Innen boetes in het buitenland

Auteur Topic: Innen boetes in het buitenland  (gelezen 5320 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Gepost op: 31 januari 2011, 22:31:47
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=48108.0

Die zien we dus nooit meer terug.
Die zit al lang weer in Polen.

Ik vind deze bewering weer een beetje te kort door de bocht (vergeef me de woordspeling). Over het algemeen worden dit soort ongevallen vrij nauwgezet onderzocht en ik ga er dan ook vanuit dat er flink wat moeite gedaan zal worden om de bestuurder te achterhalen.

En Polen is echt geen derde wereldland meer. Ook daar beschikken ze over politie/recherche die zo'n de bestuurder/eigenaar gemakkelijk van z'n bed kan lichten als-ie zich thuis vertoont.  Polen is gewoon lid van de EU dus ik neem aan dat het met de uitleveringsverdragen wel goed zit en dat als de bestuurder opgepakt wordt in Polen hij gewoon voor een Nederlandse rechter zal verschijnen.




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2011, 22:38:18
Sorry voor deze boute uitspraak.

Maar tot voor kort kon er nog niet eens een bekeuring voor een geflitste Pool worden ge-ind, dus vergeef mijn scepsis in deze.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2011, 22:55:54
Sorry voor deze boute uitspraak.

Maar tot voor kort kon er nog niet eens een bekeuring voor een geflitste Pool worden ge-ind, dus vergeef mijn scepsis in deze.
Lees: Tot en met de dag van gister. Althans, gister heb ik het er met een Poolse kennis over gehad die jurist is en in zijn omgeving rijden er zat mensen door rood bij een flitser en hebben nooit een briefje ontvangen van onze regering in de naam van het CJIB...


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2011, 23:01:21
Maar tot voor kort kon er nog niet eens een bekeuring voor een geflitste Pool worden ge-ind, dus vergeef mijn scepsis in deze.

Die scepsis zij je vergeven want volledig terecht. Het uitwisselen van boetes is nog steeds een erg lastig punt binnen de hele EU, door allerlei bureaucratische problemen wil dat maar niet van de grond komen. Overigens profiteren wij daar ook van als wij een overtreding buiten Nederland maken.

Ik heb wel alle reden om aan te nemen dat het met de zwaardere misdrijven anders ligt. Een aansprekend voorbeeld daarvan is de MP3-moord in Brussel. Kort samengevat: Poolse jongen steekt in Brussel een Belgische jongen dood bij een kennelijke poging zijn MP3-speler te stelen. Jongen vlucht naar Polen, wordt daar gearresteerd en uitgeleverd aan België. Wel mag hij zijn straf in Polen uitzitten.  En dat is al een aantal jaar geleden. Nou is het in dit geval geen moord maar waarschijnlijk iets van dood door schuld, maar toch!


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2011, 23:08:18
Die scepsis zij je vergeven want volledig terecht. Het uitwisselen van boetes is nog steeds een erg lastig punt binnen de hele EU, door allerlei bureaucratische problemen wil dat maar niet van de grond komen. Overigens profiteren wij daar ook van als wij een overtreding buiten Nederland maken.

Ik heb wel alle reden om aan te nemen dat het met de zwaardere misdrijven anders ligt. Een aansprekend voorbeeld daarvan is de MP3-moord in Brussel. Kort samengevat: Poolse jongen steekt in Brussel een Belgische jongen dood bij een kennelijke poging zijn MP3-speler te stelen. Jongen vlucht naar Polen, wordt daar gearresteerd en uitgeleverd aan België. Wel mag hij zijn straf in Polen uitzitten.  En dat is al een aantal jaar geleden. Nou is het in dit geval geen moord maar waarschijnlijk iets van dood door schuld, maar toch!

En ondanks Polen tot de EU behoort en geen derde wereld land is, is je straf daar uitzitten niet prettiger dan in Belgie of Nederland..  ::)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2011, 08:54:39
Een Duitse was onlangs bij ons aan het werk en reed iets te hard door de Maastunnel. Een boete van 50 euro lag op haar deurmat in Duitsland.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2011, 08:59:57
Binnenkort gaan landen uit heel Europa boetes voor elkaar kunnen innen: als een Italiaanse bestuurder in Nederland geflitst wordt, dan mag de Italiaanse justitie het boetebedrag (Nederlands bedrag) innen en zelf houden, en uiteraard andersom. Bovendien komt er dit jaar nog een Europees kentekenregister, waarbij de politie alle kentekens uit heel (Schengen) Europa kan navragen. Dit kan nog niet voor bekeuringssituaties gebruikt worden, maar ook daarover wordt nu onderhandeld.

De versteviging van de Europese samenwerking gaat heel snel op het moment.
Wout


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2011, 09:32:05
Kaderbesluit
Uitwisselen op basis van Kaderbesluit
Het CJIB wisselt internationale boetes uit op basis van Europese wetgeving; het zogenoemde Kaderbesluit dat in 2005 in Europa is ingevoerd.

In het Kaderbesluit is vastgelegd dat de landen elkaars boetes wederzijds erkennen. Dit betekent dat lidstaten hebben aangegeven dat beboeten een nationale aangelegenheid blijft en dat iedere lidstaat dit op zijn eigen manier mag en kan blijven doen. Door de wederzijdse erkenning kan tot uitvoering worden overgegaan zonder dat een zaak opnieuw inhoudelijk moet worden beoordeeld door een rechterlijk college in het land waaraan de boete wordt overgedragen.

De lidstaat die uiteindelijk de boete int, mag het geïnde geld houden. Het gemiddelde boetebedrag voor verkeersovertredingen dat vanuit het buitenland komt, is opvallend hoog, namelijk €310,-
Het boetebedrag voor de verkeersovertredingen in Nederland bedroeg in 2009 gemiddeld €50,71.

Nederland heeft de Europese wetgeving inmiddels omgezet in Nederlandse wetgeving. Daarin is vastgelegd dat het CJIB als aangewezen centrale autoriteit zorg draagt voor de overdracht van boetes.
De uitwisseling geldt voor

door de strafrechter opgelegde geldboetes

verkeersboetes

schadevergoedingsmaatregelen (= de door de strafrechter aan een dader opgelegde verplichting om het slachtoffer schadevergoeding te betalen).

Kentekenuitwisselingsverdragen
Naast het Kaderbesluit heeft Nederland bilaterale kentekenuitwisselings-verdragen met België, Duitsland en Zwitserland. Hierdoor bestaat voor Nederland de mogelijkheid om van overtreders die in deze landen wonen, de kentekenhouder- en persoonsinformatie op te vragen.

De komende zes maanden is België voorzitter van de EU. België is met een voorstel gekomen voor een verkeersveiligheidrichtlijn. Deze richtlijn is een uitbreiding van de bestaande afspraken die Nederland heeft met België, Duitsland en Zwitserland over de uitwisseling van kentekengegevens bij verkeersovertredingen.

De richtlijn moet het mogelijk maken om tussen alle lidstaten van de EU kentekengegevens uit te wisselen voor verkeersovertredingen, zodat ook álle overtredingen die geconstateerd worden door flitsapparatuur kunnen worden beboet.
En het Kaderbesluit zorgt er vervolgens dan weer voor dat de inning van al deze overtredingen plaats kan vinden door overdracht van de inning over de landsgrenzen heen.

Belangrijk verschil tussen de bilaterale kentekenuitwisselingsverdragen en het Kaderbesluit is dus dat door de kentekenuitwisseling de mogelijkheid voor beboeting ontstaat en dat door het Kaderbesluit de inning over de landsgrenzen heen aan de lidstaat kan worden overgedragen waar de overtreder woont of vermogen heeft.

