De e-learning applicatie is een mooi bedacht idee. Het beantwoordt wel degelijk aan het doel waarvoor het ontwikkeld is, namelijk minder administratieve lasten voor de verschillende partijen (zowel organisator als gemeente als politie). Jammer is alleen dat de uitrol diep dramatisch is met nog veel haken en ogen.
Zo was ik bij een bijeenkomst op de Politieacademie waar ook diverse verkeersregelaarsverenigingen en -stichtingen waren (vooral motorbegeleiders). Zij volgden in de oude situatie eenmalig een instructie voor alle leden van de club, kregen een pasje bij de "thuisgemeente" en mochten in het hele land de straat op, gekoppeld aan de evenementenvergunningen. In de nieuwe situatie worden er opeens codes verstrekt per evenement en loopt de hele goedlopende trein in het honderd.
Het is niet onoverkomelijk en het is zeker oplosbaar, maar wat hier wegvalt is een stukje menselijk contact. Even een overlegje met de ambtenaar van de gemeente of de agent van politie, het wordt nu allemaal afgedaan onder verwijzing naar de e-learning. Alsof de computer alles kan oplossen. En dat werkt dus niet in de praktijk.
En nog buiten de organisatorische kant: ik heb de e-learning doorlopen, en er zitten een aantal vragen en stellingen in die de grootst mogelijke onzin zijn.