mechanische deurvergrendelingen

Auteur Topic: mechanische deurvergrendelingen  (gelezen 7117 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dat zeg ik....

• Gast
Gepost op: 15 september 2004, 15:58:46
Kom (met name bij bouwmarkten ed.) nog regelmatig mechanische deurvergrendelingen voorzien van een breekglas tegen. Uiteraard bedoeld om diefstal tegen te gaan maar niet echt bevorderlijk voor een snelle ontvluchting. Hoe gaat men hier in den lande mee om en op basis van welke regelgeving?? Ben benieuwd...

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 15 september 2004, 16:42:15
je komt dat regelmatig tegen hoor,vooral bij instellingen

mus

• Forum gebruiker
  • veiligheid boven alles
Reactie #2 Gepost op: 16 september 2004, 10:26:23
De regelgeving hierin is vrij duidelijk. Een nooduitgang moet zonder sleutel te openen zijn. In principe moet je ervan uitgaan dat een deur in één handeling en zonder sleutel geopend moet worden. Als dit doel bereikt wordt via een drukknop met breekglas is dat in mijn optiek geen probleem. Je blijft met ondernemingen altijd in overleg op welke wijze de ontvluchting geregeld moet worden. Dit is een van de mogelijkheden. ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.

snowbully

• Forum gebruiker
  • Daar is van Lunteren.....
Reactie #3 Gepost op: 16 september 2004, 17:14:11
Het hangt er dan nog wel een beetje vanaf hoeveel personen er op die nooduitgang zijn aangewezen...
Ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen er een paniekbalk voorgeschreven wordt in plaats van knopcilinders of breekglaasjes?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 16 september 2004, 20:03:01
Het hangt er dan nog wel een beetje vanaf hoeveel personen er op die nooduitgang zijn aangewezen...
Ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen er een paniekbalk voorgeschreven wordt in plaats van knopcilinders of breekglaasjes?

je ziet de breekglaasjes veel in bejaardentehuizen,en dan vooral op de afdelingen waar dementerende zitten.
Die kunnen dan niet aan de deursluiting zitten peuteren,aangezien ze dat nogal eens willen doen :-\

En om te voorkomen dat zo,n bejaarde ineens op straat staat,en eens een blokje om gaat hebben ze dan breekglaasjes

dat zeg ik....

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 17 september 2004, 08:14:32
Alvast bedankt voor de reacties maar ik doel eigenlijk meer op de breekbuisjes. Dus die dingen waarbij je met een hamertje een buisje moet doorslaan waardoor er middels een ingebouwde veer een grendel wordt verschoven.

mus

• Forum gebruiker
  • veiligheid boven alles
Reactie #6 Gepost op: 17 september 2004, 08:58:34
Deuren ontgrendelen via een breekbuisje dmv een hamer moet je niet accepteren als mogelijkheid. De deur mag niet geopend worden dmv losse voorwerpen. Een hamer is in dit geval een los voorwerp. Er zijn meer technische oplossingen in de handel om dit te bereiken. De deur moet in een handeling te openen zijn, als dit niet het geval is moet je dit niet toestaan. Als men wil voorkomen dat deuren misbruikt worden kan men deze ook beveiligen met geluidsmelders die afgaan bij het openen van de deur.  ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.

Firemaus

• Forum gebruiker
  • BrandMeester
Reactie #7 Gepost op: 23 september 2004, 14:43:59
Citaat
geplaatst door: Dat zeg ik....  geplaatst op: 15 September 2004, 15:58:46  
Kom (met name bij bouwmarkten ed.) nog regelmatig mechanische deurvergrendelingen voorzien van een breekglas tegen. Uiteraard bedoeld om diefstal tegen te gaan maar niet echt bevorderlijk voor een snelle ontvluchting. Hoe gaat men hier in den lande mee om en op basis van welke regelgeving?? Ben benieuwd...

Had je deze vraag ook al niet gesteld op het brandweerforum?  ??? Volgens mij heb je daar een heel goed en duidelijk antwoord gekregen van Preventje..... ;)
When the sent us to hell........ we'll put it out!   http://www.brandweerpurmerend.com http://www.brandweerzaanstad.nl

dat zeg ik....

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 23 september 2004, 15:39:17
Preventje schreef inderdaad: Schoenmaker hou je bij je leest..... Lijkt me niet echt een antwoord waar ik iets mee kan....

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 23 september 2004, 19:38:22
Preventje schreef inderdaad: Schoenmaker hou je bij je leest..... Lijkt me niet echt een antwoord waar ik iets mee kan....
neeuu,maarja dat is onderhand bekend het niveau van antwoorden op het brandweerprikbord