Procedure inzet geneeskundige combinatie

Auteur Topic: Procedure inzet geneeskundige combinatie  (gelezen 6609 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Gepost op: 1 februari 2011, 22:34:43
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=48280.0

20 gewonden: Geen sigma ingezet?  ???

In mijn opleiding bij de sigma werd verteld dat er juist bij inzetten op bijvoorbeeld snelweg geen SIGMA ingezet wordt vanwege de lange aanrijdtijden. Mede omdat ze vanuit hun standplaats moeten vertrekken(herkenbaar voertuig), of politie begeleiding moeten krijgen, ivm vluchtstrook rijden met privé auto's. Bij deze inzetten zijn de slachtoffer relatief snel weg en is er voor de sigma's na (ruim) een uur niets meer te doen.


EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2011, 12:53:20
Op een filmpje van het RTL-nieuws waren het SIGMA-voertuig en ambu-voertuig te zien. Ze zijn dus toch ter plaatse geweest.

Hier de link: http://www.rtl.nl/xl/#/u/a2dac9df-4153-4db1-bb49-649bb7dd0680

Aldus fotograaf ter plaatse was RTL er  pas tegen 21:45uur en kwam dus ook pas de SIGMA aan(gezien hun beelden). Binnen 2 uur zijn over het algemeen alle slachtoffers weg.
Hij kon me niet vertellen of zij ook daadwerkelijk slachtoffer geholpen hebben ect.

Even andere discussie:
Daarnaast wordt SIGMA/AMBU-team in mijn ervaring heel vaak te laat gealarmeerd, omdat de OVDG de aanvraag voor een  (klein/groot)SIGMA-team moet doen.
Terwijl ook de eerste ambulance dit moet kunnen aangeven, vind ik. Het zou de tijd aanzienlijk verminderen en zouden ook de SIGMA's daadwerkelijk ingezet kunnen worden.. Omdat de OVDG in het minst gunstigste geval ruim 45 minuten moet rijden en daarna pas de aanvraag gaat doen. En dan is het vaak al te laat door de lange opkomst tijden van de SIGMA.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2011, 13:22:14
Ook bij ons in de regio is die ervaring.
in principe hoeft de centralist niet eens te wachten op de eerste ambulance wanneer gelijk duidelijk is dat er veel hulpverlening noodzakelijk is.
De GNK kan dan met een primaire inzet gealarmeerd worden.

Even andere discussie:
Daarnaast wordt SIGMA/AMBU-team in mijn ervaring heel vaak te laat gealarmeerd, omdat de OVDG de aanvraag voor een  (klein/groot)SIGMA-team moet doen.
Terwijl ook de eerste ambulance dit moet kunnen aangeven, vind ik. Het zou de tijd aanzienlijk verminderen en zouden ook de SIGMA's daadwerkelijk ingezet kunnen worden.. Omdat de OVDG in het minst gunstigste geval ruim 45 minuten moet rijden en daarna pas de aanvraag gaat doen. En dan is het vaak al te laat door de lange opkomst tijden van de SIGMA.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2011, 13:41:27
Ook bij ons in de regio is die ervaring.
in principe hoeft de centralist niet eens te wachten op de eerste ambulance wanneer gelijk duidelijk is dat er veel hulpverlening noodzakelijk is.
De GNK kan dan met een primaire inzet gealarmeerd worden.

Dat is ook inderdaad een oplossing, maar dan zou het systeem bij de meldkamer ook moeten aangeven dat SIGMA ook ingezet kan/moet worden. Ik weet namelijk niet of ze bij de meldkamer ambulance ook met inzetvoorstellen werken. Want door de drukte die er dan onstaat bij de centralisten denk je daar niet zo 123 aan. En wordt het vaak vergeten.

Bij de opleiding vertelde een CGV/oud centralist dat de centralisten bij een grote inzet aan het eind pas denkt, ''Ohja we hebben ook nog SIGMA, laten we die dan ook maar sturen''. Met gevolg dat ze natuurlijk veel te laat ter plaatse waren en niets te doen hadden.. (geldt natuurlijk niet voor alle centralisten..)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2011, 18:57:00
In VR Hollands Midden komt de GNK (nog) niet voor in de inzetvoorstellen van de GMK Hollands Midden.

De beslissing voor de inzet van de GNK komt bij de OVD-G vandaan.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2011, 19:20:10
Even andere discussie:
Daarnaast wordt SIGMA/AMBU-team in mijn ervaring heel vaak te laat gealarmeerd, omdat de OVDG de aanvraag voor een  (klein/groot)SIGMA-team moet doen.
Terwijl ook de eerste ambulance dit moet kunnen aangeven, vind ik. Het zou de tijd aanzienlijk verminderen en zouden ook de SIGMA's daadwerkelijk ingezet kunnen worden.. Omdat de OVDG in het minst gunstigste geval ruim 45 minuten moet rijden en daarna pas de aanvraag gaat doen. En dan is het vaak al te laat door de lange opkomst tijden van de SIGMA.
Heel vaak te laat gealarmeerd? Zoveel wordt een SIGMA niet gealarmeerd, dus waar baseer je dit op?

Een aanrijdtijd van ruim drie kwartier voor een OvDG vind ik wel erg lang. Kennemerland hanteert een maximale responstijd van 30 minuten. Daar komt bij, wat Jacques Schenk al een beetje aangeeft, dat men niet hoeft te wachten tot de OvDG ter plaatse is om een GNK-C te alarmeren.
Ten eerste is het bij een écht grootschalig incident waarschijnlijk wel direct duidelijk dat er veel slachtoffers zijn. De MKA zal dan direct de GNK-C alarmeren. Daar komt bij dat een OvDG aanrijdend al bezig is met zijn beeld- oordeel- en besluitvorming. Op basis van de beeldvorming (bijv. METHANE-bericht van de eerste auto) kan hij ook al besluiten om de GNK-C te alarmeren.

Edit: typfoutje
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2011, 20:02:30
Heel vaak te laat gealarmeerd? Zoveel wordt een SIGMA niet gealarmeerd, dus waar baseer je dit op?
Een aanrijdtijd van ruim drie kwartier voor een OvDG vind ik wel erg lang. Kennemerland hanteert een maximale responstijd van 30 minuten. Daar komt bij, wat Jacques Schenk al een beetje aangeeft, dat men niet hoeft te wachten tot de OvDG ter plaatse is om een GNK-C te alarmeren.
Ten eerste is het bij een écht grootschalig incident waarschijnlijk wel direct duidelijk dat er veel slachtoffers zijn. De MKA zal dan direct de GNK-C alarmeren. Daar komt bij dat een OvDG aanrijdend al bezig is met zijn beeld- oordeel- en besluitvorming. Op basis van de beeldvorming (bijv. METHANE-bericht van de eerste auto) kan hij ook al besluiten om de GNK-C te alarmeren.
Edit: typfoutje
De voorbeelden die ik noemde kwamen uit VNOG, dus qua aanrijdtijden ect kunnen verschillen in zitten.

Met heel vaak bedoel ik, voor die keren dat ze gealarmeerd zijn, waren ze (bijna) altijd te laat gealarmeerd. Je vergist je, dat MKA direct GNK-C zal alarmeren.

Het zal meer onder de aandacht gebracht moeten worden voordat GNK-C direct gealarmeerd wordt. Natuurlijk verschild het per regio en/of centralist over de bekendheid met GNK-C.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2011, 20:58:25
De voorbeelden die ik noemde kwamen uit VNOG, dus qua aanrijdtijden ect kunnen verschillen in zitten.

Met heel vaak bedoel ik, voor die keren dat ze gealarmeerd zijn, waren ze (bijna) altijd te laat gealarmeerd. Je vergist je, dat MKA direct GNK-C zal alarmeren.
Even voor mijn beeldvorming, over wat voor soort incidenten praten we hier? En met hoeveel (potentiële) slachtoffers?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2011, 21:08:27
Van de Regionaal Coordinator Noodhulp in mijn veiligheidsregio heb ik begrepen dat er in de inzetvoorstellen voor de GHOR wel degelijk de GNK voorgesteld word bij bepaalde situatie's.
treat the patient, not the number


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2011, 21:24:03
Even voor mijn beeldvorming, over wat voor soort incidenten praten we hier? En met hoeveel (potentiële) slachtoffers?
Ok, even 2 praktijkvoorbeelden:

Ongeval met legervoertuig in Ermelo
Betrof een voertuig met ongeveer 15 a 20 man (volgens de melding) achterin & er was een auto achterop geklapt.
Na ruim 45 minuten (na de eerste melding) werd klein SIGMA op geroepen, na ongeveer 45 minuten gingen ze weg, bijna op de plek van ongeval mochten ze richting de brandweer kazerne voor bakje koffie..

Bekend ongeval, 30 april op koninginnedag Apeldoorn ook toen werd GNK-C na 1 uur pas opgeroepen, voor aankomst van GNK-C waren alle levende slachtoffers al afgevoerd.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar