Nooduitgang

Auteur Topic: Nooduitgang  (gelezen 7781 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Isis

  • Gast
Gepost op: 26 januari 2011, 09:38:40
Afgelopen weekend kwam ik in een hartstikkel leuke maar erg drukke kroeg. Toen ik me afvroeg waar de nooduitgang zou zijn kon ik die niet vinden, bij navraag bleek die er niet te zijn? Los van dat ik dat geen veilig idee vond vroeg ik me af of een kroeg de verplichting heeft om een nooduitgang te hebben, daar zijn toch eisen voor en is het niet  de brandweer die daar toezicht op houdt ???




Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2011, 16:38:20
Hoe groot was deze kroeg?
Hoeveel mensen waren er ongeveer binnen?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2011, 17:15:24
Uit dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=46650.msg831598#msg831598

Brandpreventist heeft daarin het volgende gepost:
Ik kan je wat eenvoudige globale handvatten geven om zelf een afweging te maken / te zorgen dat je veilig kunt verblijven:
- kan je in een ruimte gemakkelijk één of twee nooduitgangen zien / bereiken;
- kan je binnen 20 meter een ruimte verlaten via een (nood)uitgang
- Per  90-135 personen moet er in een ruimte 1 meter (nood)uitgang aanwezig zijn. Als er dus twee (nood)uitgangen zijn van 1,8 meter mogen er ongeveer 360 personen in de ruimte. Trappen in de vluchtroute kunnen een lagere capaciteit opleveren
- kies bij vluchten bij voorkeur voor een nooduitgang ipv de normale in/uitgang. Gewoon omdat de meeste mensen zullen gaan vluchten via de normale in/uitgang en daar vaak verstopping optreed;
- versiering moet buiten handbereik opgehangen zijn
- kan je je tijdens normaal gebruik nog enigszins 'normaal' bewegen in de ruimte. Bij de barren is het meestal erg druk maar als je de ruimte overziet moet er nog wat 'vrije' ruimte zijn waardoor de mensen zich kunnen bewegen. Als alles volloopt en er haast geen beweging mogelijk is, is het te druk
- als je met je vrienden een 'eigen' hoekje wil hebben probeer dat dan te regelen in de buurt van een (nood)uitgang. Waarschijnlijk hebben je vrienden het niet eens in de gaten.. ;  
- ontstaat er condens op de wanden/plafond? Dit is meestal een teken van slechte ventilatie en kan leiden dat mensen zich 'eng' gaan voelen door een verhoging van het CO2 percentage.

Drukte
- Als je de kale ruimte bekijkt (incl het oppervlak van de barren, DJ, enz) moet er per persoon minimaal 0,5 m2 overblijven. In een ruimte van 100 m2 mogen dus maximaal 200 (100 m2 / 0,5) personen verblijven
- Als je al het inventaris van de ruimte van het oppervlak af trekt moet er minimaal 0,25 m2 per persoon aanwezig zijn (als er geen losse tafels en stoelen staan want dan gelden andere waarden). Als dus de ruimte weer 100 m2 is en er 25 m2 aan inventaris staat (barren, DJ, enz) mogen er 300 (75 m2 / 0,25) personen aanwezig zijn
- De kleinste hoeveelheid van bovenstaande berekeningen is maatgevend voor het aantap personen die aanwezig mogen zijn. In bovenstaand voorbeeld mogen er dus maximaal 200 personen in de ruimte verblijven.

Wellicht dat je er iets mee kunt.


Isis

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2011, 19:44:54
Hoe groot was deze kroeg?
Hoeveel mensen waren er ongeveer binnen?


Ik denk ongeveer 80 m²  en ja hoeveel mensen er binnen waren, in elk geval zoveel dat je je een weg moest banen naar het toilet. Mensen stonden bijna op elkaar. Het was zo druk!


Isis

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2011, 19:50:39
Uit dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=46650.msg831598#msg831598

Brandpreventist heeft daarin het volgende gepost:
Ik kan je wat eenvoudige globale handvatten geven om zelf een afweging te maken / te zorgen dat je veilig kunt verblijven:
- kan je in een ruimte gemakkelijk één of twee nooduitgangen zien / bereiken;
- kan je binnen 20 meter een ruimte verlaten via een (nood)uitgang
- Per  90-135 personen moet er in een ruimte 1 meter (nood)uitgang aanwezig zijn. Als er dus twee (nood)uitgangen zijn van 1,8 meter mogen er ongeveer 360 personen in de ruimte. Trappen in de vluchtroute kunnen een lagere capaciteit opleveren
- kies bij vluchten bij voorkeur voor een nooduitgang ipv de normale in/uitgang. Gewoon omdat de meeste mensen zullen gaan vluchten via de normale in/uitgang en daar vaak verstopping optreed;
- versiering moet buiten handbereik opgehangen zijn
- kan je je tijdens normaal gebruik nog enigszins 'normaal' bewegen in de ruimte. Bij de barren is het meestal erg druk maar als je de ruimte overziet moet er nog wat 'vrije' ruimte zijn waardoor de mensen zich kunnen bewegen. Als alles volloopt en er haast geen beweging mogelijk is, is het te druk
- als je met je vrienden een 'eigen' hoekje wil hebben probeer dat dan te regelen in de buurt van een (nood)uitgang. Waarschijnlijk hebben je vrienden het niet eens in de gaten.. ;  
- ontstaat er condens op de wanden/plafond? Dit is meestal een teken van slechte ventilatie en kan leiden dat mensen zich 'eng' gaan voelen
door een verhoging van het CO2 percentage.

Drukte
- Als je de kale ruimte bekijkt (incl het oppervlak van de barren, DJ, enz) moet er per persoon minimaal 0,5 m2 overblijven. In een ruimte van 100 m2 mogen dus maximaal 200 (100 m2 / 0,5) personen verblijven
- Als je al het inventaris van de ruimte van het oppervlak af trekt moet er minimaal 0,25 m2 per persoon aanwezig zijn (als er geen losse tafels en stoelen staan want dan gelden andere waarden). Als dus de ruimte weer 100 m2 is en er 25 m2 aan inventaris staat (barren, DJ, enz) mogen er 300 (75 m2 / 0,25) personen aanwezig zijn
- De kleinste hoeveelheid van bovenstaande berekeningen is maatgevend voor het aantap personen die aanwezig mogen zijn. In bovenstaand voorbeeld mogen er dus maximaal 200 personen in de ruimte verblijven.


Wellicht dat je er iets mee kunt.



Bedankt voor je reactie en ja op een aantal eisen weet ik dat het er niet voldeed.

Wordt een kroeg eigenlijk getest op brandveiligheid? Bijv. Eens in het jaar?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2011, 19:53:49
a.d.h.v. het verhaal van Brandpreventist concludeer ik dat het te druk en te onveilig is.
- Geen nooduitgang visueel;
- Je kunt je niet normaal bewegen -> te druk;

Tijd voor een ongeplande brandveiligheidscontrole op zaterdavond rond 23:45 ofso 998765

Een kroeg wordt periodiek getest op brandveiligheid, maar of dit eens per jaar gebeurt weet ik niet. Daar kunnen de preventie medewerkers en brandweerlieden op dit forum je vast meer over vertellen.