Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 83679 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #150 Gepost op: 20 december 2012, 22:33:23
Nou spreken Mattijs en Enrico beide over het beschijnen van hun reflecterende kleding. Nobel bedoeld, maar retroreflectie heeft de eigenschap om invallend licht te weerkaatsen in tegengestelde richting. Dus daar waar het licht vandaan komt, reflecteert het terug.
Dus je kunt als VKR met je eigen lamp op je reflectiestrepen schijnen wat je wilt, maar dit helpt weinig in je zichtbaarheid naar de tegemoetkomende weggebruiker. Hij zal de reflectiestrepen waarnemen zodra de lichtbundel van zijn eigen koplampen de VKR bereikt en de reflectiestrepen het licht weer naar de auto terugkaatsen richting voertuig...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #151 Gepost op: 21 december 2012, 13:38:02
De juridische basis van een stopteken met een rode lamp ligt in het RVV: men is gehouden te stoppen indien een rode lamp wordt getoond. Dat kan op allerlei manieren, de een beter waarneembaar dan de ander. Het stopteken met de lamp wordt in de praktijk op ruwweg 3 manieren gegeven:

- Door de lamp recht omhoog te steken;
- Door de lamp op en neer te bewegen, en eventueel een regulier stopteken te geven;
- Een combinatie van beide.

Het nadeel van de lamp recht omhoog is dat je het risico loopt dat deze niet wordt waargenomen, bijvoorbeeld omdat het schijnsel wegvalt tegen aanwezige straatlantaarns, of dat bestuurders de lamp niet meer kunnen zien. Het voordeel van op en neer bewegen is dat het beter waarneembaar is, maar het nadeel is dat het geen "echt" stopteken is, vandaar dat dit te combineren is met een regulier stopteken met de hand conform Bijlage 2 van het RVV (de methode in het filmpje). De derde manier is een soort tussenoplossing, waarbij eerst op en neer bewogen wordt en dan de lamp omhoog gestoken wordt, of andersom.

De manier zoals op het filmpje is altijd juridisch dicht: er wordt een stopteken conform bijlage 2 van het RVV gegeven, deze gelden ook 's avonds en 's nachts. Het lijkt erop dat de verkeersregelaar donkere handschoenen draagt, dat maakt het wat minder zichtbaar. Licht gekleurde (witte, gele) handschoenen, eventueel reflecterend, zijn aan te raden. De rode lamp dient in dit geval als een teken tot snelheid minderen en is tevens een stopteken volgens het RVV: er wordt immers een rode lamp getoond. De op- en neer beweging maakt ook dat het de aandacht trekt. In de praktijk blijkt dat ook een goede uitwerking te hebben, beter dan alleen een lamp omhoog die verder niet beweegt, en met een stuk minder verwarring dan een combinatie van op-en-neer en recht omhoog.

@auditor: het camerastandpunt lijkt op een van de hoeken van het kruispunt te staan. Je moet je voorstellen dat je als automobilist recht op de verkeersregelaar af rijdt en dat de verkeersregelaar je aankijkt (dus je schijnt 'm met je koplampen vol in zijn gezicht). Dan zie je een rechterarm recht omhoog die een stopteken geeft en een rode lamp die op en neer gaat voor zijn lichaam. Ik denk dat het in de praktijk nog wel meevalt en dat je dat vrijwel direct zult begrijpen.

@Rhonus: terecht punt, maar het is eigenlijk niet wat Mattijs en Enrico bedoelen. Wat zij bedoelen is dat de stripingconfiguratie op de jas/hes wordt "bijgelicht" en dus beter waar te nemen is. Het stamt nog uit de tijd dat er de tekst "verkeersregelaar" op stond, en dan was een beetje extra licht om die letters leesbaar te maken, ook voor fietsers, zeker welkom. Met de nieuwe kleding met driehoek en geel/oranje kleurstelling is die noodzaak wat minder aanwezig.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


sylvester1986

  • Gast
Reactie #152 Gepost op: 21 december 2012, 14:03:05
Rechterhand omhoog en met links de op en neer beweging met de lamp werkte bij mij gisteren het beste bij FC groningen.

