Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 84267 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #160 Gepost op: 20 februari 2013, 08:38:58

Vooral het stopteken geven met de kegel/lamp recht omhoog vind ik belangrijk. Ik heb al meerdere
malen gezien dat een auto afsloeg bij het geven van een stopteken met de lamp horizontaal/dwars.
Ook agenten van de regio Twente hebben dit aangegeven bij evenementeninstructies

Daarnaast hanteer ik de volgende stelling:
Welke automobilist is in staat om 's nachts, althans in het donker, bij een snelheid van 50 km of meer te zien of een opgestoken rechterhand open of dicht is. Die zien een arm in de lucht van een geüniformeerd persoon op de weg. Daarom is de lamp met rode kegel in de rechterhand een verduidelijking van een actie van de geüniformeerde persoon op de weg, waarbij het wellicht verstandig is op te letten op deze actie en hierop te reageren.

Helaas hebben veel verkeersregelaarsbedrijven zich niet goed ingelezen in de materie, omdat wordt gesteld dat het geven van stoptekens met de lamp met rode kegel formeel niet mag. Hierdoor krijg je medewerkers op de weg die niet gestructureerd meekrijgen hoe om te gaan met dergelijke hulpmiddelen.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #161 Gepost op: 20 februari 2013, 14:54:15
Helaas hebben veel verkeersregelaarsbedrijven zich niet goed ingelezen in de materie, omdat wordt gesteld dat het geven van stoptekens met de lamp met rode kegel formeel niet mag. Hierdoor krijg je medewerkers op de weg die niet gestructureerd meekrijgen hoe om te gaan met dergelijke hulpmiddelen.

welke materie spreek je over dan=
het enige dat ik dat ik ken is dat het tonen van een rode lamp voldoende is (niet op welke wijze of welke hand)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #162 Gepost op: 9 maart 2013, 11:21:41
verkeerregelen philips

Bron: RoadKingPeter
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #163 Gepost op: 9 maart 2013, 20:51:28
welke materie spreek je over dan=
het enige dat ik dat ik ken is dat het tonen van een rode lamp voldoende is (niet op welke wijze of welke hand)

De materie waar ik hiermee op doel, betreft het gebruik van hulpmiddelen. Of het nu om een zaklamp gaat of amberverlichting, etc. Veel verkeersregelaars krijgen zaklampen met rode kones uitgereikt als pbm, dan wel hulpmiddel, maar een behoorlijk aantal weet niet hoe je een stopteken dient te geven met de lamp. Hierdoor krijg je een legio aan methodes op de weg, hetgeen de begrijpelijkheid bij de weggebruiker niet ten goede komt.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #164 Gepost op: 10 maart 2013, 11:15:29
De materie waar ik hiermee op doel, betreft het gebruik van hulpmiddelen. Of het nu om een zaklamp gaat of amberverlichting, etc. Veel verkeersregelaars krijgen zaklampen met rode kones uitgereikt als pbm, dan wel hulpmiddel, maar een behoorlijk aantal weet niet hoe je een stopteken dient te geven met de lamp. Hierdoor krijg je een legio aan methodes op de weg, hetgeen de begrijpelijkheid bij de weggebruiker niet ten goede komt.

Die materie bestaat dus ook niet. Ik heb agenten van diverse korpsen hierover al gesproken, geen weet hoe het zou moeten. Alleen dat het tonen van een rode lamp volgens de wet voldoende is.

(En dit had ik volgensmij al eerder hier gezegd)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #165 Gepost op: 14 maart 2013, 17:09:59
@ DeMassel:
De wet is van algemene aard. Het feit dat er geen nadere aanwijzingen gegeven zijn in bijzondere regelingen, maakt dat het ontzettend lastig is te bepalen hoe de lamp te gebruiken.
Zoals je het al eens eerder hebt aangegeven, zijn er automobilisten die door de vele methodes door de bomen het bos niet meer zien. Zo willen zij spontaan afslaan bij een lamp dat dwars getoond wordt, in de wijsrichting van de kegel.....

