Inschakelen hulp van burgers bij een incident

Auteur Topic: Inschakelen hulp van burgers bij een incident  (gelezen 10015 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #30 Gepost op: 31 januari 2011, 17:19:52
En dan krijgen we de Amerikaanse toestanden....

Ik ga zo lang mogelijk met Wout mee, maar vrees Jerommekes toekomst.  :'(

Denk er maar eens over na en check eens hoe het zit bij je korps ... Zul je dr (hoogstwaarschijnlijk) achterkomen dat het niet zo Amerikaans is  :|
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #31 Gepost op: 31 januari 2011, 18:57:33
Ik ga niet een burger middenop een kruising zetten. Chef lint is geen probleem. Ik ga niet overal spoken zoeken. Gewoon kijken wat naar redelijkheid kan, en dan gebruik maken van een aanbod: waarom niet? Dat juridische gedoe valt ook reuze mee zolang je maar kunt verklaren waarom je wat hebt gedaan.

Sommige mensen luisteren al niet eens als een politieagent vertelt dat ze er niet door mogen, en dan ga jij ook nog eens burgers als lintjes-bewaker neer zetten? Ik denk dat je stuit om praktische bezwaren (men trekt zich niks van de burger aan) en juridische (luisteren ze niet naar de burger en ze gaan gewoon onder het lint door, wat dan?). Ik noem maar wat voorbeelden.

Mijn voorkeur: in eerste plaats medemensen inschakelen die bekwaam/bevoegd zijn. Laat dat je basis zijn en vanuit daar werken. Kom je dan een keer in een situatie waarin het ECHT niet anders kan, prima.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #32 Gepost op: 31 januari 2011, 23:11:01
Sommige mensen luisteren al niet eens als een politieagent vertelt dat ze er niet door mogen, en dan ga jij ook nog eens burgers als lintjes-bewaker neer zetten? Ik denk dat je stuit om praktische bezwaren (men trekt zich niks van de burger aan) en juridische (luisteren ze niet naar de burger en ze gaan gewoon onder het lint door, wat dan?). Ik noem maar wat voorbeelden.

Mijn voorkeur: in eerste plaats medemensen inschakelen die bekwaam/bevoegd zijn. Laat dat je basis zijn en vanuit daar werken. Kom je dan een keer in een situatie waarin het ECHT niet anders kan, prima.

Betekend dit ook dat je een burger die als eerste TP is en zich bijvoorbeeld bezig houdt met verkeer regelen, terwijl anderen bijvoorbeeld EHBO verlenen, weg zult sturen zodra de hulpdiensten er zijn. Ook als de verkeersregelende burger alles onder controle blijkt te hebben. Mijn ervaring is dat burgers best naar elkaar willen luisteren en aanwijzingen opvolgen, omdat het vaak betekend dat er gewerkt wordt om het probleem op te lossen.

Heb in Utrecht een hele poos terug EHBO verleend bij een fietser VS auto. Toen de ambulance tp was, werd dit uiteraard overgenomen, verkeer werd intussen geregeld door de ruime hoeveelheid politie. Op een gegeven moment werd gevraagd wat ik binnen de afzetting deed. Toen ik aangaf dat ik als eerste EHBO had verleend en graag nog wilde blijven om te horen/zien hoe het met de gewonde af liep, werd dat (gelukkig) prima geaccepteerd en kon ik blijven. Heb nog heel kort met de ACH gesproken over het vermoeden van de verwondingen. Hierop kon ik weer leren voor een volgend moment.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #33 Gepost op: 1 februari 2011, 09:05:09
Tja, Michel, misschien zijn jouw ervaringen anders dan de mijne. In Utrecht, het Gooi, Rotterdam en op de snelweg heb ik voorbeelden gezien waarbij de hulp van burgers erg handig was. Formeel hadden ze geen bevoegdheden, maar waren ze door de personen die ze waren wel in staat om te helpen. Andere mensen reageerden hier positief op en ze zijn naar mijn weten niet tegen problemen aangelopen. Uiteraard in al deze situaties waren zij nodig, en waren er niet voldoende hulpverleners ter plaatse om hun taak over te nemen. Maar ik kan me voorstellen dat het in de polder anders is :P
Wout


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #34 Gepost op: 1 februari 2011, 09:40:17
Ik heb zelf ook wel in burger bij ongevallen gestaan omdat men het nodig vond om voor mijn neus tegen elkaar aan te rijden. Heb toen eerst de politie gebeld en daarna slts gerust gesteld totdat de politie er was. Heb daarna iom de politie vaak het verkeer geregeld.

