Punt is dat de opstelstroken vanuit het centrum op de brug liggen. De wachtrijen staan dus ook op de brug. Feitelijk doe je als verkeersregelaar wat anders het verkeerslicht doet: de brugwachter drukt op de lampen/bellen, waardoor het verkeerslicht / de verkeersregelaar weet dat de brug leeg moet. Andere richtingen stopzetten, verkeer op de brug laten rijden. Brugwachter laat de slagbomen zakken en doet de brug open. Ik weet niet exact of het verkeerslicht op geheel rood blijft of de doorgaande richting nog wel laat rijden, maar de verkeersregelaar kan dit in elk geval wel: rechtdoorgaand parallel aan het water kun je gelijktijdig laten rijden, eventueel ook de fietsers, die kunnen nog wel voor de slagbomen opstellen. Rest laat je inderdaad gewoon staan. Belangrijkste is: je hebt tijd genoeg om de brug leeg te maken. De brugwachter begint vroeg genoeg met jengelen
hahaha daar wilde ik niet op in gaan....hij laat het even "te" netjes zien....op zich wel goed
Of het "goed" is zijn de meningen over verdeeld. De meeste agenten die ik heb gesproken vinden een stopteken in het luchtledige maar niets, en ik ben het met ze eens. Het teken is aan niemand gericht en het biedt de verkeersregelaar dus totaal geen zekerheid. De verkeersregelaar moet altijd blijven kijken, alert zijn op de lege richtingen en dan tijdig een correct stopteken geven. De tijd die de verkeersregelaar "weggooit" aan een stopteken in het luchtledige kan hij of zij niet besteden aan het kijken naar de andere richtingen, en het "gat" in de regeling dat ontstaat kan dan zomaar door een brutale automobilist worden ingevuld.
Maar goed, het is de praktijk en dat is lastig in een paar zinnetjes te vangen