Natuurlijk is het verzekeringstechnisch gedekt. U kunt immers aantonen dat u volgens het protocol handelt. Ik ga er daarbij wel vanuit dat u dus ook uw voertuig conform protocol heeft geparkeerd, zwaailicht en alternerende verlichting voert, een herkenbaar veiligheidsvest/-jas draagt en een correct stopteken geeft (en indien aanwezig ook de kegels plaatst). Het gaat puur en alleen om de eerste veiligheidsmaatregelen, zodat u als eerste ter plaatse zijnde hulpverlener een veilige werkplek creëert. Alle vervolghandelingen voor het verkeer, zoals verkeer regelen, omleiden, etc. vallen niet meer onder de eerste veiligheidsmaatregelen en moet u overlaten aan de daartoe aangewezen functionarissen (dus politie, weginspecteur of (andere) verkeersregelaars).
En nogmaals, er is geen sprake van bevoegdheden en niet van gedogen. In de Richtlijn is vastgelegd hoe hulpverleners moeten handelen als zij als eerste ter plaatse zijn. Het maakt dan niet meer uit of het een hulpverlener van de Wegenwacht, de ambulancedienst, de lokale berger, de politie, RWS, de brandweer, een andere wegbeheerder of de plaatselijke aannemer is.
De verwarring die bij u ontstaat is dat aan u is verteld dat u altijd uw hesje moet dragen om uw aanstelling als verkeersregelaar in de praktijk te kunnen brengen. Dat is waar, maar heeft niets van doen met de eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten (met tweezijdig aanrijdingsgevaar). Er is immers geen sprake van verkeer regelen, zoals u dat dagelijks doet en waarvoor u wel degelijk uw hesje moet dragen om de aanwijzingen die u geeft een wettelijke basis te geven.
Overigens kan ik ongevalsbeveiliging met privé voertuigen niet direct aanraden. Het verkeer om u heen verwacht niet dat u "uit het niets" een ongeval gaat staan beveiligen. Bedenk dus altijd goed of het veilig en verantwoord is om dat te doen, en dat u dat ook volgens de Richtlijn kunt doen. Als u ook maar een seconde twijfelt, rij dan door en neem het risico niet.