Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 85057 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #90 Gepost op: 9 maart 2012, 20:06:28
Ik doe het verkeersregelen via mijn werkgever. Ik ben dus alleen verzekerd als ik op klus ben.

Zelf ben ik nogal hulpverlenend ingesteld, zoals ik al wel eens heb geschreven in diverse topics. Echter neemt dit dus een risico met zich mee. Om voor die paar keer dat ik hulp verleen bij een incident(je) nu voor 2000,= een verzekering af te sluiten gaat mij iets te ver. Kun ik, als mijn auto wordt aangereden, aanspraak maken op het waarborgfonds? Of heb ik dan dikke domme pech en kan ik misschien zelfs een aanklacht tegemoed zien van de aanrijdende partij?

Daar kan ik je geen direct antwoord op geven, ik weet wel dat hierover al rechtzaken zijn geweest. Misschien dat je er een uitspraak van kunt vinden.

Ik heb hier ergens wel de uitspraak liggen van een botsabsorberchauffeur die buiten zijn dienst om een ongeval beveilligde met de bostabsorber en werd aangereden. In dit geval was het oordeel van de rechter dat de tegenpartij in het ongelijk is gesteld. Door het stremmende verkeer had tegenpartij namelijk kunnen reageren door zijn snelheid te minderen, om zo op een normale manier tot stilstand te kunnen komen.

Even een goed iets voor je werkgever om te onthouden, zij zijn altijd verantwoordelijk ook onderweg van en naar een klus als jij verkeerregelt. Dus ook als jij onderweg naar huis een ongeval ziet en daar verkeerregelwerkzaamheden uitoefend ter beveilliging.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #91 Gepost op: 9 maart 2012, 21:46:40
Even een goed iets voor je werkgever om te onthouden, zij zijn altijd verantwoordelijk ook onderweg van en naar een klus als jij verkeerregelt. Dus ook als jij onderweg naar huis een ongeval ziet en daar verkeerregelwerkzaamheden uitoefend ter beveilliging.
Dus woon-werkverkeer valt ook onder werktijd. Alleen krijg je die hulpactie niet doorbetaald denk ik.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #92 Gepost op: 9 maart 2012, 22:47:58
Dus woon-werkverkeer valt ook onder werktijd. Alleen krijg je die hulpactie niet doorbetaald denk ik.

Bij de politie is het sowieso dat woon- / werkverkeer onder werktijd valt. In iedergeval als je dan een ongeval krijgt en je loopt letsel op dan is het gewoon een dienstongeval. Hoe dat verder verzekeringstechnisch afgedicht is weet ik ook niet helemaal. Maar dat zou ook in de particuliere sector zijn. Ik zou als ik jullie was even bij jullie werkgever navragen hoe het zit.

Ik doe het verkeersregelen via mijn werkgever. Ik ben dus alleen verzekerd als ik op klus ben.

Zelf ben ik nogal hulpverlenend ingesteld, zoals ik al wel eens heb geschreven in diverse topics. Echter neemt dit dus een risico met zich mee. Om voor die paar keer dat ik hulp verleen bij een incident(je) nu voor 2000,= een verzekering af te sluiten gaat mij iets te ver. Kun ik, als mijn auto wordt aangereden, aanspraak maken op het waarborgfonds? Of heb ik dan dikke domme pech en kan ik misschien zelfs een aanklacht tegemoed zien van de aanrijdende partij?

