Inschakelen hulp van burgers bij een incident

Auteur Topic: Inschakelen hulp van burgers bij een incident  (gelezen 10012 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2011, 19:19:30
Als EHBO-er zeer zeker! Maar wat betreft afzettingen en/of verkeer regelen (tenzij bekwaamd): mijn inziens niet ;)

Ik ben niet landelijk bevoegd, maar volg wel jaarlijks een cursus verkeer regelen bij de politie Hillegom, ivm evenementen waar ik bij werk. Volg voor deze evenementen ook jaarlijks een herhalingscursus BHV.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2011, 20:54:17
En zo zijn Michel en ik het wel eens niet met elkaar eens: als je ziet dat hulpverleners nog handen tekort komen, mag je wat mij betreft altijd je hulp aanbieden. Om een lintje te spannen en bezet te houden bijvoorbeeld, of om te helpen met tillen van het één of ander, of om eerste hulp te verlenen of wat dan ook. Is je hulp niet nodig? Dan zal de hulpverlener dat ook wel zeggen. Maar soms is de hulp wel welkom, en dan heb je je goede daad weer gedaan :)
Wout


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2011, 22:45:40
En zo zijn Michel en ik het wel eens niet met elkaar eens: als je ziet dat hulpverleners nog handen tekort komen, mag je wat mij betreft altijd je hulp aanbieden. Om een lintje te spannen en bezet te houden bijvoorbeeld, of om te helpen met tillen van het één of ander, of om eerste hulp te verlenen of wat dan ook.

Ga ik hem even heel strak wegzetten. Jij laat een persoon het verkeer regelen en/of de weg af zetten. Door dat deze persoon een fout maakt gebeurd er een ongeval en raakt iemand (zwaar) gewond en lopen diverse voertuigen schade op.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2011, 22:58:00
Ga ik hem even heel strak wegzetten. Jij laat een persoon het verkeer regelen en/of de weg af zetten. Door dat deze persoon een fout maakt gebeurd er een ongeval en raakt iemand (zwaar) gewond en lopen diverse voertuigen schade op.


En dan krijgen we de Amerikaanse toestanden....
Na een aantal langlopende rechtszaken zal uiteindelijk de verzekering van de dienst uitkeren, bedenkt iedereen zich drie keer voordat ie een naaste helpt en hebben we alleen maar verliezers.

Ik ga zo lang mogelijk met Wout mee, maar vrees Jerommekes toekomst.  :'(
Digitaal onderzoek


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2011, 23:03:17
Ik ga niet een burger middenop een kruising zetten. Chef lint is geen probleem. Ik ga niet overal spoken zoeken. Gewoon kijken wat naar redelijkheid kan, en dan gebruik maken van een aanbod: waarom niet? Dat juridische gedoe valt ook reuze mee zolang je maar kunt verklaren waarom je wat hebt gedaan.
Wout


Gast

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2011, 23:08:11
Bovendien kun je als burger, die een "dienst-opdracht" krijgt nog altijd weigeren indien je jezelf niet geschikt vindt om de taak uit te voeren die van je wordt gevraagd. Redelijkerwijs zal geen enkele hulpverlener een burger vragen/opdragen iets te doen waarvoor bijzondere skills nodig zijn.
Een lint vasthouden en mensen daarachter houden middels gebaar en geluid, dat kan iedereen vervullen. Iemand die zelf zijn hulp aanbiedt neemt mijns inziens een groot deel van die verantwoording van eventuele ongevallen o.i.d. op zijn eigen conto. Maar, je kunt ook inderdaad spoken zien, dan krijg je mensen die helemaal niets meer willen of durven, behalve staan te kijken en hun nieuwsgierigheid alleen maar bevredigen en diegenen die dan wél hulpvaardig en doelgericht zijn om te assisteren worden uitgemaakt voor wannebe's "hier, moet je die nepperd nou zien staan, denkt zeker dat hij een agent is" You get my drift.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2011, 23:31:15
Ik heb als burger al zo vaak geholpen dat het niet op 2 handen te tellen is.
Het is nooit een probleem geweest. In de meeste gevallen was het omdat ik als eerste de handen uit de mouwen stak of als eerste ter plaatse kwam. Dit is nooit een probleem geweest. Zeker niet als er slechts 1 hulpdienst als eerste aankomt (meestal de politie), een paar extra handjes zijn dan altijd welkom en dit wordt ook altijd gewaardeerd. De mensen van de eerste auto kijken naar de slachtoffers en ze hoeven zich niet te bekommeren om het verkeer.
Het gebeurde ook vaak dat als ik er ging staan er vaak ook iemand aan de andere kant ging staan om daar het verkeer te regelen (zodat je een sluis krijgt).
Ik woon bij een grote doorgaande weg en ook hier hoor je regelmatig een klapper. Dubbelbaans weg met T-kruising.
Als ik het hoor dan doe ik mijn gele hesje aan (over mijn jas), maglite met rode kegel mee, evenals mijn mobiel die ik al in de aanslag heb om de hulpdiensten te waarschuwen. Bij aankomst kan ik doorgeven hoeveel slachtoffers er zijn en wat er nodig is (beknelling ja of nee).
Ook onderweg (ik zit dagelijks op de weg) heb ik menigmaal de handen uit de mouwen gestoken, oprit blokkeren of wat dan ook. Ik draai er mijn hand niet voor om. Als je maar zorgt dat je duidelijk zichtbaar bent en ook zorgt dat er een ruimte vrij is voor noodvoertuigen.
Bij het aantreffen van een groot ongeval en er zijn nog geen verdere hulpdiensten aanwezig, maar b.v. alleen 1 ambulance, 1 brandweer of 1 politiewagen vraag ik altijd of er hulp nodig is. Het is belangrijk dat je ernaar vraagt en niet uit jezelf maar dingen begint te doen. Communiceren met de hulpdiensten is het belangrijkste!!

Achteraf krijg je bijna altijd een bedankje. Let er wel op dat het soms lang kan duren voordat je gewisseld wordt. Je moet er niet van opkijken dat je soms wel eens een uur of meer kunt blijven staan.
Voor mij is dat geen probleem, ik calculeer dat wel in.
Ik verwacht niet dat het in de toekomst veranderd, je kent je eigen verantwoordelijkheid ook als het goed is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2011, 00:11:38
Zelf heb ik ook wel geholpen bij aanrijdingen en het verkeer geregeld zoals skippy02 het verwoordt.
Als ik inderdaad help, dan zorg ik er wel voor dat ik zichtbaar ben (fluor geel hesje) en het is ook wel eens voorgekomen dat ik signalering gebruikte (Led zwaailicht+waarschuwingslichten) om mensen te waarschuwen en bijvoorbeeld als markeringspunt.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2011, 05:06:48
Tja, dan een bekentenis van mij. Hoewel ik wel een aantal maal heb geholpen omdat er nog geen hulpdiensten waren (en nog veel vaker dat er helemaal geen hulpdiensten hoefden te komen.... gevallen oude dametjes e.d.), heb ik nog nooit ergens aangeboden om alsnog te gaan helpen. Nu heb ik eigenlijk ook nog nooit ergens de indruk gekregen dat 'ze' het te druk hadden, omdat de incidenten erg klein oogden en er ruim voldoende hulpverleners leken te zijn. Echt blijven staan kijken doe ik sowieso niet. Misschien ook een verschil tussen Amsterdam (of zelfs Randstad) en andere delen van het land. Binnen een poep en een scheet staan er in ieder geval al vijf politie-eenheden. De keren dat ik wel uitgebreider heb geholpen was tijdens diensten op de HAP met als klap op de vuurwerk de gebotste metro's op station Wibautstraat recht voor de post. Ik kan me voorstellen dat ik daar trouwens wel mijn hulp had aangeboden als pleeg.

Maar om dit relaasje nog even met een vraag te eindigen: kunnen de forumleden die aangeven regelmatig te hebben geholpen zeggen of dit inderdaad op plekken was waar er ook weinig personeel voor handen is? Zag het er uit alsof hulp nodig was of vraag je dit in principe altijd?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2011, 06:41:23

[KNIP]

Maar om dit relaasje nog even met een vraag te eindigen: kunnen de forumleden die aangeven regelmatig te hebben geholpen zeggen of dit inderdaad op plekken was waar er ook weinig personeel voor handen is? Zag het er uit alsof hulp nodig was of vraag je dit in principe altijd?

Voor mij geldt dat ik in het Noorden (Gr/Fr/Dr) rijdt. Ik woon in Emmen. Ik denk dat er inderdaad te weinig personeel is, vooral in de avonduren en in de weekenden. Gebied Emmen loopt b.v. van Borger tot Schoonebeek.
Bij ongevallen waar (nog) geen hulp is ga ik helpen, bij ongevallen waar nog maar 1 auto aanwezig is en al naar gelang hoe groot het ongeval is biedt ik mijn hulp aan. Ik moet wel zeggen dat ik eerder hulp aan biedt bij een ongeval dan bij een brand. Bij brand gaat het mij alleen om het veiligstellen van de verkeerssituatie. (slangen over de weg, brandweermensen die druk op de weg bezig zijn)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.