Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken

Auteur Topic: Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken  (gelezen 75945 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #50 Gepost op: 25 januari 2013, 19:42:50
Thx  ;D

Gr.
marinus

enne zeg maar JE hoor ... ;) hier op het forum zijn we toch één familie


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #51 Gepost op: 25 januari 2013, 19:47:57
Thx  ;D

Gr.
marinus

enne zeg maar JE hoor ... ;) hier op het forum zijn we toch één familie
ja ben nu eenmaal netjes opgevoed door mijn ouders  998765
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #52 Gepost op: 25 januari 2013, 20:14:49
Ik heb onlangs zelf een auto geïmporteerd uit Duitsland. Exact op de manier zoals de groene het aangeeft,

Duits Export kenteken voor 14 dagen. (Rode balk)
WA verzekering voor 14 dagen (zit bij t kenteken)
Bpm vrijstelling aangevraagd voor 14 dagen op basis van t chassisnummer.

Gewoon terug gereden, geen punt. 2x staande gehouden door politie en alles aan de collega's uitgelegd, ook geen probleem (logisch).

Laat je niet gek maken door transporteurs of auto dealers, ti's gewoon legaal! Kosten voor verzekering en plaat met kentekenbewijs ongeveer 100eu (weet niet meer precies)


Burgertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #53 Gepost op: 25 januari 2013, 20:21:53
Beste Groenemotormuis (elektrisch?),

Dank voor je snelle reactie. Echter blijven nog twee punten bij mij hangen:

In eerste instantie beroept men zich op de Europese erkenning van landelijk uitgegeven kentekenplaten. Ik neem dus aan dat u bedoelt dat een Nederlander in principe niet met Duitse kentekenplaten mag rijden?

Voor wat betreft het zelf fabriceren van een kenteken zegt het RDW het volgende: "Het nummer dat op het eendagskentekenbewijs staat, moet u met zwarte letters op witte platen schrijven en aan de voor- en achterzijde van het voertuig bevestigen. Dit hoeven geen originele kentekenplaten te zijn, het mogen ook witte stukken karton zijn. De afmetingen van de plaat staan beschreven op het eendagskentekenbewijs." Ik neem dus aan dat dit geen kwestie van gedogen is maar dat deze uitzondering wettelijk is toegestaan?

Overigens dacht ik het maar zo op te lossen: In Duitsland rijden met Kurzzeitkenzeichen en bij de Nederlandse grens de platen omwisselen met de reeds aangevraagde eendagskentekenplaten en daarmee naar het RDW rijden (en dan naar huis).


Burgertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #54 Gepost op: 25 januari 2013, 20:29:13

Kosten voor verzekering en plaat met kentekenbewijs ongeveer 100eu (weet niet meer precies)

Dag Patrick,

Weet je zeker dat een rode (Ausfuhr)kentekenplaat ca. €100 kost? Op de website van het Duitse http://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-zulassung-zollkennzeichen/bestellen staat dat alleen al het kenteken €190,- kost. Of moet je gewoon ter plekke het kantoor binnenlopen en is het dan goedkoper?

Mvrg,
Paul


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #55 Gepost op: 25 januari 2013, 20:35:35
Nee het groene slaat niet op electrisch  998765

Dank voor je snelle reactie. Echter blijven nog twee punten bij mij hangen:

In eerste instantie beroept men zich op de Europese erkenning van landelijk uitgegeven kentekenplaten. Ik neem dus aan dat u bedoelt dat een Nederlander in principe niet met Duitse kentekenplaten mag rijden?
Dit is de nederlandse BPM/MRB wetgeving welke zegt dat je als nederlands ingezetene (dus woont/leeft in nederland maar hoeft geen nederlandse nationaliteit te hebben) niet met een buitenlands gekentekend voertuig mag rijden. Er zijn wel een aantal vrijstellingsvoorwaarden waaronder dus de 14 dagen vrijstelling voor het invoeren van voertuigen.

Voor wat betreft het zelf fabriceren van een kenteken zegt het RDW het volgende: "Het nummer dat op het eendagskentekenbewijs staat, moet u met zwarte letters op witte platen schrijven en aan de voor- en achterzijde van het voertuig bevestigen. Dit hoeven geen originele kentekenplaten te zijn, het mogen ook witte stukken karton zijn. De afmetingen van de plaat staan beschreven op het eendagskentekenbewijs." Ik neem dus aan dat dit geen kwestie van gedogen is maar dat deze uitzondering wettelijk is toegestaan?
Dit gaat om een 1dags kenteken en die is dus ook niet geldig in het buitenland. Word alleen geaccepteerd in nederland op de dag waarvoor het is afgegeven en dan ook alleen van huis naar RDW en terug via de snelste route.

overigens dacht ik het maar zo op te lossen: In Duitsland rijden met Kurzzeitkenzeichen en bij de Nederlandse grens de platen omwisselen met de reeds aangevraagde eendagskentekenplaten en daarmee naar het RDW rijden (en dan naar huis).
Dat is ook zeker een oplossing, echter kan het nog wel eens lastig worden als je van halverwege duitsland richting het westen van nederland moet
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Burgertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #56 Gepost op: 25 januari 2013, 20:49:30
Ach ja, een elektrische motor, het zal er ooit wel eens van komen.. 8)

Dit is de nederlandse BPM/MRB wetgeving welke zegt dat je als nederlands ingezetene (dus woont/leeft in nederland maar hoeft geen nederlandse nationaliteit te hebben) niet met een buitenlands gekentekend voertuig mag rijden. Er zijn wel een aantal vrijstellingsvoorwaarden waaronder dus de 14 dagen vrijstelling voor het invoeren van voertuigen.

Zou ik daaruit kunnen concluderen dat mét een BPM/MRB vrijstelling, een KZK in principe wél toelaatbaar is?

Dat is ook zeker een oplossing, echter kan het nog wel eens lastig worden als je van halverwege duitsland richting het westen van nederland moet

Ik wissel ze bij de Nederlandse grens pas om. Maar je bedoelt te zeggen dat eendagskentekenplaten in principe alleen bedoeld zijn voor huis-->RDW-->huis?

Mvrg,
Paul


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #57 Gepost op: 25 januari 2013, 21:02:37
Ach ja, een elektrische motor, het zal er ooit wel eens van komen.. 8)

Zou ik daaruit kunnen concluderen dat mét een BPM/MRB vrijstelling, een KZK in principe wél toelaatbaar is?

Ik wissel ze bij de Nederlandse grens pas om. Maar je bedoelt te zeggen dat eendagskentekenplaten in principe alleen bedoeld zijn voor huis-->RDW-->huis?

Mvrg,
Paul
Als jij de vrijstelling BPM aanvraagt dan zal je alleen geen boete van de BPM krijgen, echter wel een boete voor de WVW aangezien een KZK in deze wet niet erkent word. Dus zelfs met vrijstelling mag je niet met de gele balk rijden.  En ja in principe is een 1dags kenteken van huis naar RDW en terug, echter zullen er niet heel veel lastig doen als jij vanaf de grens komt en dan richting een RDW station gaat. En wat ik bedoelt met het lastige is dat je met een KZK alleen in duitsland mag rijden en dan bij de ned grens moet omwisselen. Als je dan van halverwege duitsland (of zelfs het oosten dan wel zuiden) komt dan haal je eerst de auto op (weet de openingstijden niet maar ga even van 9 uur uit) moet je wat formaileiten doen waar je pak hem beet 3 kwartier mee bezig bent dus ongeveer 10 uur pas op pad kunt. Met een beetje doorrijden zit je dan rond 1 of 2 uur bij de grens, kentekens omwisselen en dan nog eens een uur a 2 richting het westen van nederland. Dus met een beetje geluk rond half 4 bij een RDW station en dan hopen dat ze nog tijd hebben voor jou.  

Echter nu ga ik even van wat extremen uit natuurlijk, maar neem dat wel ook even in ogenschouw. Met een ausfahrt (de rode balk) heb je dus wat meer rust etc. Echter dit is natuurlijk helemaal van de persoon zelf afhankelijk aangezien een ieder andere voorkeuren en mogelijkheden heeft.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #58 Gepost op: 26 januari 2013, 22:41:43
Vaak klopt er met de registratie al het een en ander niet, ook voor wat betreft de voorschriften die het OM hierover heeft gegeven, en stel maar eens vragen aan de bstuurder, dan kom je d'r achter dat hetgeen op het registratie formulier al niet klopt en dat is dan al voldoende om de platen in beslag te nemen.
Althans dat is mijn ervaring ermee, buiten dat ze hierdoor erg goed te gebruiken zijn om eventueel misdrijven o.i.d. mee te plegen.


