Vraag.
Binnenkort hebben we ons eerste evenement van het seizoen weer. In verband met een (landelijke) nieuwe manier van E-VKR's opleiden, zijn er ook nieuwe richtlijnen qua aanvragen, naar nu blijkt.
Tot verleden jaar kwam er altijd een zeer enthousiast agent een uurtje een verhaal houden en uitleg geven, waarna vaak ook nog wel een half uurtje samen geoefend kon worden. Wij maakten zelf een lijst met vrijwilligers, waarvan wij het nuttig vonden dat ze op de aanstellingslijst van de gemeente konden komen. Dit waren niet alleen vrijwilligers welke als taak parkeer&verkeer hadden, maar ook enkele opbouw vrijwilligers, alsmede BHV-ers.
Met de nieuwe richtlijnen, is het nu uiteindelijk de politie welke bepaald hoeveel E-VKR's er nodig zijn voor dit specifieke evenement. Bij "gods-gratie" mochten er 3 mensen van de organisatie op de aanstelling mee, buiten de 10 die door de politie nodig worden geacht (en worden ingehuurd). De gemeente = verstrekker van de aanstelling, neemt dit advies 1 op 1 over.
Wij zitten nu met een situatie waarbij we 10 VKR hebben tijdens het weekend van het evenement, maar een week van te voren en 2 dagen na het event aan bouwen en afbreken zijn. Ook in deze periodes kan het nodig zijn verkeer te regelen. Ook bij extreme drukte tijdens het weekend, deden we nog wel eens een beroep op onze extra E-VKR's uit andere ploegen om pieken op te vangen, of om lunchtijd mogelijk te maken voor de vaste ploeg E-VKR.
De E-VKR kan nu via E-learning een cursus achter de pc volgen. Het praktijkgedeelte komt hiermee volledig te vervallen. Dit betekend dat ik als beroeps nu voor aanvang uiteraard wat dingen zal door nemen en wellicht deze week nog een kleine presentatie zal maken.
De uiteindelijke vraag die ik nu heb, na aanleiding van dit verhaal.
Stel dat het zo druk word dat de 10 aangestelde E-VKR's niet afdoende blijken en het verkeer niet zo goed kan worden geregeld, zoals wij dat als organisatie graag willen, wat zijn dan de mogelijkheden, zonder niet-aangestelde vrijwilligers op straat te zetten?