Bij het waarborgfonds kom je niet heel erg ver vermoed ik. Aangezien je bij zo'n incident weet wie de tegenpartij is. Het waarborgfonds is er juist om de schades te dekken waarvan de veroorzaker onbekend is. Denk hierbij aan parkeerschades als voorbeeld. In het geval van een incident zal het gewoon via de verzekering gespeeld moeten worden. Denk hierbij wel aan dat beide verzekeringen moeilijk kunnen gaan doen voor wat betreft het uitbetalen. Jou verzekering zal zeggen dat omdat je stil staat de ander schuldig is. Je staat danwel stil op de rijbaan/verdrijvingsvlak, maar dat komt omdat je de verkeersveiligheid wilde verhogen voor het pechtgeval. De tegenpartij zal zeggen dat je daar juist verkeersgevaarlijk staat, ondanks het gebruik van je amberkleurige signalering. Daarbij komt dat het voertuig niet bestemd is voor dergelijke situatie's in tegenstelling tot de botsabsorber. Ik denk dat het een hele moeilijke schuldvraag zal worden. Zoals bekend is mag en kan de politie daar geen uitspraken over doen en is dat voor de verzekering. Misschien dat er iemand op het forum is, die meer verstand van verzekeringen heeft en die hier wat meer uitleg over kan geven.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #93 Gepost op: 9 maart 2012, 23:01:38
Bij de politie is het sowieso dat woon- / werkverkeer onder werktijd valt. In iedergeval als je dan een ongeval krijgt en je loopt letsel op dan is het gewoon een dienstongeval. Hoe dat verder verzekeringstechnisch afgedicht is weet ik ook niet helemaal. Maar dat zou ook in de particuliere sector zijn. Ik zou als ik jullie was even bij jullie werkgever navragen hoe het zit.

Bij het waarborgfonds kom je niet heel erg ver vermoed ik. Aangezien je bij zo'n incident weet wie de tegenpartij is. Het waarborgfonds is er juist om de schades te dekken waarvan de veroorzaker onbekend is. Denk hierbij aan parkeerschades als voorbeeld. In het geval van een incident zal het gewoon via de verzekering gespeeld moeten worden. Denk hierbij wel aan dat beide verzekeringen moeilijk kunnen gaan doen voor wat betreft het uitbetalen. Jou verzekering zal zeggen dat omdat je stil staat de ander schuldig is. Je staat danwel stil op de rijbaan/verdrijvingsvlak, maar dat komt omdat je de verkeersveiligheid wilde verhogen voor het pechtgeval. De tegenpartij zal zeggen dat je daar juist verkeersgevaarlijk staat, ondanks het gebruik van je amberkleurige signalering. Daarbij komt dat het voertuig niet bestemd is voor dergelijke situatie's in tegenstelling tot de botsabsorber. Ik denk dat het een hele moeilijke schuldvraag zal worden. Zoals bekend is mag en kan de politie daar geen uitspraken over doen en is dat voor de verzekering. Misschien dat er iemand op het forum is, die meer verstand van verzekeringen heeft en die hier wat meer uitleg over kan geven.

Het zou toch jammer zijn als ik mijn goede wil om te helpen moet gaan staken vanwege de gearceerde regel tekst. Ik ga me dan serieus afvragen waar we met z'n allen zijn beland in de maatschappij  98uiye
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #94 Gepost op: 10 maart 2012, 00:19:28
Het zou toch jammer zijn als ik mijn goede wil om te helpen moet gaan staken vanwege de gearceerde regel tekst. Ik ga me dan serieus afvragen waar we met z'n allen zijn beland in de maatschappij  98uiye

Ik zeg ook KUNNEN. Met de uitleg daarna probeer ik uit te leggen, waarom ze eventueel moeilijk kunnen gaan doen. Ik begrijp dat je het goed bedoeld met wat je doet. Maar vergeet niet dat een verzekeringsmaatschappij er alleen maar baat bij heeft om niet uit te hoeven keren. Daarom zullen ze altijd proberen de schuld bij de andere partij neer te leggen. Daarnaast is het ook zo dat als je verkeersregels overtreed (een strafbaar feit pleegt) de verzekering daar altijd op gaat zitten. Ik weet van sommige verzekeraars die in de kleine letters van de polisvoorwaarde voorschrijven, dat je je ten allen tijde dient te houden aan de wet. Bij overtreding daarvan dekt de verzekering de schade niet. Ik weet dat het krom klinkt, maar een verzekeringsmaatschappij wilt ook alleen maar winst maken.

Daarnaast de besproken plek op de A10 is een gevaarlijke plek om stil te staan. Daarom zou er gezegd kunnen worden dat er een overtreding is van art. 5 WvW '94. Natuurlijk is de situatie gevaarlijker als jij er niet zou gaan staan met je flitsers. Dat is dus precies een punt waar beide maatschappijen over in conflict gaan.

Zo heb ik het zelf gehad bij een simpele aanrijding, maar de afhandeling heeft een halfjaar geduurd... En dat terwijl ik wist dat de bestuurder van mijn auto (ja me auto uitgeleend) schuldig was. De bestuurder was namelijk achterop gereden bij een auto die remde en op het moment van de aanrijding stil stond. Maar alsnog duurde de afhandeling een halfjaar. Dus kan je nagaan hoelang ze in conflict gaan bij een zaak die een stuk ingewikkelder in elkaar zit.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #95 Gepost op: 10 maart 2012, 14:54:10
Ik zeg ook KUNNEN. Met de uitleg daarna probeer ik uit te leggen, waarom ze eventueel moeilijk kunnen gaan doen. Ik begrijp dat je het goed bedoeld met wat je doet. Maar vergeet niet dat een verzekeringsmaatschappij er alleen maar baat bij heeft om niet uit te hoeven keren. Daarom zullen ze altijd proberen de schuld bij de andere partij neer te leggen. Daarnaast is het ook zo dat als je verkeersregels overtreed (een strafbaar feit pleegt) de verzekering daar altijd op gaat zitten. Ik weet van sommige verzekeraars die in de kleine letters van de polisvoorwaarde voorschrijven, dat je je ten allen tijde dient te houden aan de wet. Bij overtreding daarvan dekt de verzekering de schade niet. Ik weet dat het krom klinkt, maar een verzekeringsmaatschappij wilt ook alleen maar winst maken.

Daarnaast de besproken plek op de A10 is een gevaarlijke plek om stil te staan. Daarom zou er gezegd kunnen worden dat er een overtreding is van art. 5 WvW '94. Natuurlijk is de situatie gevaarlijker als jij er niet zou gaan staan met je flitsers. Dat is dus precies een punt waar beide maatschappijen over in conflict gaan.

Zo heb ik het zelf gehad bij een simpele aanrijding, maar de afhandeling heeft een halfjaar geduurd... En dat terwijl ik wist dat de bestuurder van mijn auto (ja me auto uitgeleend) schuldig was. De bestuurder was namelijk achterop gereden bij een auto die remde en op het moment van de aanrijding stil stond. Maar alsnog duurde de afhandeling een halfjaar. Dus kan je nagaan hoelang ze in conflict gaan bij een zaak die een stuk ingewikkelder in elkaar zit.

Ik ken mezelf goed genoeg dat ik bij voorkomende situaties echt wel ga helpen. Al was het maar omdat niemand anders het doet. Dat is ook deels het probleem wat ik probeerde aan te geven met mijn stelling. Niemand intereseerd zich nog voor een ander, het enige wat nog telt zijn de centjes...

Ik verwacht van een verzekering geen gouden medaille voor het helpen van een ander, maar ondersteuning en uitkering als er wat gebeurd zou prettig zijn. Geen ellenlange procedures om onder het uitkeren uit te komen ten bate van de winstcijfers.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #96 Gepost op: 10 maart 2012, 15:04:17
. Ik weet van sommige verzekeraars die in de kleine letters van de polisvoorwaarde voorschrijven, dat je je ten allen tijde dient te houden aan de wet. Bij overtreding daarvan dekt de verzekering de schade niet.

Lijkt mij zeer overdreven aangezien er bij een ongeval (bijna) altijd de wet is overtreden.  Iemand heeft bijv. geen voorrang verleent.  
Wat jij nu zegt zal dan inhouden dat diegene die geen voorrang heeft verleent dan alle kosten zelf zou moeten betalen. Deze heeft nl. de wet overtreden.  
Waarom ben ik dan (all-risk) verzekerd? Omdat het moet? Want als ik niet verzekerd ben krijg ik een boete.   Dat is dan ook weer vreemd.

