Inschakelen hulp van burgers bij een incident

Auteur Topic: Inschakelen hulp van burgers bij een incident  (gelezen 10051 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2011, 09:59:12
Maar om dit relaasje nog even met een vraag te eindigen: kunnen de forumleden die aangeven regelmatig te hebben geholpen zeggen of dit inderdaad op plekken was waar er ook weinig personeel voor handen is? Zag het er uit alsof hulp nodig was of vraag je dit in principe altijd?
Zeker niet altijd, dit is voor mij afhankelijk van het incident. Als hulpverleners het duidelijk afkunnen dan ga ik ze niet lastig vallen met de overbodige vraag of ze hulp nodig hebben. Bij een brand waar een enorme toeloop voor is en 1 politieauto om 2 kruispunten af te zetten, bied ik wel mijn hulp aan. De agent kan dan wel kijken waarvoor hij me in wil zetten. Hetzelfde geldt voor een ongeval waar de eerste hulpverleners net ter plaatse zijn. Als je EHBO hebt gehad en weet hoe je mensen met hoog energetisch letsel kunt fixeren, ben je in het begin zeker waardevol.

En als je denkt dat je niet kunt helpen, dan doe je het niet ;)
Wout


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2011, 10:04:42
In A-A rijd een taxichauffeur rond in een taxi,uiteraard, anders was hij geen taxichauffeur. 98uiye

Deze taxichauffeur ibv P2000 pieper, is opgeleid en bevoegd verkeersregelaar. Is EHBO en AED opgeleid en ihbv een AED. Rijdt in een taxi, Engels model, waarin hij achter het achterraam 2 amberkleurige flitsers heeft gebouwd.

Heb al meerdere keren meegemaakt dat hij komt assisteren bij een vko. Hij vraagt dan altijd keurig of zijn hulp is geweest.

Ik zeg altijd handig een bevoegd verkeersregelaar erbij. Heb je in ieder geval weer een extra paar politiehandjes vrij.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2011, 10:14:54
[KNIP]

En als je denkt dat je niet kunt helpen, dan doe je het niet ;)

Sterker nog, ga dan verder (weg).  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2011, 10:59:09
Als ik het zie gebeuren, dan probeer ik sowieso te helpen en als er hulpverleners zijn dan vragen of ze hulp nodig hebben, bijvoorbeeld iets vasthouden als ziekenbroeders met een patiënt bezig zijn.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2011, 11:41:14
In A-A rijd een taxichauffeur rond in een taxi,uiteraard, anders was hij geen taxichauffeur.

Jij hebt hem uiteraard een foldertje overhandigd over solliciteren bij de politie / ggd?  O0
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2011, 11:55:35
Jij hebt hem uiteraard een foldertje overhandigd over solliciteren bij de politie / ggd?  O0
Tuurlijk, gemotiveerd personeel/collega's kunnen we altijd gebruiken. Hij zou het in overweging nemen. ::)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2011, 12:05:13
Hehe, alleen al om het geld zou ik het niet doen als ik hem was ;)
Wout


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2011, 14:57:01
In A-A rijd een taxichauffeur rond in een taxi,uiteraard, anders was hij geen taxichauffeur. 98uiye
Deze taxichauffeur ibv P2000 pieper, is opgeleid en bevoegd verkeersregelaar. Is EHBO en AED opgeleid en ihbv een AED. Rijdt in een taxi, Engels model, waarin hij achter het achterraam 2 amberkleurige flitsers heeft gebouwd.
Heb al meerdere keren meegemaakt dat hij komt assisteren bij een vko. Hij vraagt dan altijd keurig of zijn hulp is geweest.
Ik zeg altijd handig een bevoegd verkeersregelaar erbij. Heb je in ieder geval weer een extra paar politiehandjes vrij.

Ik weet precies over wie je het hebt omdat ik hem onder mij heb gehad toen ik planner en coördinator/teamleider was bij o.a. de Arena tijdens wedstrijden en evenementen. Iemand waar je op kan bouwen en nooit ergens te beroerd voor. Harde werker.

Toen ik nog in de beveiliging zat in de scannertijd en ik hoorde dat er een spoedtransport kwam en ik zat op de route info over opstoppingen doorgegeven aan de meldkamer R-R en ook vaak in overleg een kruising bemenst of bij gesprongen omdat ik bijhield waar men mensen tekort kwam.
Er werd dan ook altijd netjes doorgegeven aan de verkeersdienst die er voor reed op loactie X staat een beveiliger te regelen en altijd groeten bij passeren.

Verder omdat ik vaak op de Rijksweg reed veel contact met het KLPD om zaken door tegeven en kleine afrijdingen naar de 1e afrit doorverwezen zodat de weg vrij bleef alles in overleg met het KLPD.
Het was op een gegeven moment zelfs zo dat de centralist zij je zit op een ander wegvak als normaal wat is er aan de hand kon ik uitleggen dat ik tijdelijk op een andere plek werkte. Zat i.v.m. woon werk verkeer Rotterdam Utrecht in eens in Amsterdam. Wel fijn dat ze je herkennen aan je naam en stem gaf een goed gevoel.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2011, 16:50:43
In mijn oude werkgebied waren er zat burgers om hun handen uit de mouwen te steken. Ik maakte hier graag gebruik van en bedankte ze altijd achteraf.
Waar ik me aan irriteer is burgers die hun hulp opdringen.
Klein voorbeeldje; in september een goede klappen met letsel op een doorgaande N-weg. Mijn collega en ik hadden deze weg afgesloten met onze pitauto echter hadden we maar 5 pilonnen bij ons. De weg die wij afsloten krijgt verkeer vanaf 4 rijstroken. Deze konden dus totaal niet worden afgezet d.m.v. pilonnen. Geen probleem, dan regel ik het verkeer wel op die kruising.
Komt er ineens een busje met 3 gele pitten op het dak aanrijden van een grote energiemaatschappij en die zijn busje naast ons zet. Tot dat moment ging het heel goed. Verkeer stroomde mooi door en we hadden het onder controle. Tot die bus aan kwam rijden met z'n gele pit door het verkeer heen.
Halve kruising stond meteen vast, ik werd bijna voor mn sokken gereden omdat iemand in de spiegel keek naar die gele pit ipv naar mij.
Die man kwam ook vrolijk hulp aanbieden. Mijn collega heeft dit tactisch afgewezen.

Maar over het algemeen moeten we denk ik blij zijn met die ene hand die af en toe een burger wil uitsteken om ons te helpen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2011, 16:59:34
Hehe, alleen al om het geld zou ik het niet doen als ik hem was ;)

Beetje off-topic maar nu ben ik redelijk thuis in het taxi wereldje. Maar taxichauffeurs verdienen slecht. Dat komt door het overschot aan taxi's. Daarom zie je ook vreemde dingen gebeuren in het taxi wereldje. Oplichting, handel in harddrugs enz. Alleen maar om het salaris op te krikken. Voor de dienders onder ons zet een een taxi aan de kant en kijk voor de grap eens op zijn rittenstaat(hier word na elke rit de prijs die betaald is opgeschreven) wat de beste man of vrouw heeft verdiend na een dag werken..Valt heel erg tegen kan ik je vertellen...