Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken

Auteur Topic: Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken  (gelezen 75336 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #60 Gepost op: 27 januari 2013, 17:18:45
@PM, zoals er in het filmpje uit blik op de weg (zie begin post) blijkt is er enige oneenigheid tussen beide landen van hoe en wat. Er zijn diverse instanties die er over gaan en de een zegt dit de ander dat. Nu is dit allemaal heel leuk maar het belangrijkste is hoe het hier in nederland in de wetten en richtlijnen staat. Deze zijn in principe vrij duidelijk voor de mensen die daarin geintreseerd zijn en er ook veel mee te maken hebben. En daar wringt nu net de de schoen, want hoeveel BPZ agenten kunnen zeggen dat ze met deze kentekens in aanraking zijn gekomen? Mijn ervaring is daarbij dan ook wisselend, maar dat is ook bij mijn eigen collega's. Hierdoor is er ook niet altijd een eenduidig beleid van hoe te handelen en heb jij net geluk gehad.

Voor de mensen die nog een auto willen kopen in duitsland kan ik dan ook alleen maar zeggen zorg dat je het ausfahrt kenteken krijgt (de rode balk), ook al moet je daar voor lastig doen bij de duitse buren en willen ze jou toch een KZK geven. Want het kan je zoveel rompslomp geven waar je niet blij van word. De verkoper kan heel makkelijk zeggen dat iets wel mag, maar jij als bestuurder word daar toch nog steeds op afgetikt terwijl de verkoper buiten schot blijft.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


@PM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #61 Gepost op: 27 januari 2013, 18:31:54
Bedankt voor je reactie. Eerst een vraagje: wat betekenen de afkortingen BPZ en SPL?

Ik heb het filmpje uit de beginpost eens bekeken, kwam me niet bekend voor. Hij haperde nogal dus wellicht dat ik het de vorige keer dat ik dit topic las maar heb laten zitten, dat-ie het toen helemaal niet deed.

Interessant vind ik de uitspraak van de ambtenaar uit Kreis Kleve, dat ze KZK's in Nordrhein-Westfalen alleen afgeven met het chassisnummer van de auto. Mijn auto komt namelijk óók uit Nordrhein-Westfalen (wel een andere Kreis). Of het moet in de tussenliggende 2,5 jaar veranderd zijn (aan de data op de kentekenplaten te zien is het filmpje in het najaar van 2009 opgenomen, ik heb mijn auto in juni 2012 gekocht). De tijdelijke BPM-vrijstelling van 14 dagen komt ook totaal niet ter sprake, maar wellicht was die er ook nog niet in 2009.

Verder blijkt ook hier dat niemand weet hoe het nou echt zit (jij zegt dat het vrij duidelijk is voor de betrokkenen, maar de woordvoerders van het ministerie en de RDW spreken elkaar tegen) en blijf ik dus bij mijn stelling dat het niet de juiste manier is om de onschuldige, goedwillende burger slachtoffer te laten worden van onduidelijke/onvolledige regelgeving.

Ook interessant vind ik het gegeven dat er in het filmpje over de elektrische auto geen probleem van het buitenlandse kenteken (zo te zien een Deens handelaarskenteken) wat erop zit wordt gemaakt, enkel en alleen vanwege de belastingvrijstelling die voor die auto geldt. Wat is er gebeurd met de uitspraak "een Nederlander mag niet met een buitenlands kenteken rijden"? Even heel kort door de bocht mag KZK + tijdelijke BPM-vrijstelling dan ook geen probleem opleveren.

N.B.: in Duitsland hoeft een auto met KZK geen geldige APK te hebben. Ik snap dat andere landen daar niet blij mee zijn, mede daarom heb ik er ook opgelet dat mijn auto een geldige TÜV had.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #62 Gepost op: 27 januari 2013, 19:11:12
Van de week heb ik het er met een verkeersspecialist welke werkzaam is in het grensgebied gehad over de tijdelijke Duitse kentekens. Een aantal punten op een rij, volgens mij is het vrij duidelijk.

