Het gaat er niet om mijn gelijk te halen, het gaat mij erom aan te kaarten dat:
- er geen sluitende regelgeving is
- er misbruik wordt gemaakt van KZK's, dat moet worden aangepakt DUS is de richtlijn we pakken iedereen aan (zo komt het in elk geval op mij over), in plaats van DUS we gaan eens in gesprek met Duitsland over hoe we dit probleem (bij de bron) kunnen oplossen
Net als Burgertje ben ik blij met de reacties van de diverse personen die hier uit hoofde van hun werk mee te maken hebben en de moeite nemen om hier in hun vrije tijd nog eens op in te gaan
Of wij als Nederlanders een KZK moeten kunnen krijgen weten de Duitsers zelf niet eens (zie reactie woordvoerder Kreis Kleve uit het filmpje in de OP versus de medewerker van de Strassenverkehrsamt die op Burgertje's vraag heeft geantwoord). Ik wil ook nog even benadrukken dat mijn KZK en mijn groene kaart direct bij de Strassenverkehrsamt vandaan kwamen en op mijn naam staan en niet via een of andere tussenpersoon. Ook is een voertuig in Duitsland pas formeel uitgevoerd als het kentekenbewijs is ingeleverd. Dat gebeurt bij gebruik van een KZK pas nadat de nieuwe eigenaar hem heeft ingevoerd in zijn thuisland, omdat je bij invoer het kentekenbewijs moet overleggen. In ons geval dus bij de RDW. De RDW neemt dat kentekenbewijs vervolgens in (en geeft je een kopietje mee om in te lijsten en boven je bed te hangen) en stuurt het terug naar het land van herkomst. Dus zolang de RDW dat nog niet gedaan heeft is het voertuig gewoon nog bekend in de Duitse systemen. Dat er geen kenteken aan hangt is wat anders, die wordt eraf gehaald zodra een auto in de bedrijfsvoorraad beland of anderszins buiten gebruik wordt gesteld (waarvoor we in Nederland de oplichterij die schorsing heet hebben).
Ik ben wel benieuwd naar die jurisprudentie!
Nog iets over het onderscheid tussen KZK en Ausfuhrkennzeichen
volgens de Duitsers (deze opmerking is dus niet bedoeld om de discussie voor de zoveelste keer aan te zwengelen, maar gewoon even iets om te bedenken): met KZK kun je alleen binnen de EU rondrijden, aangezien de lidstaten elkaars kentekens dienen te erkennen met al hun rariteiten. Een Ausfuhrkennzeichen is wereldwijd geldig.