Er zijn echter bedrijven die hun medewerkers geen enkele instructie geven ten aanzien van het gebruik van de lamp met rode kegel. Bij de grotere bedrijven heb je ineens enkele honderden mensen op straat die legio aan manieren hanteren.
Tegelijkertijd krijgen medewerkers bij enkele bedrijven nog eens te horen dat, volgens de leidinggevenden van het bedrijf, het gebruik van lamp en kegel tijdens het verkeer regelen eigenlijk niet toegestaan is........ Dit terwijl de medewerker op de weg er op mag vertrouwen dat zijn leidinggevende(n) toch echt op de hoogte mag/mogen zijn van de relevante wet- en regelgeving.
Hier doel ik (mede) op met mijn opmerking dat men zich dient te verdiepen in de materie (wet- en regelgeving).

Professioneel is het bovenstaande allerminst, vooral omdat andere collega's op de markt hier ook mee te maken krijgen. Als een automobilist al ..tig keer verschillende hanteringsmethodes gezien heeft bij aanwijzingen met de rode kegellamp en dit hem in verwarring brengt, is het lastig hem in enkele seconden te heropvoeden terwijl hij met zijn voertuig aan komt razen bij jouw punt.

Ik geloof echt dat alle instanties die te maken hebben met verkeer regelen hierbij een richtlijn dienen uit te vaardigen hoe men met deze situatie dient om te gaan.
De methoden zoals Lt. Col. ME heeft beschreven lijken mij dan ook voldoende,zodat je slechts 2-3 varianten hebt en toch een behoorlijke uniformiteit in de werkwijze behaalt.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #166 Gepost op: 1 mei 2013, 21:17:43
Vraag.

Binnenkort hebben we ons eerste evenement van het seizoen weer. In verband met een (landelijke) nieuwe manier van E-VKR's opleiden, zijn er ook nieuwe richtlijnen qua aanvragen, naar nu blijkt.

Tot verleden jaar kwam er altijd een zeer enthousiast agent een uurtje een verhaal houden en uitleg geven, waarna vaak ook nog wel een half uurtje samen geoefend kon worden. Wij maakten zelf een lijst met vrijwilligers, waarvan wij het nuttig vonden dat ze op de aanstellingslijst van de gemeente konden komen. Dit waren niet alleen vrijwilligers welke als taak parkeer&verkeer hadden, maar ook enkele opbouw vrijwilligers, alsmede BHV-ers.

Met de nieuwe richtlijnen, is het nu uiteindelijk de politie welke bepaald hoeveel E-VKR's er nodig zijn voor dit specifieke evenement. Bij "gods-gratie" mochten er 3 mensen van de organisatie op de aanstelling mee, buiten de 10 die door de politie nodig worden geacht (en worden ingehuurd). De gemeente = verstrekker van de aanstelling, neemt dit advies 1 op 1 over.

Wij zitten nu met een situatie waarbij we 10 VKR hebben tijdens het weekend van het evenement, maar een week van te voren  en 2 dagen na het event aan bouwen en afbreken zijn. Ook in deze periodes kan het nodig zijn verkeer te regelen. Ook bij extreme drukte tijdens het weekend, deden we nog wel eens een beroep op onze extra E-VKR's uit andere ploegen om pieken op te vangen, of om lunchtijd mogelijk te maken voor de vaste ploeg E-VKR.

De E-VKR kan nu via E-learning een cursus achter de pc volgen. Het praktijkgedeelte komt hiermee volledig te vervallen. Dit betekend dat ik als beroeps nu voor aanvang uiteraard wat dingen zal door nemen en wellicht deze week nog een kleine presentatie zal maken.

De uiteindelijke vraag die ik nu heb, na aanleiding van dit verhaal.

Stel dat het zo druk word dat de 10 aangestelde E-VKR's niet afdoende blijken en het verkeer niet zo goed kan worden geregeld, zoals wij dat als organisatie graag willen, wat zijn dan de mogelijkheden, zonder niet-aangestelde vrijwilligers op straat te zetten?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #167 Gepost op: 2 mei 2013, 10:27:33
(... intro ...)

Stel dat het zo druk word dat de 10 aangestelde E-VKR's niet afdoende blijken en het verkeer niet zo goed kan worden geregeld, zoals wij dat als organisatie graag willen, wat zijn dan de mogelijkheden, zonder niet-aangestelde vrijwilligers op straat te zetten?
In termen van verkeersregeling heb je zelf 10 + 3 (de reserve?) mensen die je maximaal mag inzetten. Iedere extra persoon die je zou willen inzetten is niet aangesteld en derhalve niet bevoegd, en dus ook niet verzekerd. Dat wist je zelf ook al wel, anders had je deze vraag niet gesteld.  ;D

Aangezien de politie en de wegbeheerder (gemeente) kennelijk hebben bepaald hoe de verkeersregeling dient te verlopen, zit er voor jou als organisator dus niets anders op dan je daar naar beste kunnen aan te houden. Dat gaat goed zolang het verkeer geregeld kan worden volgens plan. Dit is ook precies wat de wegbeheerder en de politie van jou als organisator kunnen en mogen verlangen; meer verantwoordelijkheid heb je niet (gekregen).

Omdat de wegbeheerder met in het kielzog de politie verantwoordelijk zijn voor de openbare orde en veiligheid op de weg, zijn zij dus ook verantwoordelijk voor de gevolgen van extra verkeersdrukte. Mocht zich dus de omstandigheid voordoen dat jij als organisator volgens plan het verkeer regelt, maar dat e.e.a. in de verkeersafwikkeling toch niet volgens plan verloopt, dan dien je de wegbeheerder en/of de politie te bellen. Vervolgens laat je de beslissing over wat te doen bij de verantwoordelijke functionaris(sen) van wegbeheerder en/of politie.

Dan zou het zo kunnen zijn dat de gemeente of de politie mannetjes sturen, maar het kan ook zomaar zijn dat ze het laten gaan zoals het gaat. Mijn advies voor als het zover komt: nooit andere mensen de straat opsturen anders dan die aangesteld zijn, en verder zo goed mogelijk proberen af te stemmen met de wegbeheerder/politie.

Mijn advies voor een volgende keer: vooraf een bijeenkomst beleggen met de ambtenaar van de afdeling verkeer (die de evenementen verkeersplannen beoordeelt), met de verkeersadviseur van de politie en zo nodig de andere relevante partijen (brandweer, OV-bedrijven, etc.). Hierin duidelijk afstemmen hoe je het wil doen, wat de mogelijke gevolgen zijn, wat de mogelijke scenario's zijn, enzovoort. Daarmee heb je waarschijnlijk ruimte om in overleg wat dingen over en weer af te stemmen.

In elk geval succes.  O0
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #168 Gepost op: 2 mei 2013, 15:59:34
Ik heb zelf een vergelijkbare situatie meegemaakt. bij een evenementje hier in de buurt zijn 6 posten waar iemand moet staan. In eerste instantie adviseerde de gemeente dus 12 personen. we hebben toen even een belletje gepleegd om uit te leggen dat we de diensten opdelen in 3 delen om er voor te zorgen dat mensen gemotiveerd blijven (zorgen dat er niemand een hek omver rijd is niet het meest motiverende werk). Veel van de argumenten die je net zelf geeft gaan ook voor ons op. Uiteindelijk hebben we gevraagd of we ongeveer 40 personen een instructie mochten laten halen. Dit was geen probleem en de betreffende ambtenaar was juist blij met extra mensen die aan de veiligheid meewerken.

Wat waren in jouw geval de argumenten van de gemeente/politie om juist niet meer dan die 13 personen aan te stellen?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #169 Gepost op: 2 mei 2013, 20:01:02
Bij dit event ben ik neer betrokken als uitvoerende, niet zozeer bij het organiseren. Wel zijn er altij vergaderingen met alle betrokken partijen.
Ik weet dat de hoofdorganisator momenteel nog bezig is om uitbreiding voor elkaar te krijgen. Uiteraard zetten we niemand zonder aanstelling op straat.  We hebben dagelijks contact met de BOA's en politie, dus we kunnen tijdig aaneen als er problemen ontstaan.

Mag een agent ter plaatse nog mensen aanstellen?
Zelf denk ik dat er voor de gemeente genoeg leermomenten zullen zijn bij dit onderdeel.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV