Ik ben blij om te zien dat er nog een aantal mensen vrolijk worden. Meestal word de burger er ook vrolijk van om iets te kunnen doen. Waar ik als burger niet vrolijk van werd zijn de volgende 2 voorvallen:
- 's nachts rond 01:00 op de snelweg A15 zie ik ineens 2 koplampen uit de sloot ernaast omhoog steken. Vluchtstrook op gegaan en jawel auto op zijn kant half in de sloot half in het water. De bestuurder was er al uit en stond eromheen te panieken. In de auto zaten zijn moeder (in de moeder op de bijrijdersstoel) en zijn vrouw (op de achterbank, wilde haar moeder niet alleen laten). De wagen lag met de bijrijderskant half in het water. Aangezien de auto absoluut niet stabiel lag ben ik de auto niet in gegaan (eigen veiligheid) maar heb hem een de dakrail vastgehouden zodat verder glijden (hopelijk) onmogelijk werd. Bij de slachtoffers aangegeven dat er hulp onderweg is, en met de oude dame blijven praten omdat ik bang was voor onderkoeling. Uiteindelijk na een minuut of 5 is de eerste politie auto tp. Ik sta in de blubber steenkoud nog steeds bij slachtoffers en auto. De agentyen lopen naar de bestuurder en beginnen een gesprek met hem. Ik vraag "zou iemand mij even kunnen helpen, ik heb hier nog 2 inzittenden?" antwoord: "wacht maar even tot de brandweer er is, het is nogal koud en ik heb geen zin in een nat pak" 2 minuten later eas de ambulance er, de verpleegkundige wacht niet en buigt de bestuurders portie om naar buiten om de oudere vrouw bij te kunnen staan. Inmiddels ook brandweer tp die het onmiddelijk van me overnemen, met ewen compliment, goed gedaan.
Ik was echt te verbrouwereerd om naar de agent toe te gaan en te vragen waar die opmerking op sloeg. Inmiddels ook trauma heli en nog een ambu tp, dus ik ben er vandoor gegaan...ja het was koud idd....
- 2e voorval had ik weinig mee van doen, kwam uitgelopen op een frontale botsing van een auto met een boom. De weg was in 2en gedeeld dmv van een groenstrook van ongeveer 1 meter. 2 ambu's, brandweer en 10(!) man politie. Ik heb dit eens geobserveerd. De brandweer blijft bij zijn eigen voertuig staan kletsen terwijl er 3 van hun collega's bezig zijn, de ambu mensen zijn ook bezig met hun slachtoffers. En de politie? dribbelt vrolijk om alles heen om alles maar zo goed mogelijk te zien.
Aan de andere kant van de rijbaan reed het verkeer gewoon door en staat er een man of 30 te kijken. Niks afgezet, en de mensen komen zelfs de rijbaan op om het beter te kunnen zien. Hiermee het doorgaande verkeer weer in de weg staand en gevaarlijk situaties creeerend. Ik was het toen wel een beetje zat (het valt me vaker op dat politie vaak meer toeschouwer is dan nuttig bezig) en heb een agent aangesproken over deze situatie. Hem aangegeven dat hij ervoor is om te waken voor gevaar ook voor anderen. Hij keek me eerst wat schaapachtig aan en keek toen naar de mensen..."tja, je hebt gelijk" en weg was hij met een afzetlint om de boel af te zetten......10 man politie, en een burger moet hen daarop attenderen??
Anyway...het gaat ook vaak genoeg goed, maar het lijkt er in mijn ogen op dat brandweer en ambu personeel een andere omgang met ongevallen hebben dan de politie.
(niks te nadele van degene die wel uit zichzelf goed bezig zijn!)