Brandhaspels versus kleine blusmiddelen

Auteur Topic: Brandhaspels versus kleine blusmiddelen  (gelezen 2433 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kaatje

  • Gast
Gepost op: 15 december 2004, 12:13:29
Tja, ik heb vandaag "meneer Gebruiksvergunning" op de koffie gehad en heb wat vragen waar ik effe zelf niet uitkom :-[:

In het bouwbesluit - bestaande bouw (oftewel Gem. bouwverordening) staat dat een bedrijf voorzien dient te zijn van voldoende brandslanghaspels. Nu wil "Meneer Gebruiksvergunning" ons op gaan leggen dat wij OVERAL haspels bij gaan plaatsen.

Ik krijg hier de kriebels van: mijn BHV-ers zijn (met alle respect) geen brandweermannetjes en alleen opgeleid om een KLEINE BEGINNENDE brand te blussen. Intern is de stelregel: brand -> 1e alarmering -> in principe max. 2 blussers gebruiken => krijgen ze het niet uit: 2e alarmering en als de wiede-weer-ga ontruimen en van een veilige afstand wachten op externe hulpdiensten...
(effe in het kort dan he! ;)).

Ze zijn er voor om de mensen veilig het pand te doen ontruimen en niet om voor de deur te gaan liggen met die haspel in hun handen... Dan spreek je niet meer over een KLEINE beginnende brand maar over een leuke binnenbrand ;D!

Wie heeft hier ooit eerder mee gewerkt. Ik wil het gooien op het gelijkwaardigheidsbeginsel en zorgen dat de hoeveelheid kleine blusmiddelen ruim voldoende aanwezig is om zo toch de brandveiligheid te kunnen borgen (alleen dan dus niet met een 'onafgebroken toevoer')

Afwachtende groetjes,
Kaatje




mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #1 Gepost op: 15 december 2004, 12:58:46
Als allereerste moet de reden voor het plaatsen van brandslanghaspels schriftelijk worden gegeven. Hierbij moet de betreffende instantie aangeven op welke wettelijke basis dit vereist wordt. Als het een bestaand gebouw is, staan op de originele bouwaanvraag de plaatsen en de eisen betreffende de brandslanghaspels. Hierop is normaal gesproken controle geweest en akkoord gegeven. Als je als ondernemer wil weten wat er toendertijd geeist is moet je dit uitzoeken. Na dat hier duidelijkheid over is kun je het gesprek aangaan met de betreffende preventist over de wijze waarop je uitvoering geeft aan de gestelde eisen. Ik eis als preventist alleen zaken waarvoor een wettelijke basis bestaat. Dit heeft dan niets te maken met gelijkwaardigheid maar alleen met het toepassen van de regelgeving. Voor de rest is het praten over een oplossing altijd een goede zaak.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #2 Gepost op: 15 december 2004, 13:45:02
Wat voor gebouw is het en wat bedoeld hij met overal?

Geef aub meer info zodat wij je terzijde kunnen staan zonder die beste meneer af te kraken. Misschien is hij ook wel een FORUM lid

Guust


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 15 december 2004, 14:08:38
het hangt er wel vanf hoe groot het pand is,en over hoeveel verdiepingen het beschikt.
Als je een kantoorpand hebt waar je een trappenhuis hebt,en aan weerszijde daarvan kantoorverdiepingen.En die zijn gecompartimenteerd dan heb je aan1 of 2 brandslanghaspels genoeg (afhankelijk van de grote)en als ondersteuning brandblussers in de vorm van 6ltr schuim of wat anders.

het enige voordeel van een brandslanghaspel is dat je onbeperkt blusmiddel hebt,maar nadeel is dat deze wat lastiger inzetbaar is.Vooral als deze in een kast hangt,en je allerlei bochten door moet.Dan is de inzet van een brandblusser veel sneller.

Ik heb wel eens met een hoofd BHV een wedstrijdje gehouden,hij ging een denkbeeldig brandje blussen met de haspel,en ik datzelfde brandje met de brandblusser.We vertrokken allebei van dezelfde plek,ik hoef niet te melden wie er als eerste op de plek van de brand was 8)

Verder moet je vooral niet vergeten dat als je alleen maar brandslanghaspels hebt,het blussen van elektrische appartuur wel kunt vergeten.wat met CO2 of een sproeischuimblusser wel kunt doen ;)


Fireaxe

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 15 december 2004, 22:26:40
Hebben jullie al een gebruiksvergunning of hebben jullie er een aangevraagd?
Het kan zijn dat de des betreffende gemeente het BELEID BESTAANDE BOUW heeft aangenomen.
Bij een aanvraag van een gebruiksvergunning(gv) kan dit  beleid dan maatgevend zijn.
Maar als jullie een GV hebben dat moet hij alleen de vergunning controleren!

Groet Fireaxe