Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken

Auteur Topic: Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken  (gelezen 75485 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 25 januari 2011, 13:15:46
Een vraagje,

De Duitse kurzzeitkennzeichen platen zijn al meerdere malen onderwerp geweest bij diverse verkeersgerelateerde televisieprogramma's, zo als Blik op de Weg & Wegmisbruikers.
Kortgezegd mag men met het ''gele'' balkje niet in Nederland rijden en met het ''rode'' balkje mag dit wel.







http://player.omroep.nl/?aflID=11447749


Het is echter nog steeds niet (geheel) duidelijk wat er nu wel mag en wat er nu niet mag ....

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben ? Welke feitcode's worden er gebruikt en hoe word het aangepakt op straat ?


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2011, 13:47:36
Je kan er niet voor schrijven....

Ze mogen gewoon...heeft met afspraken binnen de EU te maken....Je zou hoog uit wat kunnen met de BPM. Maar als iemand onderweg is naar de RDW om een auto in te voeren word dat hem ook niet...

Er word wel voor geschreven, en dan wel voor overtreding van artikel 36 wegenverkeerswet 1994, echter geld artikel 36 niet. Want artikel 37 wegenverkeerswet zegt onder andere:

b. in het buitenland geregistreerde motorrijtuigen en aanhangwagens, die zich in het internationaal verkeer bevinden, mits ter zake van de registratie van het betrokken voertuig door het daartoe bevoegde gezag in het buitenland een bewijs is afgegeven dat voldoet aan de daaraan gestelde eisen in de tussen Nederland en het betrokken land van kracht zijnde internationale overeenkomst en het betrokken voertuig voldoet aan de eisen die in die overeenkomst dan wel bij algemene maatregel van bestuur ter uitvoering van die overeenkomst aan dat voertuig worden gesteld met betrekking tot de toelating tot het internationaal verkeer;


Voor de duidelijkheid beiden kentekens worden uitgegeven door de Duitse overheid in dit geval het landsambt. Volgens internationale verdragen mogen deze auto's mits het kenteken nog geldig is gewoon in Nederland op de weg rijden.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2011, 13:52:08
Ik heb er aardig wat ervaring mee.
Kzk blijft gewoon verboden, er wordt veel misbruik van gemaakt.

Verbaliseren obv 'vals kenteken'.
Er dient altijd contact op te worden genomen met de OVJ voor overleg.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2011, 13:59:12
Ik heb er aardig wat ervaring mee.
Kzk blijft gewoon verboden, er wordt veel misbruik van gemaakt.

Verbaliseren obv 'vals kenteken'.
Er dient altijd contact op te worden genomen met de OVJ voor overleg.

Het is geen vals kenteken, word namelijk gewoon uitgegeven door de Duitse overheid. Natuurlijk kan je creatief boekhouden... Voor de duidelijkheid het OM heeft een richtlijn in zaken dit verhaal.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2011, 14:07:47
Dit verhaal is gewoon een hiaat in de Nederlandse wetgeving. De overheid heeft wel een kenteken geregeld voor het uitvoeren van een voertuig, maar niet voor het invoeren. Dus zou de overheid hier zorg voor moeten dragen. Op het moment dat iemand naar de RDW/Douane toe rijdt met een van de boven genoemde kentekens om daar het voertuig in te voeren en ook een behoorlijk bedrag aan BTW en/of BPM te betalen moet je als politie ambtenaar de vraag stellen of je daar wel wat mee moet....

En wat jij bedoeld is feitnummer G333, blijft daar artikel 37 tegen over staan. Die tekst heb ik al gekopieerd. Kenteken is afgegeven door Duitse overheid. Is door Duitse overheid ook gewoon op naam gezet. Gezien Europese richtlijnen kun je daar helemaal niks mee.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2011, 14:49:52
gewoon k026 platen inbeslagnemen. meer is het niet


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2011, 14:58:42
gewoon k026 platen inbeslagnemen. meer is het niet

Ook met K026 val je terug op artikel 36 van de wegenverkeerswet, ik daag iedereen uit om artikel 36 en 37 van de wegenverkeerswet eens goed door te lezen...


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2011, 15:01:18
Uit de wegenverkeerswet 1994

1. Kentekenplicht

 

Artikel 36

        1.Aan de eigenaar of houder van een motorrijtuig of een aanhangwagen op de weg dient overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels door de Dienst Wegverkeer een kenteken voor dat voertuig te zijn opgegeven.

        2.Ter zake van de in het eerste lid bedoelde opgave dient overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels door de Dienst Wegverkeer een kentekenbewijs te zijn afgegeven aan de eigenaar of houder van het voertuig.

        3.Het kentekenbewijs dient:

                a. te voldoen aan de bij ministeriële regeling vastgestelde eisen inzake inrichting en uitvoering,

                b. zijn geldigheid niet te hebben verloren,

                c. niet te zijn ingevorderd, en

                d. behoorlijk leesbaar te zijn.

