Zwolle wil nog maar één voertuig naar OMS

Auteur Topic: Zwolle wil nog maar één voertuig naar OMS  (gelezen 2603 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Gepost op: 27 januari 2011, 10:23:29
Uit: De Stentor 27 januari 2010

Uitruk bijna altijd loos
door Caspar van Oirschot. donderdag 27 januari 2011 | 07:00

ZWOLLE - Meer dan 99 procent van de uitrukken van de Zwolse brandweer na een automatische brandmelding, is loos alarm.
De gemeente Zwolle wil dat de brandweer voortaan slechts met één blusvoertuig op deze meldingen af gaat. In de helft van deze gevallen rukt de brandweer nu, conform procedure, uit met meerdere brandweervoertuigen.


Zwolle wil door in bijna alle gevallen met één blusvoertuig uit te rukken, kosten en belasting van het personeel beperken. Ook wordt zo het risico van ongelukken in het verkeer vanwege haast beperkt. In Zwolle zijn ongeveer driehonderd gebouwen -verzorgingscentra, scholen, ziekenhuizen, grote bedrijven- aangesloten op een automatische brandmeldinstallatie. Het gaat bij die panden in totaal om een slordige achthonderd vergeefse uitrukken per jaar.

Inzet van van de uitruk hangt af van het risicoprofiel van een bouwwerk. Ervaringen elders leren dat slechts 0,4 procent van de automatische meldingen uitlopen op een binnen- of grote brand. Vertaald naar Zwolle gaat het om een tot twee gevallen per jaar. De brandweer verwacht dat -mocht het nodig zijn- bij die uitzonderlijke gevallen straks alsnog tijdig extra blusvoertuigen ter plekke kunnen zijn.

--------------------

De standaard procedure in Zwolle is veelal 2x TS (1 Zwolle-Hoofdpost en 1 Zwolle-Noord) en 1x HW (Zwolle-Hoofdpost) te samen met bij sommige meldingen de OvD. Opzich moet het toch geen probleem zijn om het grotendeels te verminderen naar 1 TS... in vele kleinere gemeentes is dat juist de standaard procedure. Vooral voor verzorgingstehuizen gaat de hele trein rijden (2xTS+1xHW+1xOvD), wat wellicht wat te veel is. Anderzijds zit je in Zwolle wel met de verkeersdrukte (vooral in de spits).

Hoe denken jullie er over?


www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2011, 10:34:57
Naar psychiatrisch ziekenhuis bij ons in de buurt wordt sinds kort ook aangereden met volgens mij nog maar één TS. Voorheen waren dat bij mijn weten twee TS'en en een HW.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2011, 12:21:34
Heb het altijd een rare kronkel gevonden, in landelijke gebieden met 1 TS rijden naar OMS, en in een stad met beroeps (waar dus zo een 2e TS ter plaatse kan zijn) met een hele trein rijden. Of zie ik nu iets over het hoofd?


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2011, 13:15:59
@Piles Daar heb je inderdaad een punt denk ik. Ik kan me ook geen objecten in een 'landelijke omgeving' voor de geest halen waar meer dan één TS gaat rijden voor een OMS alarm.

Mijns inziens wordt deze inperking van het aantal voertuigen mede veroorzaakt door de bezuinigingen op veelal loze automatisch meldingen.


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2011, 13:45:36
Bij ons is het al jaren zo (stedelijk gebied) dat er voor een OMS met 1 TS gereden wordt. In een aantal gevallen zelfs prio 2.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2011, 14:03:25
Een object met OMS heeft die om bepaalde redenen aangelegd. Als het systeem goed functioneert zou je met een TS 6 met een opkomsttijd volgens de norm de klus moeten kunnen klaren. Objecten waar je vooraf kunt inschatten dat bij een daadwerkelijke brand de klus al snel te groot is voor één TS 6 zou een zwaardere eerste uitruk mogen hebben.(Penintentiare inrichtingen, Psych ziekenhuis etc)
Ook hier geld weer, als de preparatie zijn werk doet, de preventie op orde is, en de gebruiker zijn plicht doet (BHV etc) zou een TS 6 voldoende zijn, in het geval van daadwerkelijk brand zal een goed opgeleide BHVer dit direct melden en kan de AC alsnog extra materieel alarmeren.
Theorie, of het werkt in de praktijk....
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2011, 16:04:31
Bij ons is het al jaren zo (stedelijk gebied) dat er voor een OMS met 1 TS gereden wordt. In een aantal gevallen zelfs prio 2.

Als je met prio 2 naar automaatjes gaat rijden schiet de functie van een OBMS volgens mij zijn doel voorbij. Als de brandweer een automatisch brandmeldsysteem met doormelding eist om zo onder meer een snellere ontdekkingstijd te garanderen, kun je het natuurlijk niet maken om daar later aan te komen. De winst die je uit de ontdekkingstijd gehaald hebt, ben je dan weer kwijt in je aanrijtijd.

Maar goed, daar zullen al vele discussies over geweest zijn en nog over blijven volgen vermoed ik.... Net zoals de korpsen die met motoren richting een automaatje gaan.