@PM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #59 Gepost op: 27 januari 2013, 16:18:17
Toch eens reageren, als geïnteresseerde in deze materie. Ik heb dit topic enige tijd geleden al gelezen, toen ik bezig was met een auto in Duitsland te kopen. De verkoper (een autobedrijf) heeft toen voor mij het Duitse papierwerk geregeld. Hoewel ik n.a.v. o.a. dit topic gevraagd had om een Ausfuhrkennzeichen, kreeg ik een Kurzzeitkennzeichen "omdat dat goedkoper was" en omdat ze er in Duitsland van overtuigd zijn dat dit gewoon geldig is (zie de eerder in dit topic aangehaalde teksten van de Strassenverkehrsamt). Ik ben er toch mee naar huis gereden, want om dat weer om te zetten is ook weer zoiets.

Met mijn geluk werd ik uiteraard staande gehouden op weg naar huis (hoezo weinig blauw op straat, al woon ik ook 200 km van de grens), maar ik nadat ik plechtig had beloofd de auto op eigen terrein te parkeren (was ik toch al van plan, ik heb een oprit) en na het weekend naar de RDW te gaan (ook dat was ik al van plan), en nadat ik had uitgelegd dat ik toch echt richting huis reed (een van de agenten had niet goed in beeld waar mijn woonplaats lag, de collega gelukkig wel) mocht ik verder rijden. Wat daarbij ook hielp was dat ik kon aantonen dat ik de auto die dag had gekocht. Naast het feit dat ik een factuur had, lagen de winterbanden achterin, had de auto een verse TÜV (Duitse APK) en was dubbel verzekerd (ik had naast de Duitse WA ook een Nederlandse all-risk verzekering afgesloten). Ook had ik die 14-daagse BPM-vrijstelling aangevraagd.

Nu krijg ik uit dit topic de indruk dat de regelgeving in deze niet echt op orde is. Ik kan als particulier niet op het intranet van de hulpdiensten, waar hier een aantal keer naar verwezen wordt, en kan dus niet lezen wat daar staat, maar het feit dat men nog steeds bezig is met het opstellen van een richtlijn zegt al genoeg. Ook blijf ik mij verbazen over het feit dat Duitsland zegt dat het een geldig kenteken is en men in Nederland geneigd is te zeggen van niet. Het schijnt dat we in één Europa wonen, met vrij verkeer van goederen, maar dat is blijkbaar alleen zo als het iedereen goed uit komt.

Laat duidelijk zijn: ik ben het ermee eens dat misbruik van dergelijke kentekens moet worden aangepakt. Echter het aanpakken gebeurt nu ook over de rug van mensen die de kentekens willen gebruiken op de manier waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk om naar huis te rijden en de volgende (werk)dag naar de betreffende overheidsinstantie (Strassenverkehrsamt als je in Duitsland woont, RDW als je in Nederland woont, DIV als je in België woont etc.) om een definitief kenteken aan te vragen. Ik zeg niet dat dat altijd zo is (ik mocht immers doorrijden), maar het gebeurt. Of dat huis nu in hetzelfde land staat of in een ander land, zou niet uit mogen maken. Eerder in het topic was sprake van het niet kunnen achterhalen van de houder van het kenteken. Dat vind ik vreemd, want het kenteken stond gewoon op mijn naam. Alleen de voertuiggegevens moesten er nog met pen bij geschreven worden. Mocht daar het probleem zijn, dan is het wellicht een beter idee om het probleem bij de bron aan te pakken: in gesprek gaan met Duitsland over deze problematiek en voorstellen om het Kurzzeitkennzeichen ook op het voertuig te registreren (dus de voertuiggegevens mee af te drukken op het kentekenbewijs) in plaats van alleen op de persoon.