Het blinddoeken van een verdachte door het AT

Auteur Topic: Het blinddoeken van een verdachte door het AT  (gelezen 10871 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2011, 00:09:08
Ik weet alleen niet of art. 8 evrm daar iets mee te maken heeft ?

Wel heb ik laatst gelezen dat de zogenaamde anti spuugkappen niet meer gebruikt mogen worden in verband met verstikkingsgevaar
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2011, 00:10:58
Ik weet alleen niet of art. 8 evrm daar iets mee te maken heeft ?

Tja, ik zou zeggen: http://rapporten.nationaleombudsman.nl/rapporten_db/sql_uitgebreid_get.asp?woord1=blinddoek&hoofdstuk=volledig&imageField.x=0&imageField.y=0

Diverse onderzoeken na klachten, met volgens mij iedere keer dezelfde conclusie...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2011, 00:16:58
Maar even een stukje gekopieerd uit het rapport van de nationale ombudsman:

Citaat
10. Aangaande het blinddoeken van verzoeker na zijn aanhouding overweegt de Nationale ombudsman als volgt. Artikel 15, vierde lid van de Grondwet opent de mogelijkheid om, bijvoorbeeld door het omdoen van een blinddoek, een inbreuk te maken op de lichamelijke integriteit van personen aan wie rechtens de vrijheid is ontnomen, zonder dat dit bij of krachtens formele wet is voorzien. Het artikellid clausuleert deze mogelijkheid aldus: voor zover de uitoefening van het grondrecht zich niet met de vrijheidsontneming verdraagt. Artikel 8 EVRM vereist (ook) ten aanzien van rechtens van hun vrijheid beroofde personen wel uitdrukkelijk dat beperking van een grondrecht is voorzien in het nationale recht ("in accordance with the law"). Dit recht hoeft niet in een formele wet te zijn vastgelegd, maar moet wel toegankelijk en voorzienbaar zijn, aldus vaste jurisprudentie van het Europese Hof voor de rechten van de mens.
11. Een toegankelijke en voorzienbare regeling, waarin is uitgewerkt dat en onder welke omstandigheden politieambtenaren een persoon mogen blinddoeken, ontbreekt. Ook ten aanzien van personen aan wie rechtens de vrijheid is ontnomen, is een en ander niet in de Ambtsinstructie voor de politie geregeld. Dit tekort aan normering werkt willekeurige toepassing in de hand en is niet verenigbaar met de vereisten die in de jurisprudentie inzake artikel 8 EVRM worden gesteld aan de wettelijke basis van inbreuken op het recht op privéleven. Ook het blinddoeken van een persoon aan wie rechtens de vrijheid is ontnomen, ontbeert dus een deugdelijke wettelijke grondslag. Aangezien er situaties denkbaar zijn waarin het uit het oogpunt van beperking van het veiligheidsrisico wenselijk is dat een verdachte wordt geblinddoekt, oordeelde de Nationale ombudsman in rapport 2003/353 dat hij het noodzakelijk acht dat er een nadere bezinning plaatsvindt over de vraag hoe het gebruik van dwangmiddelen zoals het omdoen van de blinddoek door een arrestatieteam van de politie in overeenstemming met de Grondwet en internationaalrechtelijke verplichtingen wettelijk moet worden genormeerd. Dit heeft echter nog niet geleid tot regelgeving op dit punt. De Nationale ombudsman acht het zonder wettelijke grondslag blinddoeken van een verdachte dan ook in strijd met het recht op onaantastbaarheid van het lichaam.

Hier het volledige artikel
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2011, 00:31:24
Duidelijk én ..... zo te zien een jammer maar helaas conclusie  O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2011, 08:43:31
Tja, dat neemt niet weg dat men dus doelbewust de internationale wetgeving overtreed....
Het lijkt me dan ook tijd om het een en ander af te regelen in de ambtsinstructie....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2011, 12:57:52
Laten we nu vooral de nationale ombudsman niet teveel krediet toe bedelen. Het is in het verleden wel vaker gebleken dat deze een andere kijk op zaken had dan politie, justitie en ook de rechtspraak. Ik noem maar een voorbeeld waarbij de rechters en het hof oordeelden dat het toegepast geweld geheel gegrond was en dat de ombudsman het allemaal niet vond kunnen.

Ik laat mij liever leiden door jurisprudentie. En blijkbaar heeft de ombudsman er wel wat van gevonden maar de rechter nog niet...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #16 Gepost op: 8 februari 2011, 18:55:09
Heeft het ook niet te maken met de veiligheid van de AT'ers ? Denk aan bijvoorbeeld herkenning.

Hou wel in je hoofd dat het AT niet de minste jongens aanhouden ;)
Met Vriendelijke Groet.....


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #17 Gepost op: 8 februari 2011, 21:42:17
Heeft het ook niet te maken met de veiligheid van de AT'ers ? Denk aan bijvoorbeeld herkenning.

Hou wel in je hoofd dat het AT niet de minste jongens aanhouden ;)
Leestip van de dag: de titel en de voorgaande posts in dit item.