        4.[Vervallen.]

        5.Motorrijtuigen en aanhangwagens dienen overeen te komen met de gegevens in het voor het betrokken voertuig afgegeven kentekenbewijs en met de gegevens die omtrent het voertuig zijn opgenomen in het kentekenregister, tenzij krachtens artikel 71 een bepaalde afwijking van die gegevens is toegestaan.

        6.Voor overtreding van het eerste tot en met vijfde lid zijn aansprakelijk:

                a. voor zover het betreft een motorrijtuig, de eigenaar of houder die het motorrijtuig op de weg laat staan of daarmee over de weg laat rijden, alsmede in het geval dat met dat motorrijtuig over de weg wordt gereden, de bestuurder, en

                b. voor zover het betreft een aanhangwagen, de eigenaar of houder die de aanhangwagen op de weg laat staan of deze met een motorrijtuig over de weg laat voortbewegen, alsmede in het geval dat de aanhangwagen met een motorrijtuig over de weg wordt voortbewogen, de bestuurder van dat motorrijtuig.

        7.De in het derde lid, onderdeel a, bedoelde eisen kunnen mede dienstbaar zijn aan de heffing van de belasting van personenauto’s en motorrijwielen en van de motorrijtuigenbelasting. Op het kentekenbewijs wordt in ieder geval het verschuldigde bedrag van de belasting van personenauto’s en motorrijwielen vermeld.

        8.Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld ter uitvoering van het eerste en het tweede lid.

         

Artikel 37

        1.Artikel 36 is niet van toepassing op:

                a. de volgende categorieën motorrijtuigen alsmede de door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens:

                        1°. bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën bromfietsen, alsmede bromfietsen in het internationaal verkeer, afkomstig uit een land waar voor deze voertuigen geen kenteken is opgegeven,

                        2°. landbouw- of bosbouwtrekkers,

                        3°. gehandicaptenvoertuigen en

                        4°. motorrijtuigen met beperkte snelheid;

                b. in het buitenland geregistreerde motorrijtuigen en aanhangwagens, die zich in het internationaal verkeer bevinden, mits ter zake van de registratie van het betrokken voertuig door het daartoe bevoegde gezag in het buitenland een bewijs is afgegeven dat voldoet aan de daaraan gestelde eisen in de tussen Nederland en het betrokken land van kracht zijnde internationale overeenkomst en het betrokken voertuig voldoet aan de eisen die in die overeenkomst dan wel bij algemene maatregel van bestuur ter uitvoering van die overeenkomst aan dat voertuig worden gesteld met betrekking tot de toelating tot het internationaal verkeer;

                c. motorrijtuigen en aanhangwagens, mits wordt voldaan aan nadere bij ministeriële regeling vast te stellen regels, die in eigendom toebehoren aan of worden gehouden door:

                        1°. leden van een bij ministeriële regeling aangewezen krijgsmacht of civiele dienst in de zin van artikel I van het op 19 juni 1951 te Londen gesloten Verdrag tussen de landen die partij zijn bij het Noord-Atlantisch Verdrag nopens de rechtspositie van hun krijgsmachten (Trb. 1953, 10), dan wel in de zin van artikel 3 van het bij evenbedoeld verdrag behorende, op 28 augustus 1952 te Parijs gesloten, protocol nopens de rechtspositie van internationale militaire hoofdkwartieren ingesteld uit hoofde van het Noord-Atlantisch Verdrag (Trb. 1953, 11), alsmede

                        2°. functionarissen van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie die in Nederland zijn op grond van de briefwisseling tussen de regering van het Koninkrijk der Nederlanden en de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie van 31 augustus en 11 september 1979 (Trb.1979, 159) en op wie het Verdrag nopens de rechtspositie van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie, van de nationale vertegenwoordigers bij haar organen en van haar internationale staf (Trb.1951, 139), van toepassing is.

        2.Voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg alsmede voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, afkomstig uit een land waar voor deze aanhangwagens geen afzonderlijk kenteken is opgegeven, geldt het vereiste dat een kenteken dient te zijn opgegeven niet. Indien een dergelijke aanhangwagen is verbonden met een in Nederland geregistreerd motorrijtuig, dient die aanhangwagen te zijn voorzien van het kenteken dat is opgegeven voor dat motorrijtuig.

        3.Voor motorrijtuigen en aanhangwagens, die behoren tot de bedrijfsvoorraad van een natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een erkenning als bedoeld in artikel 62 is verleend of die voor herstel of bewerking ter beschikking zijn gesteld van een natuurlijke persoon of rechtspersoon, geldt het vereiste dat een kenteken voor een bepaald voertuig dient te zijn opgegeven niet, mits overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels gebruik wordt gemaakt van een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen, door de Dienst Wegverkeer aan die natuurlijke persoon of rechtspersoon dan wel aan een natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een erkenning als bedoeld in artikel 62 is verleend en die het voertuig ten behoeve van eerstbedoelde natuurlijke persoon of rechtspersoon ten verkoop voorhanden heeft, opgegeven kenteken. De Dienst Wegverkeer kan aan deze opgaven voorschriften verbinden. Bij ministeriële regeling kunnen met betrekking tot die voorschriften regels worden vastgesteld. Bij algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald in welke gevallen het gebruik van een zodanig kenteken verplicht is.