Verwar je het niet met grove nalatigheid en/of opzet? (wat door de verzekeringsmaatschappij aangetoond dient te worden)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #97 Gepost op: 10 maart 2012, 16:15:41
Lijkt mij zeer overdreven aangezien er bij een ongeval (bijna) altijd de wet is overtreden.  Iemand heeft bijv. geen voorrang verleent.  
Wat jij nu zegt zal dan inhouden dat diegene die geen voorrang heeft verleent dan alle kosten zelf zou moeten betalen. Deze heeft nl. de wet overtreden.  
Waarom ben ik dan (all-risk) verzekerd? Omdat het moet? Want als ik niet verzekerd ben krijg ik een boete.   Dat is dan ook weer vreemd.

Verwar je het niet met grove nalatigheid en/of opzet? (wat door de verzekeringsmaatschappij aangetoond dient te worden)

Als jij op een puntvlak stil gaat staan op een rijksweg, dan kan je ten allen tijde grove nalatigheid, danwel opzet toeschrijven. Zeker in het geval wat hier omschreven staat. Daarnaast is het nu eenmaal in de wet vast gelegd dat je verzekerd moet zijn!
Verder haal je maar 1 quote uit mijn post, waardoor het hele verhaal uit zijn verband wordt getrokken. Dat betreurd mij, want als je even verder had gelezen in mijn posts had je gezien dat ik een situatie had uitgelegd wat mij zelf is overkomen. Ook een duidelijke zaak in de ogen van de gemiddelde burger. Daarbij was ook een overtreding, maar dan nog duurde het een halfjaar voordat ik te horen kreeg hoe het was afgehandeld. Dus als jij achterop een stilstaande auto rijd, dan duurt de afhandeling daarvan een halfjaar... Daar wilde ik heen. En ja een polisvoorwaarde heeft soms in de ogen van een gemiddelde burger rare punten.
Als je het daar niet mee eens bent, neem dan contact op met je verzekeringsmaatschappij.

En 1 tip. Lees eerst eens een aantal posts door en lees je in waar het over gaat. Daarnaast trek niet een heel verhaal uit zijn verband door 1 quote te gebruiken. Als je dat gebruikt, dan lijkt het wel of je voor een bepaalde ochtendkrant werkt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #98 Gepost op: 10 maart 2012, 16:20:34
Daarnaast is het nu eenmaal in de wet vast gelegd dat je verzekerd moet zijn!

Geen grijs gebied, geen "geest" van de wet o.i.d  in deze   maar gewoon zwart / wit?     98uiye      (ik ben druk aan het solliciteren  >:D)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #99 Gepost op: 10 maart 2012, 22:28:23
Geen grijs gebied, geen "geest" van de wet o.i.d  in deze   maar gewoon zwart / wit?     98uiye      (ik ben druk aan het solliciteren  >:D)

Nee Kusje! Geen grijs gebied. Je dient verzekerd te zijn. Punt uit! Maar als je wat beter op dit forum leest, dan zou zien dat ik niet enkel zwart/wit denk. Maar soms kan het niet anders! Maar door elke keer een enkele regel uit een post te nemen en daarop te reageren ontkracht je mijn post. Daarnaast trek je de boel uit het verband. In andere topics hebben leden al geschreven dat je je geloofwaardigheid kwijt raakt. Daar heb ik nooit geheel achter gestaan. Als het gaat om verkeersregels snap ik je kritische blik.
Maar hoe je dit nu doet, sorry. Maar hier vind ik het wel dat je niet inhoudelijk ingaat op de feiten! Daarmee verlies je zeker je geloofwaardigheid en het betreurd mij dat je wederom een post uit zijn verband trekt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.