Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 84284 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Gepost op: 2 februari 2011, 17:52:06
Wanneer moet je een opgeleid / bevoegd verkeersregelaar inzetten en zo ja, volgens welke wet-en regelgeving?
Voor zover ik het begrijp bij alle georganiseerde (weg)werkzaamheden, transportbegeleiding, evenementen en grote verkeersstromen van, op en naar private terreinen.

Wat als ik nu als EHBO-er of omstander verkeer tegenhoud en omleid bij een ongeval voordat er politie of RWS ter plaatse is?
Dan is er m.i. sprake van een spontane situatie waarin het verkeer gevaar voor de hulpverleners en slachtoffers kan opleveren en het dus dringend gewenst is te zorgen voor een veilige werkplek.
Dien je dan ook bevoegd verkeersregelaar te zijn?


Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2011, 18:11:57
Nee, dat hoeft niet. In zo'n situatie gaat het om overmacht. Automobilisten hoeven je stoptekens niet op te volgen, maar zullen dit in de praktijk meestal wel doen. Soms ook niet, hou daar dan ook rekening mee. Verkeer regelen mag in zo'n geval ter afwending van gevaar, maar let erop: je moet de situatie dan ook daadwerkelijk veiliger maken. Als je niet weet hoe je goed een stopteken moet geven en als je geen rekening houdt met je eigen stapositie en zichtbaarheid, kan het gevaar opleveren om het verkeer tekens te geven.
Wout


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2011, 19:58:02
Conform de richtlijnen Eerste Veiligheidsmaatregelen is iedere hulpverlener bevoegd om een stopteken te geven om het verkeer rondom de plaats van het ongeval stil te zetten. Dat is, zoals Willem terecht aangeeft, ter afwending van direct gevaar voor met name de hulpverleners zelf (eigen veiligheid). Daar hoeft men geen verkeersregelaar voor te zijn. Zoals Wout aangeeft moet de hulpverlener zich terdege bewust zijn van het daadwerkelijk duidelijk geven van het stopteken. Een halfbakken zwaaibeweging is niet duidelijk en zeker niet veilig.

Het verkeer actief gaan omleiden of regelen wordt echter een ander verhaal. U als hulpverlener hebt dan te maken met rijdend verkeer, en daarmee maakt u het voor uzelf juist niet veiliger. Automobilisten zien u wellicht niet of te laat, weten misschien niet wat ze moeten doen, met alle mogelijke risico's van dien. Als u op zo'n moment een aanrijding veroorzaakt of misschien zelfs zelf bij een aanrijding betrokken raakt, dan is er een grote kans dat een verzekeraar moeilijk gaat doen. U was immers onbevoegd verkeer aan het regelen.

Bedenk altijd: eigen veiligheid eerst. Twijfelt u ook maar een seconde aan uw eigen veiligheid, rijd dan door (als u als automobilist met de stroom aankomt) of blijf aan de kant (als fietser/voetganger), en laat professionele hulpverleners de situatie veilig stellen. U zult niet de eerste zijn die als welwillende hulpverlener het tweede (of derde, vierde, ...) slachtoffer bent bij een aanrijding.  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2011, 11:38:28
Wij treffen ook regelmatig ongevallen waarbij we als eerste ter plaatse zijn. Vorige week had ik het zelf nog op de van Brienenoordbrug richting Den Haag, Ik wilde het verkker stilzetten zodat ik de kans kreeg om mijn lepelwagen achteruit te rijden(ik was voorbij het incident gereden op de 2e rijstrook), om de boel te beveiligen. Het werkte even, maar toen ik me omdraaide reed er een automobilist met zijn spiegel tegen mijn arm aan.. Toe he3b ik maar een vrachtwagenchauffeur gevraagd even dwars te gaan staan op strook 2 en 3, en ben ik achteruit gekomen. Achteraf beter, die truck werkte wel. Bizar dat mensen het gewoonweg negeren of niet zien of begrijpen misschien.. :'(
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2011, 16:07:30
Wij treffen ook regelmatig ongevallen waarbij we als eerste ter plaatse zijn. Vorige week had ik het zelf nog op de van Brienenoordbrug richting Den Haag,

Beste Kpri,

Nummer één binnen RWS is eigen veiligheid gaat dit soort dingen nooit meer doen!!!!!!,dit wordt je niet geleerd om een ongeval te beveiligen
,laat gewoon via je eigen meldkamer rws bellen en dan zal er zeker een X-geplaatst worden.dan rijden ze ook niet meer tegen je arm.
En nogmaals ik zie je regelmatig rijden op de ring van R'dam.
Het is geen commentaar maar wel opbouwend kritiek omdat ze jou (kapot rijden) aanrijden en dan kunnen we alsnog een Rijstrook erbij X-en.
Gr.blusdebrand
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2011, 10:48:41
Allereerst: Ik zie het niet als kritiek, gewoon een reactie waar over gesproken kan en mag worden O0

Ik ben het er niet helemaal mee eens, wij worden wel degelijk opgeleid om te assisteren bij ongevallen, te beveiligen en 1e hulp te verlenen alleen het feit , en dat moet ik eerlijk toegeven, dat wanneer je er al voorbij bent teruggaan niet. Maar ik laat echt geen mensen aan hun lot over zolang voor de hulpdiensten er zijn! Dat kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen.
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2011, 11:49:16
(...) dat wanneer je er al voorbij bent teruggaan niet. (...)
En net als voor een wegenwachter, is dit ook voor RWS en politie een welhaast onmogelijke klus als er geen vrije vluchtstrook of berm is. Probeer maar eens in je eentje achteruit te komen over een rijstrook waar het verkeer simpelweg doorduwt (ook al is het maar met lage snelheid); dat gaat niet werken zonder verkeersstop of een goed afgekruisde vrije strook. En juist voor die verkeersstop moet je weer (ruim) voor het ongeval zijn. Kortom: als je er per abuis voorbij bent, ben je zonder vluchtstrook, berm of goede afkruising gewoon de sigaar.
 98uiye

(Overigens heb ik het zowel RWS als politie al wel eens zien doen, en ik heb m'n hart vastgehouden over zoveel levensmoeheid....)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2011, 12:21:54
Ik denk dat je niet kan spreken van levensmoeheid, in mijn situatie dan 998765 , ik zou dit nooit doen wanner eht verkeer hard rijd, het reed nu stapvoets op de brug..
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2011, 16:29:08
En net als voor een wegenwachter, is dit ook voor RWS en politie een welhaast onmogelijke klus als er geen vrije vluchtstrook of berm is. Probeer maar eens in je eentje achteruit te komen over een rijstrook waar het verkeer simpelweg doorduwt (ook al is het maar met lage snelheid); dat gaat niet werken zonder verkeersstop of een goed afgekruisde vrije strook. En juist voor die verkeersstop moet je weer (ruim) voor het ongeval zijn. Kortom: als je er per abuis voorbij bent, ben je zonder vluchtstrook, berm of goede afkruising gewoon de sigaar.
 98uiye

(Overigens heb ik het zowel RWS als politie al wel eens zien doen, en ik heb m'n hart vastgehouden over zoveel levensmoeheid....)

En dan maar weer opnieuw aanhalen is een mogelijkheid en de info doorgeven wat je gezien heb,en duidelijk aangeven welke rijstrook je afgekruist wil hebben want sommige snappen dat nog steeds niet :-\
Eén ding zijn we het over eens we hebben wel allemaal wel dezelfde kant de neus op,en ja soms vind ik het ook fijn als die lepel net langs kom hoef ik weer niet te wachten op de CMI berger.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2011, 16:31:35
Ik ken jouw situatie niet K-Pri, maar in de situaties waaraan ik refereer is wel degelijk sprake van levensmoeheid. Althans, dat vond ik er van. Nu zie ik weginspecteurs en politiemensen wel vaker rare dingen doen op de weg (en ik mag soms ook nog meerijden......), dus vermoedelijk vonden zij zichzelf niet levensmoe.

Maar ach, zolang je jezelf 200% bewust bent van je eigen veiligheid, dan moet het kunnen. Ik doe zelf ook wel eens dingen waarvan een ander misschien denkt dat ik levensmoe ben.  998765
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill