Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 84281 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Petertjuh360

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #40 Gepost op: 5 juli 2011, 18:07:34
Het was geen verkeersregelaar, ze hadden enkel een oranje hesje aan.

Ik kwam daar op de fiets alleen.
Ik zag even later dat andere mensen er wel door mochten en heel dicht bij het ongeluk gingen staan.
Bovendien stonden die mensen 300 meter van het incident af en hing er een politie lint bij het ongeluk.
Ik mag dan toch gewoon achter dat politie lint blijven staan en hoef dan toch niet naar die mensen te luisteren?

De Politie deed trouwens ook niet veel meer dan een beetje rond te lopen en trucjes te doen met zijn motor zonder helm.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #41 Gepost op: 5 juli 2011, 18:33:53
Ok, als jij als agent/verkeersregelaar herkenbaar bent, dan is het zinloos om te vragen of je dat mag, maar als dat niet zo is, dan is er toch niets mis mee?

als iemand als zodanig herkenbaar is dien je hem/haar op te volgen...maar als er iets gebeurd na aanleiding van een aanwijzing is het gewoon een juridische kwestie
of het iemand persoonlijk is die aansprakelijk is (niet bevoegd dus) of de verzekeringsinstantie (wel bevoegd)

Zinloos om te vragen of iemand bevoegd is vind ik persoonlijk wel omdat het (net als DiNozzo zegt) je uit het werk haalt en vaak meer oponthoud er mee creëert
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #42 Gepost op: 5 juli 2011, 20:00:15
wat mij verbaast is de hoeveelheid kritiek op de vraagsteller.

JA, hij heeft het recht om de verkeersregelaar om zijn ID te vragen. Sterker nog, die moet hij/zij ZICHTBAAR dragen.
HEEFT hij/zij dat NIET,dan is hij/zij NIET bevoegd en kun je de aanwijzingen gewoon negeren. Ook de politieambtenaar of wegbeheerder moet als zodanig herkenbaar zijn. Anders kan elke zak hooi wel een hesje aan doen en het verkeer "eventjes" gaan regelen.

Al te vaak zie je dat goed bedoelende burgers bij incidenten dingen ongevraagd en zonder overleg gaan "regelen".
Verkeerregelen is een politietaak of van de wegbeheerder bij een incident.

Mensen, volgens mij had Petertjuh360 geen kritiek op hulpverleners en stelde ook geen domme, maar zelfs goede vraag.
Teveel mensen gaan m.i. er vanuit dat alles maar klopt, wat iedereen om je heen doet. Dat is net zo dom en gevaarlijk als door rood licht rijden....

en @ Willem D:
ook die verkeersregelaar die ad-hoc wat moet doen, wordt wel van verwacht dat hij/zij op zijn minst de basiskennis in huis heeft om goed en veilig het verkeer te regelen. Hij/zij moet wel degelijk een instructie gehad hebben. (of dat is inmiddels weer gewijzigd...zou me niets verbazen)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #43 Gepost op: 5 juli 2011, 20:47:55
wat mij verbaast is de hoeveelheid kritiek op de vraagsteller.

JA, hij heeft het recht om de verkeersregelaar om zijn ID te vragen. Sterker nog, die moet hij/zij ZICHTBAAR dragen.
HEEFT hij/zij dat NIET,dan is hij/zij NIET bevoegd en kun je de aanwijzingen gewoon negeren. Ook de politieambtenaar of wegbeheerder moet als zodanig herkenbaar zijn. Anders kan elke zak hooi wel een hesje aan doen en het verkeer "eventjes" gaan regelen.

Al te vaak zie je dat goed bedoelende burgers bij incidenten dingen ongevraagd en zonder overleg gaan "regelen".
Verkeerregelen is een politietaak of van de wegbeheerder bij een incident.

Mensen, volgens mij had Petertjuh360 geen kritiek op hulpverleners en stelde ook geen domme, maar zelfs goede vraag.
Teveel mensen gaan m.i. er vanuit dat alles maar klopt, wat iedereen om je heen doet. Dat is net zo dom en gevaarlijk als door rood licht rijden....

en @ Willem D:
ook die verkeersregelaar die ad-hoc wat moet doen, wordt wel van verwacht dat hij/zij op zijn minst de basiskennis in huis heeft om goed en veilig het verkeer te regelen. Hij/zij moet wel degelijk een instructie gehad hebben. (of dat is inmiddels weer gewijzigd...zou me niets verbazen)

Ik zie nergens de o zo belangrijke en vaak vergeten term; gezond verstand voorbij komen... ::)

Een ongeval welke zojuist heeft plaatsgevonden en waarbij burgers het verkeer toch proberen te waarschuwen en in goede banen proberen te manoeuvreren...100 punten! Of  niet..?


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #44 Gepost op: 5 juli 2011, 22:01:38
110 punten.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #45 Gepost op: 5 juli 2011, 22:11:49
JA, hij heeft het recht om de verkeersregelaar om zijn ID te vragen. Sterker nog, die moet hij/zij ZICHTBAAR dragen.

@frankena, waar haal je vandaan dat een verkeersregelaar zijn ID (VCNL pas in deze) zichtbaar moet dragen als ik vragen mag?? Ik ben daar wel benieuwd naar want in de mij bekende regelgeving wordt alleen gewezen op het bij zich dragen (Regeling verkeersregelaars, art. 7 lid 3), t is weliswaar een klein verschil, maar kan soms heel belangrijk zijn. Overigens moeten ze de pas op eerste vordering tonen aan de daartoe bevoegde personen (BABW, art. 58a lid 4).

Ik weet dat het bij veel bedrijven in de branche gewoonte/verplicht is om de pas op een zichtbare manier te dragen, maar volgens mij is hier geen wettelijke grondslag voor. Of zie ik een artikel over het hoofd??


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #46 Gepost op: 5 juli 2011, 22:16:41
Wij hebben zelf als beleid dat mensen deze juist niet zichtbaar hoeven te dragen, maar wel op eerste vordering moet kunnen tonen.
Voor elke opdracht worden ook aanstellingsbsluitnummers doorgemaild aan opdrachtgevers ect.
De reden dat wij liever de pasjes niet zichtbaar dragen is ter bescherming van de namen van medewerkers die duidelijk op de pasjes vermeld staan.
De bevoegdheid is uiteraard wel getoont door het dragen van de wettelijk vereiste kleding.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #47 Gepost op: 6 juli 2011, 09:15:45
wat mij verbaast is de hoeveelheid kritiek op de vraagsteller.

JA, hij heeft het recht om de verkeersregelaar om zijn ID te vragen. Sterker nog, die moet hij/zij ZICHTBAAR dragen.
HEEFT hij/zij dat NIET,dan is hij/zij NIET bevoegd en kun je de aanwijzingen gewoon negeren. Ook de politieambtenaar of wegbeheerder moet als zodanig herkenbaar zijn. Anders kan elke zak hooi wel een hesje aan doen en het verkeer "eventjes" gaan regelen.

Al te vaak zie je dat goed bedoelende burgers bij incidenten dingen ongevraagd en zonder overleg gaan "regelen".
Verkeerregelen is een politietaak of van de wegbeheerder bij een incident.

Mensen, volgens mij had Petertjuh360 geen kritiek op hulpverleners en stelde ook geen domme, maar zelfs goede vraag.
Teveel mensen gaan m.i. er vanuit dat alles maar klopt, wat iedereen om je heen doet. Dat is net zo dom en gevaarlijk als door rood licht rijden....
..

En wat mij verbaast is dat in Nederland iedereen wil weten/het recht meent te hebben om te moeten weten waarom. Waarom moeten goed willende burgers, die naar ik aanneem (want geen verhaal van twee kanten) het verkeer proberen te laten doorstromen zich legitimeren voor de eerste de beste Jan Doedel? Waarom moeten deze goedwillende burgers met iedereen in discussie? Kunnen wij niet meer accepteren dat er wel eens een incident gebeurd en dat daardoor de doorgang tijdelijk niet mogelijk is? En dat er dan mensen zijn die hun kostbare tijd beschikbaar stellen om de overige weggebruikers in de goede richting te wijzen.

Ik ben iedere keer weer blij met deze burgers, dan kan ik me bezighouden met de rest van mijn taken. En door dit soort vragen/regeltjes wordt het steeds moeilijker om burgers bereid te vinden om even bij een lintje of een weg afzetting te laten staan. En ik moet eerlijk zeggen, ik begrijp dat ook nog.  :-\
Digitaal onderzoek


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #48 Gepost op: 6 juli 2011, 09:46:00
(...)
Zijn deze mensen die mij tegen hielden bevoegd om mij tegen te houden?
Ik begrijp uit latere reactie dat zij uitsluitend een oranje hesje droegen, en aldus is niet de vraag of deze mensen al of niet bevoegd zijn, maar of zij al of niet herkenbaar zijn als politieagent, militair van de Koninklijke Marechaussee, verkeersregelaar of weginspecteur van Rijkswaterstaat. Met alleen een oranje hesje is dat niet het geval. U hoeft deze aanwijzing juridisch gezien dus niet op te volgen.

En MOETEN ze zichzelf kunnen legitimeren?
Iedereen moet zich kunnen legitimeren als een opsporingsambtenaar daar om vraagt. U bent geen opsporingsambtenaar, dus u mag het wel vragen maar deze mensen hoeven zich dan niet te legitimeren. U mag ook vragen om de aanstellingspas verkeersregelaar, maar deze moet alleen getoond worden aan een opsporingsambtenaar of (een vertegenwoordiger van) de wegbeheerder. Deze mensen hoeven u dus ook geen aanstellingspas te tonen.

(...)
De opleiding "bevoegd verkeersregelaar" is bedoeld voor diegene die deze taken dagelijks moeten uitvoeren gezien hun uitoefening van hun beroep en als zodanig bevoegd en bekwaam moeten zijn om bewust veilig met het verkeer om te gaan.
Correct, spijker op de kop.

Als ad-hoc - niet als zodanig opgeleide - verkeersregelaar ben je uitsluitend actief bij een ongeluk of onmiddellijk gevaar ter waarschuwing van de medemens voor dreigend gevaar en onheil indien er nog geen bevoegde verkeersregelaars ter plaatse zijn.
Op het moment dat je actief bezig bent met het waarschuwen of omleiden van het verkeer ben je wel degelijk verkeer aan het regelen en behoor je dus bevoegd en herkenbaar te zijn om dat te doen. Alleen voor de eerste stoptekens aan het verkeer in het kader van de Eerste Veiligheidsmaatregelen bij [een/twee]zijdig aanrijdingsgevaar hoef je geen verkeersregelaar te zijn.

Als de betreffende persoon een verkeersregelaarshesje aan heeft kun je deze aansprakelijk stellen (al dan niet officieel bevoegd, want dat kun je als automobilist niet zien)
hier kunnen 2 dingen gebeuren...
 1) regelaar is bevoegd en dan gaat het via de verzekering van het bedrijf/instelling waarvoor de regelaar werkt
 2) regelaar is niet bevoegd. dan gaat het via zijn/haar aansprakelijkheidsverzekering

als betreffende persoon geen verkeersregelaarshesje aan heeft kun je de aanwijzing negeren en ben je zelf verantwoordelijk
(...)
Je hebt één stap overgeslagen. De eerste, belangrijke vraag is of het ongeval de oorzaak is van een (vermeende) aanwijzing van de (al of niet bevoegde/herkenbare) verkeersregelaar. Pas als inderdaad de verkeersregelaar aansprakelijk is (bijv. bij onduidelijke aanwijzingen, gevaarlijk gedrag, etc.), is het de vraag of de verzekering van bedrijf/instelling of de particuliere verzekering dit moet gaan betalen. Voor alle gevallen waarin de verkeersregelaar niet aansprakelijk is (de meeste gevallen!) dient de verzekering van de veroorzaker van het ongeval uit te keren.

(...)
JA, hij heeft het recht om de verkeersregelaar om zijn ID te vragen. Sterker nog, die moet hij/zij ZICHTBAAR dragen.
Ja, hij mag vragen naar legitimatiebewijs en aanstellingspas. Nee, de verkeersregelaar hoeft beide niet te tonen. Nee, de verkeersregelaar hoeft geen van beide zichtbaar te dragen. De wet, met in het bijzonder de Regeling Verkeersregelaars 2009, voorziet hier niet in.

HEEFT hij/zij dat NIET,dan is hij/zij NIET bevoegd en kun je de aanwijzingen gewoon negeren. Ook de politieambtenaar of wegbeheerder moet als zodanig herkenbaar zijn. Anders kan elke zak hooi wel een hesje aan doen en het verkeer "eventjes" gaan regelen.
Meneer hoeft de aanwijzing niet op te volgen, negeren is nogal een groot woord... Het zou op zijn minst verstandig zijn om te laten merken dat je de "regelaar" gezien hebt, maar dat je niet van plan bent de aanwijzing op te volgen.

Al te vaak zie je dat goed bedoelende burgers bij incidenten dingen ongevraagd en zonder overleg gaan "regelen".
Verkeerregelen is een politietaak of van de wegbeheerder bij een incident.
(...)
ook die verkeersregelaar die ad-hoc wat moet doen, wordt wel van verwacht dat hij/zij op zijn minst de basiskennis in huis heeft om goed en veilig het verkeer te regelen. Hij/zij moet wel degelijk een instructie gehad hebben. (of dat is inmiddels weer gewijzigd...zou me niets verbazen)
Ontruimen van een gebouw is een taak van de brandweer. Aanhouden van een winkeldief is een taak van de politie. Eerste hulp verlenen bij een aanrijding is een taak van de ambulancedienst. En toch zijn er burgers die deze taken uitvoeren in afwachting van de aankomst van hulpdiensten, en dat kan zomaar levens redden.

Uit recent onderzoek blijkt ook dat burgers prima kunnen inschatten wat zij wel of niet bij een incident aan hulpverlening kunnen uitvoeren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat zij direct hun taken neerleggen op het moment dat de professionele hulpverleners deze taak gaan overnemen. Op zich is het dan ook niet bezwaarlijk dat goedwillende burgers enige tijd verkeer gaan regelen, en dit blijven doen als het goed gaat. Politie en wegbeheerder moeten zich wel realiseren dat deze mensen vaak niet bevoegd, niet ervaren en niet als zodanig herkenbaar zijn, dus dat het wel een risico is. Terechte opmerking dus dat de verkeersregelende taak in principe zo snel mogelijk door professionele diensten (of dat nu politie, RWS of een beroepsverkeersregelaar is) wordt overgenomen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #49 Gepost op: 6 juli 2011, 12:57:20
Even het topic "bumpen".

Gisteren bij een ongeluk op de N95 - Kerkwerve stonden er 2/3 mensen het verkeer tegen te houden en naar een zijweg te laten afslaan.
Ik vroeg of ze zich konden legitimeren of dat ze bv politie/verkeersregelaar waren maar konden of wouden dit niet aantonen.
De Politie, Brandweer en Ambulance waren al aanwezig, waarom houd de Politie ons dan niet tegen?
Na een poosje kwam Rijkswaterstaat om het verkeer te regelen.

Zijn deze mensen die mij tegen hielden bevoegd om mij tegen te houden?
En MOETEN ze zichzelf kunnen legitimeren?
Dus even de zaken omgedraaid: er is een (ernstig) ongeval gebeurt, het verkeer wordt omgeleid en stroomt door. Eén of ander niet goed nadenkend persoon besluit middenop de kruising stil te gaan staan, daarmee een opstopping en een gevaarlijke situatie veroorzakend, om te vragen naar een legitimatiebewijs van iemand die het verkeer staat te regelen? Ik zou ook boos worden. Sterker nog, als ik het verkeer sta te regelen als politieagent dan maak ik de personen die stoppen in niet mis te verstane bewoordingen duidelijk dat het niet de bedoeling is dat ze stil gaan staan. Afgezien van de opstoppingen die het veroorzaakt veroorzaken ze ook onduidelijkheid voor het overige verkeer en gevaarlijke situaties (meerdere bijna-aanrijdingen gezien op deze manier).

Dus, een tip voor alle lezers: geeft iemand je een verkeersteken, ook al staat hij in normale kleren op de weg, volg dit verkeersteken dan gewoon op zonder vragen te stellen en zonder te stoppen als je geen stopteken hebt gekregen. Dat is het beste voor de doorstroming én voor de veiligheid.
Wout