In de wet staat dat een verkeersregelaar geen aanwijzingen vanaf of vanuit een voertuig mag geven. Er staat niets in de wet over het al of niet mogen dragen van het verkeersregelaarshesje of -jas; het simpelweg dragen van de jas valt niet onder het geven van een aanwijzing.
Overigens ben ik het wel eens met de stelling dat de jas of hes tijdens de verplaatsing uit zou moeten (of afgedekt, whatever), zolang dit redelijkerwijs mogelijk is. Juist om te voorkomen dat een verkeerd beeld ontstaat bij de weggebruiker, zoals HIT noemt. Echter de e-learning presenteert het als ware het een regel, en dat is het niet. Dat is wat mij betreft verkeerde voorlichting. Zeg dan in de e-learning dat het zeer sterk wordt afgeraden omdat mensen wat van je verwachten, en dat je dat 1) niet mag en 2) vaak niet kunt waarmaken. Dan ben je als instruerende politie-organisatie eerlijk naar de deelnemers en komt de boodschap beter over. Ik weet namelijk zeker dat er een heel aantal verkeersregelaars zijn die nu juist uit protest die jas of hes niet zullen uittrekken (want waar staat dat, meneer agent?). Mensen die de jas of hes anders wel uit hadden gedaan omdat het goede en nette verkeersregelaars en verkeersdeelnemers zijn.