        4.Met het toezicht op de naleving van de uit het derde lid voortvloeiende verplichtingen zijn belast de bij besluit van de Dienst Wegverkeer aangewezen ambtenaren. Van een zodanig besluit wordt mededeling gedaan door plaatsing in de Staatscourant. Het toezicht heeft in ieder geval betrekking op het gebruik van het in het derde lid bedoelde kenteken. De aldaar bedoelde natuurlijke persoon of rechtspersoon is gehouden tot betaling, op de door de Dienst Wegverkeer vastgestelde wijze, van het door deze dienst ter zake van de kosten van het toezicht vastgestelde tarief. Bij ministeriële regeling worden nadere regels omtrent het toezicht vastgesteld.

        5.Bij algemene maatregel van bestuur kan onder daarbij te stellen voorwaarden worden bepaald dat:

                a. in bepaalde uitzonderingsgevallen tijdelijk wordt of kan worden afgeweken van het in artikel 36, derde lid, onderdeel b of c, bepaalde;

                b. een motorrijtuig of een aanhangwagen op de weg mag staan, indien het voor het betrokken voertuig afgegeven kentekenbewijs ongeldig is verklaard ingevolge artikel 58, tweede lid, onderdeel b, c, d of f, dan wel is ingevorderd overeenkomstig artikel 60.

        6.Bij algemene maatregel van bestuur worden nadere regels vastgesteld omtrent de omschrijving van de in het eerste lid, onderdeel a, bedoelde categorieën voertuigen alsmede de voor die categorieën vastgestelde maximumsnelheid.

        7.Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld ter uitvoering van het derde lid en kunnen nadere regels worden vastgesteld ter uitvoering van het vijfde lid.

         


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2011, 18:51:42

        1.Artikel 36 is niet van toepassing op:

           b. motorrijtuigen en aanhangwagens, die zich in het internationaal verkeer bevinden, mits ter zake van de registratie van het betrokken voertuig door het daartoe bevoegde gezag in het buitenland een bewijs is afgegeven dat voldoet aan de daaraan gestelde eisen in de tussen Nederland en het betrokken land van kracht zijnde internationale overeenkomst en het betrokken voertuig voldoet aan de eisen die in die overeenkomst dan wel bij algemene maatregel van bestuur ter uitvoering van die overeenkomst aan dat voertuig worden gesteld met betrekking tot de toelating tot het internationaal verkeer;


En dat is het punt. het KZK (de gele balk) voldoet niet aan de eisen. Het kenteken word namelijk niet geregistreerd op de auto. De auto hoef ook niet APK gekeurt te
zijn en is ook alleen bedoelt voor vervoer binnen duitsland. Of te wel dit is in nederland een ongeldigkenteken en mag dus niet op de nederlandse wegen rijden. Plus als
de bestuurder een nederlands ingezetene is dan moet er ook BPM over betaald worden. Er word hier flink misbruik van gemaakt aangezien je dit kenteken voor een paar
euro via internet kan bestellen.

Het kenteken met de rode balk is officiele duitse export kenteken en geldig in heel europa en is voor een aantal maanden geldig (meestal 3 of 6 al kan ook langer). De cijfers
in de rode balk geven aan voor welke datum het voertuig buiten duitsland moet zijn omdat dan de verzekering is afgelopen en deze word wel geregisteerd op voertuig en naam.
Hierbij is het dus van belang om te kijken of er nog wel een verzekering geldig is en of de bestuurder nederlands ingezetene is waardoor er mogelijk BPM geven moet worden.

Om nog een kleine toevoeging te geven, er is bij ons aangegeven dat we extra op deze twee kentekens moeten letten omdat er zeer veel misbruik word gemaakt van zowel
de gele als de rode.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2011, 19:56:13
En dat is het punt. het KZK (de gele balk) voldoet niet aan de eisen. Het kenteken word namelijk niet geregistreerd op de auto.

Nou ben ik redelijk ervaren in het importeren van auto's uit duisland, onlangs mijn tweede auto daar gekocht. En bij de Landsambt is mijn gekochte auto gewoon geregistreerd. Op het kentekenbewijs staan ook gewoon alle gegevens(chassis nummer en type enz). Op het kentekenbewijs van het kurzzeitskennzeichen staat dat dit kenteken voor 3 zaken mag worden gebruikt te weten:

1. Proefrit
2. Rit naar plaats van keuring
3. Overbrengen voertuig naar andere plaats(stad)

Op het kentekenbewijs is ieder geval niks terug te vinden van dat het kenteken niet geldig is in het buitenland.