Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 81984 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #140 Gepost op: 3 december 2012, 20:39:56
Kon even geen beter plekje vinden..... e050
Vraagje voor verkeersregelaars (VKR's), gebruiken jullie het fiets gebaar ook, zoals de VKR in het filmpje doet?
StEB Praktijkexamen verkeersregelaars 2
gertlutter1

Ik zie op ongeveer 1:30 dat de auto die rechtsaf wil niet gelijk reageert op het oprijdteken. Waarschijnlijk omdat de verkeersregelaar z'n rechter (voor de kijkende automobilist, linker) arm uitsteekt maar hij zelf naar rechts wil. Is dat nou een onduidelijkheid die vaak voorkomt?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #141 Gepost op: 5 december 2012, 09:28:57
Ik zie op ongeveer 1:30 dat de auto die rechtsaf wil niet gelijk reageert op het oprijdteken. Waarschijnlijk omdat de verkeersregelaar z'n rechter (voor de kijkende automobilist, linker) arm uitsteekt maar hij zelf naar rechts wil. Is dat nou een onduidelijkheid die vaak voorkomt?

het teken dat hij geeft is het stopteken voor het verkeer dat hem van achteren nadert.
deze gebruik ik zelf eigenlijk bijna nooit, maar ik kan de verwarring wel voorstellen omdat 95% van de automobilisten de overige tekens niet eens kent buiten het algemene stopteken.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Verkeermeneer

  • Beroepsmatig Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #142 Gepost op: 5 december 2012, 17:43:05
In dit geval zou ik bijde bestuurders een oprij teken geven door ze specifiek aan te wijzen.
En dat hij nu een stopteken geeft voor het verkeer van achter weet hij zoals DeMassel al aangeeft. De bestuurder ziet het als een verplichting om in dit geval naar links te gaan en dat wil de bestuurder niet,Dus blijft hij staan.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #143 Gepost op: 19 december 2012, 18:35:22
Op sommige filmpjes zie ik verkeersregelaars met een maglite + Oranje kegel het stopteken geven met de maglite in een soort boven/beneden beweging en ik heb ook eens gezien dat men een stopteken gaf met de maglite in hun rechter hand, maar stil hielden, wat is nu de meest gebruikte manier?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #144 Gepost op: 19 december 2012, 20:45:35
De boven naar beneden beweging trekt mi meer de aandacht en is tevens een teken om snelheid te verminderen. Vervolgens kan je die door laten gaan in een stil stopteken.
Althans, dat is mijn werkwijze.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #145 Gepost op: 19 december 2012, 20:47:50
De boven naar beneden beweging trekt mi meer de aandacht en is tevens een teken om snelheid te verminderen. Vervolgens kan je die door laten gaan in een stil stopteken.
Althans, dat is mijn werkwijze.

Ik gebruik ook het boven naar benenden teken in het donker, om mezelf als verkeersregelaar kenbaar/zichtbaar te maken.

Overdag gebruik ik alleen mijn handen om tekens te geven.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


sylvester1986

  • Gast
Reactie #146 Gepost op: 20 december 2012, 10:34:28
Op sommige filmpjes zie ik verkeersregelaars met een maglite + Oranje kegel het stopteken geven met de maglite in een soort boven/beneden beweging.
Zie.
Verkeer regelen op een grote kruising met Maglite
quivium


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #147 Gepost op: 20 december 2012, 14:02:55
Ik als verkeersdeelnemer zou totaal niet begrijpen wat hij bedoelt in dat filmpje. Nu kan dat iets over mij zeggen, maar het lijkt me wel dat je aanwijzingen zo duidelijk mogelijk wilt houden.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #148 Gepost op: 20 december 2012, 17:11:31
Zie.
Verkeer regelen op een grote kruising met Maglite
quivium

Ik gebruik dat gebaar dan net anders. Ik houd de lamp met kegel boven mijn hoofd als zijnde stopteken en beweeg het indien nodig op gelijke wijze langs mijn lijf, om de reflectiekleding duidelijk zichtbaar te maken, waarna de kegel weer boven mijn hoofd houd als stopteken.

Ik was van mening dat opzwaaien alleen op de snelweg mocht en sowieso niet als VKR, maar dat kan ook aan mijn geheugen liggen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #149 Gepost op: 20 december 2012, 21:28:54
Bij schemer, donker en slecht weer zoals mis en/of regen gebruik ik naast het standaard stopteken met hoofdzakelijk
de rechter hand ook me streamlight met rode kegel in de linker hand.
Persoonlijk vind ik dat ze het op het filmpje wat te snel doen en gebruik ik een groter oppervlak zeg maar vanaf
me neus tot aan me heup waardoor je meer reflectie op je kleding meepakt en wijs ik de auto waar het om gaat
met de kop van me lamp aan en waar ik wil dat hij/zij het voertuig stilzet.

Ik was van mening dat opzwaaien alleen op de snelweg mocht en sowieso niet als VKR, maar dat kan ook aan mijn geheugen liggen.

Ik heb nog nooit gehoord dat je als VKR het verkeer niet mag opzwaaien. Sterker nog in de spits bijvoorbeeld kan je
lekker de vaart er in houden waardoor je voorkomt dat een onverlaat tussendoor oversteekt of een automobilist
denkt van mag ik wel of niet rijden. Kortom duidelijkheid voor alle verkeersdeelnemers.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen