Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 84499 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #70 Gepost op: 8 augustus 2011, 10:00:02
Naar mijn idee mogen evenementen regelaars onder toezicht van een politie ambtenaar het verkeer regelen als hij daarvoor de opdracht krijgt.
Nee, dat mag dus niet. De juridische bevoegdheid is afkomstig van een aanstelling van de gemeente (of het Ministerie), niet van de politie. Geen aanstelling = geen bevoegdheid. Je evenementenaanstelling is alleen geldig voor dat specifieke evenement (bij een eenmalige aanstelling) of voor de aangemelde (met vergunning dus) evenementen (bij een jaar-aanstelling). Een opdracht van een politieagent activeert geen aanstelling.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #71 Gepost op: 3 februari 2012, 15:07:57
als ik ongeval zie gebeuren o.i.d dan moet ik eerst nadat ik 112 gebeld heb ook de zaak bellen, het klopt dat het verzekeringstechnisch zo wel moet.
ik zet me auto eerst op vluchtstrook als ik een ja krijg, vraag afkruisen of wacht op hulpdiensten, daarna zou ik op verzoek van b.v. politie me bedrijfsauto schuin op de weg zetten met alarmering aan
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


sylvester1986

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 3 februari 2012, 19:40:57
Daarna zou ik op verzoek van b.v. politie me bedrijfsauto schuin op de weg zetten met alarmering aan
Maar dan is de politie al ter plaatse en dan heeft het geen meerwaarde lijkt me of bedoelt u fend-off zetten zodra de meldkamer zegt dat hulpdiensten onderweg zijn?


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #73 Gepost op: 5 februari 2012, 22:31:25
Ik zet alleen in fend off als de politie me vraagt nog te blijven assissteren zodat ze zelf de slachtoffers kunnen helpen en gegevens kan noteren.
Zelf zou ik zelf eerst ook aan me eigen veiligheid denken.
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #74 Gepost op: 6 februari 2012, 00:54:59
Kan iemand de aanwijzing/richtlijnen hier plaatsen of eigenlijk een link.

Want zover ik weet mogen alleen de daarvoor aangewezen personen, die hier al meerdere malen genoemd zijn, aanwijzingen gegeven.
Een stopteken is ook een aanwijzing.

Ik las ook iets dat een agent in burger zich herkenbaar moet kleden. Waar staat dat? Wil daar weleens de regelgeving van zien. De enige regelgeving die ik ken komt van de ambtsinstructie. Daarin staat dat een agent in burger verplicht is zich te legitimeren. Maar als hij een geel hesje of gele jas met politie aan heeft. Is hij dan ineens niet meer in burger gekleed?
Want wie zegt niet dat het een burger is met zo'n hesje??

En een onbevoegd gegeven ambtelijk bevel dient opgevolgd te worden. Als iemand in opdracht van de politie verkeer staat te regelen dan dien je die op te volgen. Over strafbare feiten gesproken. Als een agent iemand vordert om te helpen bij een aanhouding. De burger die helpt pakt de verdachte vast met een klem die hij geleerd heeft bij een zelfverdedigingscursus ofzo en daardoor loopt de verdacht licht letsel op. Een paar schrammen en een paar blauwe plekken. Dan is dat juridisch mishandeling. Is de burger dan ook strafbaar??
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #75 Gepost op: 6 februari 2012, 08:01:07
Je bent agent van politie, dus die laatste vraag kun je zelf beantwoorden. Wat zijn immers de strafuitsluitingsgronden? Drie die van toepassing kunnen zijn:

Citaat
Bevoegd gegeven ambtelijk bevel
Ieman die een ambtelijk bevel opvolgt, kan een strafbaar feit plegen. Wanneer dit het geval is kan die bersoon zich beroepen op rechtvaardigingsgrond 'bevoegd gegeven ambtelijk bevel'.

Wettelijk voorschrift
Niet strafbaar is, degene die een feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift. Het kan voorkomen dat iemand een wettelijk voorschrift volgt, maar daarmee de strafwet overtreedt. Bijv. een agent die een verdachte klemrijdt met de auto. Hij volgt een wettelijk voorschrift, maar is niettemin strafbaar voor de vernieling van de auto van de verdachte. In dit geval kan de agent zich beroepen op 'wettelijk voorschrift'.

Onbevoegd gegeven ambtelijk bevel
Wanneer iemand een beroep doet op de schulduitsluitingsgrond 'onbevoegd gegeven ambtelijk bevel' dan beroept diegene zich op het volgende: de verdachte heeft een bevel opgevolgd waarvan hij niet wist of hoefde te weten dat dit bevel onbevoegd werd gegeven. Hij is, met andere woorden, op het verkeerde been gezet.
http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/49189-strafuitsluitingsgronden.html
Wout


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #76 Gepost op: 6 februari 2012, 09:25:33
Pully, u kunt via de website incidentmanagement.nl beide richtlijnen downloaden. Eentje voor eenzijdig aanrijdgevaar (meerbaans wegen, zoals snelwegen) en eentje voor tweezijdig aanrijdgevaar (enkelbaans wegen met verkeer in twee richtingen). Het verhaal "stilzetten" zoals ook in het berger-OGS topic genoemd staat in de richtlijn voor tweezijdig aanrijdgevaar.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #77 Gepost op: 6 februari 2012, 10:21:18
Even een klein beetje off-topic: mag/moet je als privépersoon (die niet toevallig ook een bevoegd verkeersregelaar is) bij het als eerste aantreffen van een incident (het waarschijnlijkst is dit op een weg met tweezijdig aanrijdgevaar) ook de maatregelen nemen die in de IM-richtlijn beschreven zijn? Even vooropgesteld dat een privépersoon geen kegels in de auto heeft, maar zonodig het verkeer stilzetten lijkt me een verstandige maatregel - maar ik ben bang dat dit bij aanrijdende automobilisten eventueel op onbegrip kan stuiten...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #78 Gepost op: 6 februari 2012, 10:48:02
@FD: het doel van de eerste veiligheidsmaatregelen is het creëren van een veilige werkplek voor de hulpverlener. Dat geldt dus óók voor burgers die hulp willen verlenen. De veelgemaakte fout is ook om als een blind paard op de slachtoffers af te rennen, en de veiligheid te vergeten. Hoofdvraag voor burgers is: kan ik veilig stoppen om hulp te verlenen? Zo nee, rijd dan door. Zo ja, dan wordt de tweede vraag: wat moet ik doen om veilig hulp te verlenen? En dan komen de maatregelen in de richtlijn aan bod. Je kunt er niet alles van overnemen als burger met een privé auto, maar zoiets als een veiligheidsvest en (zonodig) stilzetten van het verkeer kan inderdaad wel. Belangrijkste is en blijft de eigen veiligheid. Is het niet veilig of voel je je niet veilig, doe het dan niet.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #79 Gepost op: 6 februari 2012, 13:39:11
@FD: het doel van de eerste veiligheidsmaatregelen is het creëren van een veilige werkplek voor de hulpverlener. Dat geldt dus óók voor burgers die hulp willen verlenen. De veelgemaakte fout is ook om als een blind paard op de slachtoffers af te rennen, en de veiligheid te vergeten. Hoofdvraag voor burgers is: kan ik veilig stoppen om hulp te verlenen? Zo nee, rijd dan door. Zo ja, dan wordt de tweede vraag: wat moet ik doen om veilig hulp te verlenen? En dan komen de maatregelen in de richtlijn aan bod. Je kunt er niet alles van overnemen als burger met een privé auto, maar zoiets als een veiligheidsvest en (zonodig) stilzetten van het verkeer kan inderdaad wel. Belangrijkste is en blijft de eigen veiligheid. Is het niet veilig of voel je je niet veilig, doe het dan niet.
Idd eigen veiligheid zeker stellen. En ff ingaand op #77, ben dan wel bevoegd VKR dan bel ik de baas om situatie uit te leggen en wat ik kan doen.
Antwoord - accoord, is genoteerd- dus verzekeringstechnisch gedekt, dan doe ik wel mijn VKR-jas aan om te helpen, eventueel verkeer langs incident heen leiden als dat verantwoord is of andere maatregelen om veiligheid te garanderen. Als de baas niet thuis geeft blijf ik er verder ook vanaf, tenminste in hoedanigheid VKR. Privé moet je altijd helpen in nood als ge kunt.
Is 1x voorgekomen in Apeldoorn, mij gelegitimeerd bij politie toen ze kwamen en  ze bedankten voor de hulp tot dan toe gegeven. Kon daarna verder naar huis.