Duits kurzzeitkennzeichen:
- 5 daags kenteken
- alleen te gebruiken in DUITSLAND de kortste route
- alleen geldig voor Duits motorvoertuig met het daarbij behorende juist ingevulde kentekenbewijs

Er vind veel fraude plaats met dit ktkbewijs. Het bestaat uit 3 delen, waarvan er vaak maar 1 of 2 worden meegegeven. De kurzzktk's worden meerdere keren gedrukt dus het kan voorkomen dat er van 1 combinatie kurzzktk meerdere exemplaren van bestaan. Daarom van belang om de kentekenpapieren goed te bekijken op geldigheid en volledigheid.

Verder geldt dat het kenteken alleen geldig is als het is afgegeven aan een voertuig dat thuis hoort in Duitsland. De geldigheidsduur mag niet verstreken zijn. Het kentekenbewijs moet volledig ingevuld zijn en op naam staan van een persoon met een woonadres in Duitsland.

Is de geldigheid van het kzzktk verstreken: overtreding art 36wvw. In beslagname kentekenplaten, kentekenbewijs.

Staat het kzzktk/ktkbewijs op naam van een niet in Duitsland ingeschreven persoon: overtreding art 41 wvw. In beslagname kentekenplaten, kentekenbewijs.

Een en ander staat ook beschreven in het handhavingsbeleid kurzzeitkennzeichen...


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #63 Gepost op: 27 januari 2013, 19:14:29
Bedankt voor je reactie. Eerst een vraagje: wat betekenen de afkortingen BPZ en SPL?
BPZ = Basis politie zorg, zeg maar de "gewone" agenten. SPL = 's lands grootste en bekendste luchthaven  998765

Ook interessant vind ik het gegeven dat er in het filmpje over de elektrische auto geen probleem van het buitenlandse kenteken (zo te zien een Deens handelaarskenteken) wat erop zit wordt gemaakt, enkel en alleen vanwege de belastingvrijstelling die voor die auto geldt. Wat is er gebeurd met de uitspraak "een Nederlander mag niet met een buitenlands kenteken rijden"? Even heel kort door de bocht mag KZK + tijdelijke BPM-vrijstelling dan ook geen probleem opleveren.
Voor een KZK ben je als nederlands ingezettene in overtreding op 2 wetgevingen, de BPM en de WVW, en voor beide kan je ook een boete krijgen. Rijd je in een electrische auto ben je nog steeds voor beide in overtreding, echter omdat de BPM boete 50% is van de BPM krijg je dan voor de BPM 0 euro boete. Maar voor de WVW blijft de boete altijd nog wel bestaan.

@Maxx zo is het ook mij aangeleerd
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #64 Gepost op: 27 januari 2013, 19:20:23
@Groene, de enige mogelijkheid als NL'er een vtg kopen in DU en deze rijdend naar NL brengen is dus met het uitvoerkenteken (rode vlak) als ik het goed begrijp. Ook weer met de juiste geldigheid op de kentekenbewijzen (volledig etc.)

Hoe doen jullie het eigenlijk met het voertuig waarop het kzzktk zit die jullie in beslag nemen? Het voertuig heeft dan geen ktkplaten en staat dan nog op de openbare weg? Even praktijk situatie gericht deze vraag.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #65 Gepost op: 27 januari 2013, 19:27:28
@Groene, de enige mogelijkheid als NL'er een vtg kopen in DU en deze rijdend naar NL brengen is dus met het uitvoerkenteken (rode vlak) als ik het goed begrijp. Ook weer met de juiste geldigheid op de kentekenbewijzen (volledig etc.)
dat is correct

Hoe doen jullie het eigenlijk met het voertuig waarop het kzzktk zit die jullie in beslag nemen? Het voertuig heeft dan geen ktkplaten en staat dan nog op de openbare weg? Even praktijk situatie gericht deze vraag.
Een voertuig zonder platen mag niet op de openbare weg staan, dus de bestuurder krijgt vaak de keus. Of ze regelen zelf een takel of vervangende platen. Of de collega's van de politie regelen een takel wat de bestuurder dan ook mag betalen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #66 Gepost op: 27 januari 2013, 19:36:58
Helder, thanks.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #67 Gepost op: 27 januari 2013, 19:41:03
Om alles en iedereen even bezig te houden  0098 mijn ervaringen met exportkentekens en eendagskentekens in 2009.

Het jaar waarin wij onze KLF over de weg naar nederland hebben gereden en om geen risico's te nemen alles via de RDW in NL en Oostenrijk uit(laten) zoeken.
- Er wordt in Nederland op basis van een chassisnr. geen kenteken afgegeven voor een voertuig welke uit het buitenland gaat komen (a zijn er bureaus die anders willen doen geloven) wij zullen altijd in het land van herkomst een kenteken moeten laten maken.
- In tegenstelling tot de duitsers zijn alle oostenrijkste kentekens in Nederland geldig men kent er twee en die verschillen alleen in geldigheid (5 of 17 dagen)

- Een verzekering afsluiten in nederland voor het oostenrijkse kenteken gaat niet werken je dient in oostenrijk een verzekering af te sluiten, gaat overigens gelijk want de kentekens wrden beurtlings uitgegeven door de verschillende verzekeringsmaatschappijen en dat wisselt per week.

- Als nederlands ingezetene mag je niet in nederland rijden met het oostenrijkse kenteken (waarom dit soort kentekens dan is uitgevonden is m.i. een raadsel) maar je kunt nat gaan op de MRB en BPM behoudens de 14 dagen vrijstelling BPM is er nog een uitzondering...die niet kan maar niet is te handhaven (bron douane) namelijk vrijstelling MRB ivm leeftijd van het voertuig dit geld  ook voor de BPM je mag dan nog steeds niet rijden met het kenteken alleen je bent niet te straffen (let wel dit was 2009) advies douane gewoon rijden in NL mits verzekerd.

ik heb bewust gekozen voor de 17 dagen variant 3x zolang geldig en "slechts" 60 euro duurder.

Dan het eendags NL kenteken zo als ik heb ervaren. Je vraagt dit aan bij de RDW en krijgt een kenteken toegewezen welke bekent is voor die bewuste dag en (volgens mij) het bewuste keuringstation. Je moet het voertuig die dag wel gewoon verzekeren (was in mijn geval nog wa verzekerd in oostenrijk) en je krijgt de minimale afmetingen van de letters en cijfers toegestuurd op je kenteken bewijs waarna je gewoon zelf het kenteken mag printen (wel ff saelen).
Uiteindelijk ben ik op het oostenrijkse kenteken naar Zwolle gereden waar tot mijn verbazing alle voertuigen het zelfde dagkenteken hadden......

Bij de keuring werd mijn deel 1 van het exportnummer ingenomen en retour oostenrijk gestuurd als bewijs dat het kenteken in nederland gekeurd was en op de einddatum uitgeschreven kon worden, kennelijk is dit voor oostenrijk verplicht want het is het enige papiertje wat ik in copie bij de hele papierwinkel bewaard heb de rest is alles origineel.

Vervolgens behoefde ik van de douane geen BPM verklaring in te leveren omdat het voertuig al 25 jaar oud was, de RDW had hierover een iets andere mening en wilde geen kenteken afgeven voordat er een BPM verklaring was, na een hoop heen en weer bellen met RDW en douane is er uiteindelijk een proforma aangifte gedaan door de douane om de RDW te vreden te stellen en ik na een discussie over de inrichting (de nederlandsewet kent de inrichting van onze bus niet) heb ik dan toch een NL kenteken gekregen.

TAV de inrichting..de bus is geen
- luxe wagen (1 zitplaats te veel)
- geen personen bus (1 zitplaats te weinig)
- geen DCbestelwagen (te weinig laadruimte en te veel zitplaatsen)
- geen gewone bestelwagen (veel te weinig laadruimte en veel te veel zit plaatsen)

Wat is het nu wel geworden... een gesloten bestelwagen (geen DC) met maximaal 8 zitplaatsen incl. bestuurder.
Mijn redding, de wetgever die stelt dat wanneer een voertuig een kenteken van binnen de EU heeft gehad er hoe dan ook een NL kenteken afgegeven moet worden, dat de wetgever vervolgens de inrichting niet kent is het (creative) probleem van de RDW.

Kortom behalve de geldigiheid van de kentekens is er nog veel meer te harmoniseren in onze zo geleifde EU
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


@PM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #68 Gepost op: 27 januari 2013, 20:34:38
Van de week heb ik het er met een verkeersspecialist welke werkzaam is in het grensgebied gehad over de tijdelijke Duitse kentekens. Een aantal punten op een rij, volgens mij is het vrij duidelijk.

Duits kurzzeitkennzeichen:
- 5 daags kenteken
- alleen te gebruiken in DUITSLAND de kortste route
- alleen geldig voor Duits motorvoertuig met het daarbij behorende juist ingevulde kentekenbewijs

Er vind veel fraude plaats met dit ktkbewijs. Het bestaat uit 3 delen, waarvan er vaak maar 1 of 2 worden meegegeven. De kurzzktk's worden meerdere keren gedrukt dus het kan voorkomen dat er van 1 combinatie kurzzktk meerdere exemplaren van bestaan. Daarom van belang om de kentekenpapieren goed te bekijken op geldigheid en volledigheid.

Verder geldt dat het kenteken alleen geldig is als het is afgegeven aan een voertuig dat thuis hoort in Duitsland. De geldigheidsduur mag niet verstreken zijn. Het kentekenbewijs moet volledig ingevuld zijn en op naam staan van een persoon met een woonadres in Duitsland.

Op de periode na staat niets daarvan vermeld op mijn kentekenbewijs. Ook niet dat het uit meerdere delen bestaat (ik heb er maar 1 meegekregen en de verkoper ongetwijfeld ook bij de Strassenverkehrsamt, want die had geen reden om delen achter te houden), of dat het kenteken alleen door een Duitser (ben ik niet) op een Duits voertuig (dat was het in mijn geval op dat moment nog wel) gebruikt mag worden. Het KZK wordt zoals bij jullie vast ook wel bekend ook gebruikt door mensen die bijvoorbeeld in Frankrijk of Spanje een auto kopen. Op zich vind ik daar overigens ook niets mis mee.

Citaat
Is de geldigheid van het kzzktk verstreken: overtreding art 36wvw. In beslagname kentekenplaten, kentekenbewijs.

Uiteraard, het kenteken is niet meer geldig.

Citaat
Staat het kzzktk/ktkbewijs op naam van een niet in Duitsland ingeschreven persoon: overtreding art 41 wvw. In beslagname kentekenplaten, kentekenbewijs.

Welk lid van art 41 precies? Het is nogal een uitgebreid artikel, maar heel in het kort komt het er volgens mij op neer dat je iets op de auto schroeft dat op een kenteken lijkt maar het niet is. Een KZK is een kenteken...


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #69 Gepost op: 27 januari 2013, 20:45:00
Welk lid van art 41 precies? Het is nogal een uitgebreid artikel, maar heel in het kort komt het er volgens mij op neer dat je iets op de auto schroeft dat op een kenteken lijkt maar het niet is. Een KZK is een kenteken...
Als het goed begrepen en gelezen hebt gaat het om lid 1 f
Citaat
f. een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig op de weg te laten staan of daarmee over de weg te rijden dan wel een in het buitenland geregistreerde aanhangwagen op de weg te laten staan of met een motorrijtuig over de weg voort te bewegen, wanneer op dat motorrijtuig of die aanhangwagen een teken is aangebracht dat, niet zijnde een in het buitenland voor dat voertuig of aan de eigenaar of houder daarvan opgegeven kenteken, door kan gaan voor een zodanig kenteken.
En in art 36 staat vermeld wat er begrepen word onder een kenteken en waar het aan moet voldoen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v