(...)
Waar houd de verantwoordelijkheid op voor de de evenementen verkeersregelaars als op de toegangsweg werkzaamheden zijn en er tijdelijk een eenrichtings weg is gemaakt. De eenrichtings weg is van de parkeerplaats af dus de bezoekers moeten een omleiding volgen. De gemeente heeft geen verkeersregelaars ingehuurd specifiek voor de wegwerkzaamheden.
De andere vragen zijn al correct door VKRC beantwoord, dus die hoef ik niet nog eens te herhalen. Ik heb alleen het idee dat u met de laatste vraag iets anders bedoelt, namelijk niet zozeer de verantwoordelijkheid van de individuele verkeersregelaar maar de verantwoordelijkheid van het pretpark (met haar evenementenregelaars) enerzijds en de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder (met de aannemer en eventuele beroepsverkeersregelaars) anderzijds.
Ik heb niet helemaal beeld bij hoe de situatie precies in elkaar steekt, maar ik ga toch proberen een antwoord te geven. De verantwoordelijkheid van het pretpark strekt zover als de (evenementen)vergunning reikt. Als in de evenementenvergunning is opgenomen dat het pretpark alle noodzakelijke verkeersregelende activiteiten moet ondernemen om het parkeren op deze 60 km/u weg ordelijk te laten verlopen, dan is het pretpark verantwoordelijk voor de extra verkeersmaatregelen als gevolg van de werkzaamheden en zullen de evenementenregelaars daar dan ook naar moeten handelen (en mogen dat dan ook). De gemeente heeft dan dus niet de plicht om (beroeps)verkeersregelaars in te (laten) zetten.
Als de evenementenvergunning niet zover gaat, dan houdt de verantwoordelijkheid van het pretpark op bij hetgeen in de vergunning is beschreven. De evenementenverkeersregelaars mogen dan ook niet zomaar buiten hun normale gebied het verkeer regelen, aangezien dit niet wordt gedekt door de vergunning en dus niet door de verzekering. De gemeente is dan wel verantwoordelijk voor de verkeersafwikkeling die buiten de verantwoordelijkheid van het pretpark plaatsvindt (de gemeente is immers altijd verantwoordelijk als niemand anders verantwoordelijk is). Nog steeds heeft de gemeente niet de plicht om (beroeps)verkeersregelaars in te (laten) zetten. De gemeente kan de extra overlast namelijk simpelweg accepteren, ondanks dat het pretpark het hier niet mee eens is.
De meest gebruikte oplossing voor dit soort problemen is een regelmatig overleg tussen pretpark en gemeente, waarin zaken als wegwerkzaamheden kunnen worden afgestemd. Met de meeste gemeentes kan dan prima overeenstemming worden bereikt over de praktische invulling. Vaak komt het dan neer op een soort gedeelde inzet: de gemeente geeft wat toe aan het pretpark (bijvoorbeeld tijdelijk eenrichtingsverkeer omdraaien) en het pretpark geeft wat toe aan de gemeente (bijvoorbeeld evenementenregelaars bij het eenrichtingsverkeer zetten). Even laten vastleggen en het is ook gedekt.