlands ingezetene mag je niet in nederland rijden met het oostenrijkse kenteken (waarom dit soort kentekens dan is uitgevonden is m.i. een raadsel) maar je kunt nat gaan op de MRB en BPM behoudens de 14 dagen vrijstelling BPM is er nog een uitzondering...die niet kan maar niet is te handhaven (bron douane) namelijk vrijstelling MRB ivm leeftijd van het voertuig dit geld ook voor de BPM je mag dan nog steeds niet rijden met het kenteken alleen je bent niet te straffen (let wel dit was 2009) advies douane gewoon rijden in NL mits verzekerd.
ik heb bewust gekozen voor de 17 dagen variant 3x zolang geldig en "slechts" 60 euro duurder.
Dan het eendags NL kenteken zo als ik heb ervaren. Je vraagt dit aan bij de RDW en krijgt een kenteken toegewezen welke bekent is voor die bewuste dag en (volgens mij) het bewuste keuringstation. Je moet het voertuig die dag wel gewoon verzekeren (was in mijn geval nog wa verzekerd in oostenrijk) en je krijgt de minimale afmetingen van de letters en cijfers toegestuurd op je kenteken bewijs waarna je gewoon zelf het kenteken mag printen (wel ff saelen).
Uiteindelijk ben ik op het oostenrijkse kenteken naar Zwolle gereden waar tot mijn verbazing alle voertuigen het zelfde dagkenteken hadden......
Bij de keuring werd mijn deel 1 van het exportnummer ingenomen en retour oostenrijk gestuurd als bewijs dat het kenteken in nederland gekeurd was en op de einddatum uitgeschreven kon worden, kennelijk is dit voor oostenrijk verplicht want het is het enige papiertje wat ik in copie bij de hele papierwinkel bewaard heb de rest is alles origineel.
Vervolgens behoefde ik van de douane geen BPM verklaring in te leveren omdat het voertuig al 25 jaar oud was, de RDW had hierover een iets andere mening en wilde geen kenteken afgeven voordat er een BPM verklaring was, na een hoop heen en weer bellen met RDW en douane is er uiteindelijk een proforma aangifte gedaan door de douane om de RDW te vreden te stellen en ik na een discussie over de inrichting (de nederlandsewet kent de inrichting van onze bus niet) heb ik dan toch een NL kenteken gekregen.
TAV de inrichting..de bus is geen
- luxe wagen (1 zitplaats te veel)
- geen personen bus (1 zitplaats te weinig)
- geen DCbestelwagen (te weinig laadruimte en te veel zitplaatsen)
- geen gewone bestelwagen (veel te weinig laadruimte en veel te veel zit plaatsen)
Wat is het nu wel geworden... een gesloten bestelwagen (geen DC) met maximaal 8 zitplaatsen incl. bestuurder.
Mijn redding, de wetgever die stelt dat wanneer een voertuig een kenteken van binnen de EU heeft gehad er hoe dan ook een NL kenteken afgegeven moet worden, dat de wetgever vervolgens de inrichting niet kent is het (creative) probleem van de RDW.
Kortom behalve de geldigiheid van de kentekens is er nog veel meer te harmoniseren in onze zo geleifde EU