Ik heb als burger al zo vaak geholpen dat het niet op 2 handen te tellen is.
Het is nooit een probleem geweest. In de meeste gevallen was het omdat ik als eerste de handen uit de mouwen stak of als eerste ter plaatse kwam. Dit is nooit een probleem geweest. Zeker niet als er slechts 1 hulpdienst als eerste aankomt (meestal de politie), een paar extra handjes zijn dan altijd welkom en dit wordt ook altijd gewaardeerd. De mensen van de eerste auto kijken naar de slachtoffers en ze hoeven zich niet te bekommeren om het verkeer.
Het gebeurde ook vaak dat als ik er ging staan er vaak ook iemand aan de andere kant ging staan om daar het verkeer te regelen (zodat je een sluis krijgt).
Ik woon bij een grote doorgaande weg en ook hier hoor je regelmatig een klapper. Dubbelbaans weg met T-kruising.
Als ik het hoor dan doe ik mijn gele hesje aan (over mijn jas), maglite met rode kegel mee, evenals mijn mobiel die ik al in de aanslag heb om de hulpdiensten te waarschuwen. Bij aankomst kan ik doorgeven hoeveel slachtoffers er zijn en wat er nodig is (beknelling ja of nee).
Ook onderweg (ik zit dagelijks op de weg) heb ik menigmaal de handen uit de mouwen gestoken, oprit blokkeren of wat dan ook. Ik draai er mijn hand niet voor om. Als je maar zorgt dat je duidelijk zichtbaar bent en ook zorgt dat er een ruimte vrij is voor noodvoertuigen.
Bij het aantreffen van een groot ongeval en er zijn nog geen verdere hulpdiensten aanwezig, maar b.v. alleen 1 ambulance, 1 brandweer of 1 politiewagen vraag ik altijd of er hulp nodig is. Het is belangrijk dat je ernaar vraagt en niet uit jezelf maar dingen begint te doen. Communiceren met de hulpdiensten is het belangrijkste!!
Achteraf krijg je bijna altijd een bedankje. Let er wel op dat het soms lang kan duren voordat je gewisseld wordt. Je moet er niet van opkijken dat je soms wel eens een uur of meer kunt blijven staan.
Voor mij is dat geen probleem, ik calculeer dat wel in.
Ik verwacht niet dat het in de toekomst veranderd, je kent je eigen verantwoordelijkheid ook als het goed is.