Overdragen van eenvoudige en zware overtredingen
Vanaf medio augustus 2010 gaat het CJIB WAHV-zaken (de relatief eenvoudige verkeersovertredingen) op basis van het Kaderbesluit overdragen aan het buitenland. Het CJIB is dan in staat om aan Duitsland WAHV-boetes (flits- en trajectcontrole) na de tweede aanmaning over te dragen. Duitsland zal dan vervolgens voor verdere executie zorgen.
Overdracht aan België en Zwitserland vindt vooralsnog niet plaats. België heeft nog geen implementatiedatum vrijgegeven en Zwitserland, als niet EU-lid, zal hoogstwaarschijnlijk geen lid worden van het Kaderbesluit.

        
Overdragen van zwaardere overtredingen
De politie kan overtreders ook staande houden voor zwaardere feiten, zoals rijden onder invloed, veel te snel rijden en het niet kunnen tonen van geldige papieren of rijbewijs. Dit zijn veel voorkomende feiten die inwoners van andere EU-lidstaten begaan in Nederland.
Deze overtredingen vallen nog steeds onder verkeersovertredingen, maar vanwege hun ernst worden ze in de vorm gegoten van transactievoorstellen of strafrechtelijke boetes na tussenkomst van de rechter.
Bij strafrechtelijke boetes zorgt het CJIB voor de zaak tot en met de tweede aanmaning. Hierna wordt deze overgedragen aan de desbetreffende lidstaat die voor de uitvoering zorg draagt volgens eigen wetgeving. Bovenstaande geldt ook voor Nederlanders die verkeersovertredingen begaan in aangesloten lidstaten. Veel voorkomende feiten waarop Nederlanders worden beboet in het buitenland zijn onder andere gevaarlijk rijgedrag, rijden onder invloed en te hard rijden.

Nederland is er klaar voor
Op papier is alle wetgeving om op Europees niveau uitwisseling van boetes mogelijk te maken goed geregeld. De implementatie van het Kaderbesluit vordert gestaag, echter de uitvoering laat soms te wensen over. De mogelijkheden en onmogelijkheden binnen de interne bedrijfsvoering van de lokale overheden in EU-lidstaten (budget, mankracht en kennis) spelen hierbij een grote rol.

Nederland is er in ieder geval klaar voor om zaken te ontvangen en uit te sturen. De krachten worden gebundeld met de centrale autoriteit van het land in kwestie. Dankzij het Kaderbesluit staat het CJIB er niet meer alleen voor.

Achtergrondinformatie wederzijds erkennen
De aanleiding voor wederzijds erkennen heeft te maken met het openstellen van de EU-grenzen, waardoor burgers gemakkelijk binnen de EU kunnen reizen. Van oudsher wordt er gebruik gemaakt van traditionele rechtshulp in strafzaken. Dit houdt in dat er opnieuw een rechtelijke procedure plaatsvindt voordat een zaak overgenomen kan worden ter executie.

Door wederzijdse erkenning hebben de Europese lidstaten het vertrouwen in elkaars rechtssystemen uitgesproken op het gebied van executie. Wederzijds erkennen gaat om directe acceptatie van elkaars uitspraken zodat een rechtelijke procedure juist niet meer nodig is. Daarnaast is er sprake van rechtstreekse contacten tussen de centrale autoriteiten op het niveau van de uitvoering. Dit zorgt ervoor dat op een efficiënte en effectieve manier boetes geïnd kunnen worden.


BRON:http://www.cjib.nl/Onderwerpen/Europese-boete/kaderbesluit.aspx


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2011, 12:50:54
Ik begrijp het al langer niet, bij een voertuig wat op kenteken bekeurd word zou er gewoon een signalering op kenteken moeten staan.
Openstaand vonnis ... euro bij niet betalen buiten gebruikstelling voertuig.

Bij bekeuren op naam moet er toch direct betaald worden.....

Veel simpeler allemaal  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2011, 14:14:16
Citaat
Ik begrijp het al langer niet, bij een voertuig wat op kenteken bekeurd word zou er gewoon een signalering op kenteken moeten staan.
Openstaand vonnis ... euro bij niet betalen buiten gebruikstelling voertuig.

Dit gebeurt ook wel, echter niet bij allemaal.

en vraag mij niet waarom niet. Ik kan daar geen zinnig antwoord op geven.