Gisteren echter ook iemand die het niet snapte of niet wilde snappen, het raampje gaat open en de dame vraagt: "Moet ik stoppen?"
"ja", antwoord ik. Ik neem voor mijn veiligheid wat afstand, maar houdt mijn arm omhoog en een collega laat zijn richting weer rijden, omdat hij ziet dat het bij mij stilstaat.
Opeens schiet de vrouw er letterlijk tussendoor en 2 auto's moeten aardig in de remmen, 1 van deze auto's was een politiewagen en direct gingen de agenten erachter aan. ;D


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #153 Gepost op: 21 december 2012, 14:46:47
Er is niet voor niets een uitspraak van "Vrouw achter het stuur, bloed aan de muur".  98uiye 98uiye
Had gisteren ook zo'n fossiel die mij negeerde tot dat ik me scheur open trok omdat dat sneller was dan naar me fluit grijpen.
Stopte 4 meter voorbij mij en achteruit laten rijden zodat ze weer voor me stond als 1e auto.
Auto's achter haar hadden ruimte vrij gelaten zodat ze achteruit kon en zaten met hun hoofd te schudden dat ze het
met me eens waren want die hadden me stopteken wel gezien.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Reactie #154 Gepost op: 21 december 2012, 14:50:35
Had gisteren ook zo'n fossiel die mij negeerde tot dat ik me scheur open trok omdat dat sneller was dan naar me fluit grijpen.
Dit zie ik ook echt voor me  ;D ;D :D


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #155 Gepost op: 21 december 2012, 15:01:17
Dat geloof ik graag kerel. Zeg zomer en winter altijd "Ik sta hier niet omdat de vrouw van de kerstman moet bevallen".
En dan kijken ze je nog gek aan ook  :-\ :-\
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #156 Gepost op: 21 december 2012, 19:03:09
Ik sta woensdag verkeer te regelen op de gooiseweg/biddingringweg N305, dit is best een drukke weg en hier wordt niet langzaam gereden.

Maar goed, ik zet het verkeer stil en het luistert. Tot ik een auto veel gas hoor geven en achter een aankomende vrachtauto weg zie rijden om hem in te halen. Hij rijdt de hele rij voorbij tot aan mij en wil vooraan in de rij invoegen. Dat laat ik toe alleen jammer voor hem bij het wegrijden laat ik hem staan. Dit heb ik twee rij beurten gedaan en hem toen laten rijden, meneer vond het minder vriendelijk van mij. Waarop ik antwoorde :"Ik vind het ronduit onbeschoft dat u mij uit het leven probeerde te rijden door de verkeersborden te negeren". En zijn reactie onderstreepte in mijn ogen weer een oud zeer:" Jullie kunnen mij toch niets maken buiten mij ff wat langer laten wachten".
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #157 Gepost op: 31 december 2012, 14:31:22
Ik gebruik met lamp met kegel als volgt en met/in mijn rechterhand:

1) ik houd de kegel/lamp dwars en ga op en neer tussen ongeveer kin en heup
    (dit alleen als er een voertuig met een hoge snelheid aankomt en/of zeer donkere locatie)
2) ik houd de kegel/lamp recht omhoog tot dat het voertuig nagenoeg stilstaat
3) evt. met kegel locatie aanwijzen waar je de auto wil hebben (als linkerhand niet gezien wordt)

Vooral het stopteken geven met de kegel/lamp recht omhoog vind ik belangrijk. Ik heb al meerdere
malen gezien dat een auto afsloeg bij het geven van een stopteken met de lamp horizontaal/dwars.
Ook agenten van de regio Twente hebben dit aangegeven bij evenementeninstructies
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #158 Gepost op: 11 februari 2013, 09:33:09
http://www.verkeersnet.nl/8823/onbekendheid-bevoegdheden-verkeersregelaar-leidt-tot-agressie/

Heel belangrijk artikel en heb reeds eerder Leo de Haas verzocht eens zijn Blik-op-de-VKR te richten. Er kwam reactie dat dit mogelijk eens in programma wordt mee genomen. Dit geeft aanleiding eens opnieuw te mailen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #159 Gepost op: 11 februari 2013, 09:55:14
http://www.verkeersnet.nl/8823/onbekendheid-bevoegdheden-verkeersregelaar-leidt-tot-agressie/

Heel belangrijk artikel en heb reeds eerder Leo de Haas verzocht eens zijn Blik-op-de-VKR te richten. Er kwam reactie dat dit mogelijk eens in programma wordt mee genomen. Dit geeft aanleiding eens opnieuw te mailen.

Dit is al eens gebeurt en inderdaad ik heb dezelfde reactie ontvangen. Moet wel zeggen dat het al enige tijd geleden is.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.