De automobilisten reageerde heel verschillend. De een doet precies wat je zegt of aangeeft. De ander roept ik hoef niet naar je te luisteren je bent geen politie. Ik heb dan een verrrassing voor ze en die zit in mijn rechterjaszak. Men noemt het een politielegitimatie. Even mee zwaaien en weg zijn ze.

Zo zie je maar dat men heel verschillende reageerd op burgers die hun burgerplicht proberen te vervullen.

Ik zeg als een burger kan helpen met iets nuttigs waarom niet. Maar denk er wel bij na wat je hem laat doen. Net wat Wout zegt laat hem geen verkeerregelen om een kruising met bijv 2 N-wegen.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #35 Gepost op: 2 februari 2011, 16:28:48
In dit kader:

Citaat
Project ‘Moedige Burgers’
 
Via de website van de SMVP (www.smvp.nl) is vanaf heden de basisnotitie voor het project ‘Moedige burgers’ in te zien en te downloaden.
 
Het bestuur van de SMVP heeft ervoor gekozen om in 2011 een grootschalig project te starten dat gericht is op het ingrijpen van burgers in de acute situatie van gevaar/nood als gevolg van criminaliteit/overlast (sociale onveiligheid) en/of als gevolg van ongevallen/rampen (fysieke onveiligheid). Het algemene beeld is dat niet of te weinig (adequaat) wordt ingegrepen door burgers die óf zelf slachtoffer zijn in zo’n acute situatie, óf daar getuige (‘bystander’) van zijn. Publicaties in de media over het ‘in de steek laten’ van de slachtoffers laten steeds een grote maatschappelijke verontwaardiging ontstaan.
 
Uit verschillende (wetenschappelijke) onderzoeken blijkt dat omstanders niet tot ingrijpen komen uit de angst zelf ook slachtoffer te worden van geweld of een ongeval. Ook de vrees om in een latere fase als verdachte te worden aangemerkt, of zelfs civielrechtelijk te worden aangesproken op schade of letsel, spreekt daarbij mee. Soms weten omstanders en slachtoffers niet wat te doen of verwachten ze dat een ander wel zal ingrijpen. Over ‘bystanders’ is echter bekend dat de meesten (95%) niet ingrijpen. Gelukkig doet een kleine minderheid (5%) dat wel. Ander onderzoek toont aan dat de professionele hulpverleners niet goed reageren op ingrijpende burgers. Ze worden genegeerd of zelfs horkerig opzij gezet, terwijl een bedankje of zelfs een compliment verwacht wordt.
Om hiervoor aandacht te vragen en de geschetste problemen in dit kader aan te pakken, wordt het project gestart.
 
De doelstellingen voor het project zijn:
  • In de maatschappij een algemene mentaliteitsverandering te laten plaatsvinden: ‘ingrijpen en hulpverlenen is de norm!’, in principe zonder dominante rol van de overheid.
  • Het verhogen van de (zelf)redzaamheid in dit soort situaties, in afwachting van de komst ter plaatse van de professionele hulpdiensten (in de regel binnen 15 minuten). Daarbij mag niet van iedereen een heldendaad verwacht worden, maar op zijn minst moet de ‘bystander’ goede informatie kunnen verschaffen over hetgeen gebeurd is en welke situatie daarna is ontstaan, opdat de professionele hulpverleners hun werk juist kunnen doen.
  • Het bieden van een handelingsrepertoire (vuistregels en basale kennis en vaardigheden) aan potentiële ingrijpers.
  • Het versterken van de juridische positie van de ingrijpers (noodweer/noodweerexces; ‘burgerarrest’; civiele aansprakelijkheid na optreden): wat mag en kan ik doen als burger en welke consequenties heeft wel/niet ingrijpen?
  • De moreel-juridische opvatting over eigenrichting en eigen verantwoordelijkheid bij zittende en staande magistratuur, alsmede bij de advocatuur in discussie te brengen (van ‘preciezen’ naar ‘rekkelijken’).
  • Professionele hulpverleners meer respect en waardering te laten krijgen voor ingrijpende burgers, en hun bereidheid in te grijpen juist te leren gebruiken.
Link naar het volledige document 'Moedige burgers': http://www.smvp.nl/files/moedigeburgers.pdf
Wout


