Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 83696 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #180 Gepost op: 3 mei 2013, 20:03:24
Hai HIT,
kun je die laatste regel B nader verklaren want wie mogen dit volgens jou dan wel?

De weginspecteur van rijkswaterstaat.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #181 Gepost op: 3 mei 2013, 20:22:13
Hai HIT,
kun je die laatste regel B nader verklarenwant wie mogen dit volgens jou dan wel?
De weginspecteur van rijkswaterstaat.
En de transportbegeleider en nog een paar.....

Alleen strikt volgens de regels mogen ook zij de hesjes niet aan hebben. Vandaar ook dat ik zeg dat de regelgeving niet aan alle groepen heeft gedacht.

Als wij voor een evenement bezig zijn gaan wij echt niet onze VR-jas uit trekken/ Botsmuts weer opzetten (die hadden we nog op) voordat we op de motor stappen, want dan is het evenement al kilometers verderop (als je een wielerronde begeleid)
Zijn we klaar met het evenement dan gaat de jas uit, wij zitten dan niet met VR-jas op de motor.
En toch volgens de letter en opvattingen mag het niet.

Een andere achterliggende gedachte is namelijk ook dat mensen op gegeven moment ook iets moeten verwachten van een VKR. En wanneer het een keer voor komt zal niemand er erg in hebben, maar wanneer het vaak voorkomt zonder gevolgen gaan mensen het negeren.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #182 Gepost op: 3 mei 2013, 20:26:39
En de transportbegeleider en nog paar....


Wie nog meer dan @hit  ???
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Joost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #183 Gepost op: 3 mei 2013, 20:36:15
HIT, waar staat het dan volgens de letter?

En toch volgens de letter en opvattingen mag het niet.


Ja iedere agent heeft een opvatting vraag het 10 agenten (ook gedelegeerden) en ze hebben alle 10 een andere opvatting.
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #184 Gepost op: 3 mei 2013, 21:00:54
In de wet staat dat een verkeersregelaar geen aanwijzingen vanaf of vanuit een voertuig mag geven. Er staat niets in de wet over het al of niet mogen dragen van het verkeersregelaarshesje of -jas; het simpelweg dragen van de jas valt niet onder het geven van een aanwijzing.

Overigens ben ik het wel eens met de stelling dat de jas of hes tijdens de verplaatsing uit zou moeten (of afgedekt, whatever), zolang dit redelijkerwijs mogelijk is. Juist om te voorkomen dat een verkeerd beeld ontstaat bij de weggebruiker, zoals HIT noemt. Echter de e-learning presenteert het als ware het een regel, en dat is het niet. Dat is wat mij betreft verkeerde voorlichting. Zeg dan in de e-learning dat het zeer sterk wordt afgeraden omdat mensen wat van je verwachten, en dat je dat 1) niet mag en 2) vaak niet kunt waarmaken. Dan ben je als instruerende politie-organisatie eerlijk naar de deelnemers en komt de boodschap beter over. Ik weet namelijk zeker dat er een heel aantal verkeersregelaars zijn die nu juist uit protest die jas of hes niet zullen uittrekken (want waar staat dat, meneer agent?). Mensen die de jas of hes anders wel uit hadden gedaan omdat het goede en nette verkeersregelaars en verkeersdeelnemers zijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Joost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #185 Gepost op: 3 mei 2013, 21:25:46
Wij doen 7 juni met 17 LVR mee aan het KBF ter ondersteuning van de politie, indien wij van het ene punt weer naar voren rijden (vaak achter een motoragent aan) om weer een punt over te nemen van de politie, hebben wij geen tijd om de jas weer aan te trekken en als colonne weer voorbij is om weer uit te trekken. Ja en tekens geven vanaf de motor NEE dat mag zeker niet maar hinderlijk in de weg staan mag wel.
Verder zien jullie wel hoe wij dat gaan oplossen dit KBF.
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!


Jarco_B

  • jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #186 Gepost op: 3 mei 2013, 22:00:40
Voor mij is het makkelijk ik kan gewoon mijn hesje aanhouden want ik heb geen motor/auto maar een fiets en daar stond niks over in de E-learning 998765
Nee hoor ik probeer zoveel mogelijk als ik langere afstanden moet rijden naar het volgende punt het hesje uit te doen omdat het voor verwarring kan zorgen bij het overige verkeer.
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #187 Gepost op: 3 mei 2013, 22:05:47
Als ik als beroeps onderweg ben, draag ik alleen mijn gele reflexi jas en werkbroek. Pas als ik daadwerkelijk ga regelen gaat de VKR-hes aan.

Als ik als E-VKR aan het werk ben en van punt naar punt ga (als coördinator) doe ik niet altijd mijn hes uit, zo kan ik direct ingrijpen als er situaties zijn die aandacht behoeven. Ik ben daarin van mening dat als ik met hes geen tekens geef een automobilist gewoon aan mij voorbij mag rijden. In de praktijk is dit meestal ook zo. Soms word er even ingehouden, waarna ik vaak aangeef met een wenk dat ze door kunnen rijden. Ook word je met hes aan snel als vraagbaak gebruikt, wat soms  wel onhandig is als je snel opweg bent naar een druk punt.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #188 Gepost op: 5 mei 2013, 20:34:24
In de wet staat volgens mij wel wanneer je een hesje/jas aan moet hebben. Maar ik kan niks vinden waarin staat dat je het op andere momenten niet aan mag hebben. Dus volgens mij mag je alles wat je normaal doet, met die kleding aan ook doen (waar onder het verplaatsen op een motor). Je mag alleen geen tekens geven vanaf de motor, maar dat heeft niks met de kleding te maken, dan heeft te maken met het feit dat je op een motor zit.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #189 Gepost op: 5 mei 2013, 22:10:57
maar hinderlijk in de weg staan mag wel.
;)
Artikel 5:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.