Toch eens reageren, als geïnteresseerde in deze materie. Ik heb dit topic enige tijd geleden al gelezen, toen ik bezig was met een auto in Duitsland te kopen. De verkoper (een autobedrijf) heeft toen voor mij het Duitse papierwerk geregeld. Hoewel ik n.a.v. o.a. dit topic gevraagd had om een Ausfuhrkennzeichen, kreeg ik een Kurzzeitkennzeichen "omdat dat goedkoper was" en omdat ze er in Duitsland van overtuigd zijn dat dit gewoon geldig is (zie de eerder in dit topic aangehaalde teksten van de Strassenverkehrsamt). Ik ben er toch mee naar huis gereden, want om dat weer om te zetten is ook weer zoiets.
Met mijn geluk werd ik uiteraard staande gehouden op weg naar huis (hoezo weinig blauw op straat, al woon ik ook 200 km van de grens), maar ik nadat ik plechtig had beloofd de auto op eigen terrein te parkeren (was ik toch al van plan, ik heb een oprit) en na het weekend naar de RDW te gaan (ook dat was ik al van plan), en nadat ik had uitgelegd dat ik toch echt richting huis reed (een van de agenten had niet goed in beeld waar mijn woonplaats lag, de collega gelukkig wel) mocht ik verder rijden. Wat daarbij ook hielp was dat ik kon aantonen dat ik de auto die dag had gekocht. Naast het feit dat ik een factuur had, lagen de winterbanden achterin, had de auto een verse TÜV (Duitse APK) en was dubbel verzekerd (ik had naast de Duitse WA ook een Nederlandse all-risk verzekering afgesloten). Ook had ik die 14-daagse BPM-vrijstelling aangevraagd.
Nu krijg ik uit dit topic de indruk dat de regelgeving in deze niet echt op orde is. Ik kan als particulier niet op het intranet van de hulpdiensten, waar hier een aantal keer naar verwezen wordt, en kan dus niet lezen wat daar staat, maar het feit dat men nog steeds bezig is met het opstellen van een richtlijn zegt al genoeg. Ook blijf ik mij verbazen over het feit dat Duitsland zegt dat het een geldig kenteken is en men in Nederland geneigd is te zeggen van niet. Het schijnt dat we in één Europa wonen, met vrij verkeer van goederen, maar dat is blijkbaar alleen zo als het iedereen goed uit komt.
Laat duidelijk zijn: ik ben het ermee eens dat misbruik van dergelijke kentekens moet worden aangepakt. Echter het aanpakken gebeurt nu ook over de rug van mensen die de kentekens willen gebruiken op de manier waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk om naar huis te rijden en de volgende (werk)dag naar de betreffende overheidsinstantie (Strassenverkehrsamt als je in Duitsland woont, RDW als je in Nederland woont, DIV als je in België woont etc.) om een definitief kenteken aan te vragen. Ik zeg niet dat dat altijd zo is (ik mocht immers doorrijden), maar het gebeurt. Of dat huis nu in hetzelfde land staat of in een ander land, zou niet uit mogen maken. Eerder in het topic was sprake van het niet kunnen achterhalen van de houder van het kenteken. Dat vind ik vreemd, want het kenteken stond gewoon op mijn naam. Alleen de voertuiggegevens moesten er nog met pen bij geschreven worden. Mocht daar het probleem zijn, dan is het wellicht een beter idee om het probleem bij de bron aan te pakken: in gesprek gaan met Duitsland over deze problematiek en voorstellen om het Kurzzeitkennzeichen ook op het voertuig te registreren (dus de voertuiggegevens mee af te drukken op het kentekenbewijs) in plaats van alleen op de persoon.