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #36 Gepost op: 2 februari 2011, 18:13:10
En nog een interessante link: http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/Nieuws/19/burgers-waardevolle-hulpverleners-bij-rampen.html

Dit gaat over een onderzoek naar hulp van burgers bij rampen. De aanbevelingen van de onderzoekers:

Aanbevelingen
De onderzoekers komen tot de volgende aanbevelingen:
• Laat burgers helpen als dat veilig kan.
• Vertrouw op de capaciteiten van burgers.
• Coördineer burgerhulp waar mogelijk.
• Geef helpende burgers erkenning en waardering.
• Betrek burgers bij evaluatie en nazorg.
• Stimuleer de zelfredzaamheid van burgers.
• Neem burgerhulp op in opleidingen en oefeningen.
• Maak afspraken over veiligheid en aansprakelijkheid.
Wout


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #37 Gepost op: 2 februari 2011, 23:41:28
Vooral om alle persoonlijke ervaringen een beetje in een kader te plaatsen, denk ik dat er twee zaken actueel zijn wat betreft 'burgerhulp'.
Namelijk de claimcultuur waar Jerommeke (e.a.) al iets over opmerkte,
Maar vooral de 'Moderne Overheid', waarin burgerparticipatie een belangrijke rol toebedeeld krijgt. Zie ook de post van Wout hierboven.

Je ziet nu al een beweging waarin niet gekozen wordt voor 'wegsturen' maar voor 'meehelpen' waar dat kan. Bij bijv. de Poldercrash is hier ook bewust voor gekozen. Mooi voorbeeld is de blauwe tractor met aanhangwagen in de klei.
Voordeel is dat mensen, die uit eigen beweging zijn gaan helpen, zich gewaardeerd voelen. Daar komt bij dat dit ook de mogelijkheid biedt om deze mensen te registreren en dit mee te nemen in een nazorgtraject. Zo kan je voorkomen dat zij met hun ervaring tussen wal en schip vallen.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #38 Gepost op: 2 februari 2011, 23:51:07
Als persfotograaf loop ik een verhoogd risico dat ik hulp moet verlenen. Daar heb ik ook geen problemen mee. Het was voor mij zelfs reden om een reanimatiecursus te doen. Ik kan verschillende incidenten opnoemen waar ik pas later ben gaan fotograferen. Tussendoor kan je soms ook wat doen. Vaak kleine zaken en alleen als ik zie dat er een noodzaak is of als er om gevraagd wordt.

Bij een brand in een kamerverhuur heb ik eerst een oude dame naar haar scootmobiel geholpen en vervolgens aan een andere bewoner expliciet gevraagd of iedereen er uit was. Ja, was het antwoord. Toen vijf minuten later toch nog een man met een klein kind op zijn arm naar buiten kwam kreeg ik even de schrik te pakken. Mijn vraag aan een van de bevelvoerders of ik niet meer had kunnen doen werd later negatief beantwoord: Niet jezelf in gevaar brengen, je heb je best gedaan.

Een ander punt zijn kleine kinderen. In mijn jeugd heb ik meegemaakt dat bij een ongeval een klein kind vlak voor een aanstormende politiewagen overstak. Nog steeds heb ik de gewoonte om kleine kinderen naar de stoep te verwijzen. Eventueel blijf ik er voor staan als er blauw-blauw aan komt. Volwassenen laten zich moeilijker sturen, maar met wat uitleg lukt het vaak nog wel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #39 Gepost op: 2 februari 2011, 23:52:52
Erg mooi om te lezen Ko, je toelichting.  O0