Conform de richtlijnen Eerste Veiligheidsmaatregelen is iedere hulpverlener bevoegd om een
stopteken te geven om het verkeer rondom de plaats van het ongeval stil te zetten. Dat is, zoals Willem terecht aangeeft, ter afwending van direct gevaar voor met name de hulpverleners zelf (eigen veiligheid). Daar hoeft men geen verkeersregelaar voor te zijn. Zoals Wout aangeeft moet de hulpverlener zich terdege bewust zijn van het daadwerkelijk duidelijk geven van het stopteken. Een halfbakken zwaaibeweging is niet duidelijk en zeker niet veilig.
Het verkeer actief gaan omleiden of regelen wordt echter een ander verhaal. U als hulpverlener hebt dan te maken met rijdend verkeer, en daarmee maakt u het voor uzelf juist niet veiliger. Automobilisten zien u wellicht niet of te laat, weten misschien niet wat ze moeten doen, met alle mogelijke risico's van dien. Als u op zo'n moment een aanrijding veroorzaakt of misschien zelfs zelf bij een aanrijding betrokken raakt, dan is er een grote kans dat een verzekeraar moeilijk gaat doen. U was immers onbevoegd verkeer aan het regelen.
Bedenk altijd: eigen veiligheid eerst. Twijfelt u ook maar een seconde aan uw eigen veiligheid, rijd dan door (als u als automobilist met de stroom aankomt) of blijf aan de kant (als fietser/voetganger), en laat professionele hulpverleners de situatie veilig stellen. U zult niet de eerste zijn die als welwillende hulpverlener het tweede (of derde, vierde, ...) slachtoffer bent bij een aanrijding.