Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 83689 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #60 Gepost op: 7 juli 2011, 17:09:44
........
Je hebt één stap overgeslagen. De eerste, belangrijke vraag is of het ongeval de oorzaak is van een (vermeende) aanwijzing van de (al of niet bevoegde/herkenbare) verkeersregelaar. Pas als inderdaad de verkeersregelaar aansprakelijk is (bijv. bij onduidelijke aanwijzingen, gevaarlijk gedrag, etc.), is het de vraag of de verzekering van bedrijf/instelling of de particuliere verzekering dit moet gaan betalen. Voor alle gevallen waarin de verkeersregelaar niet aansprakelijk is (de meeste gevallen!) dient de verzekering van de veroorzaker van het ongeval uit te keren.
....
Daar was ik gezien de vraagstelling al vanuit gegaan..
En gelukkig zijn "wij" in de meeste gevallen niet aansprakelijk.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Gast

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 7 juli 2011, 17:44:22
De Politie zat alleen in de auto en dat was goed te zien vanaf mijn plek.
Misschien heeft u wat aan mijn beeldmateriaal waar u kunt zien (als u goede ogen heeft) waar "de verkeersregelaar" heeft gestaan.
Verkeersongeval (VKO) Provincionaleweg Kerkwerve - N59 [1/3] [Ongeluk]

Ik heb volgens de laatste keuring hele goede ogen (150/150), in dit geval is het de slechte kwaliteit van het filmpje waardoor het niet/nauwelijks te zien is.


Petertjuh360

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #62 Gepost op: 7 juli 2011, 18:06:26
Ik heb volgens de laatste keuring hele goede ogen (150/150), in dit geval is het de slechte kwaliteit van het filmpje waardoor het niet/nauwelijks te zien is.

Klopt, als u rond 0:18 kijkt kunt u in de verte een soort gele massa zien.
Dat was de plek waar de mensen die ons tegen hielden stonden.

Ik vind het wel een beetje apart waarom er een heel stuk achter "de verkeersregelaars" Politie lint hing en die mensen ons tegenhielden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #63 Gepost op: 7 juli 2011, 20:54:17
Maar dat er een of meerdere agenten in een auto zitten wil niet zeggen dat ze niets doen. De politie heeft vaak een coordinerende rol, dus wellicht was er overleg met de VOA, werden er getuigenverklaringen opnoemen, werd er een situatieschets gemaakt enzovoort. Ik ken geen agent die om andere reden alleen maar in de auto blijft zitten. We zijn toch buitenmensen 998765
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Petertjuh360

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #64 Gepost op: 8 juli 2011, 11:13:27
Maar dat er een of meerdere agenten in een auto zitten wil niet zeggen dat ze niets doen. De politie heeft vaak een coordinerende rol, dus wellicht was er overleg met de VOA, werden er getuigenverklaringen opnoemen, werd er een situatieschets gemaakt enzovoort. Ik ken geen agent die om andere reden alleen maar in de auto blijft zitten. We zijn toch buitenmensen 998765

Daar heb je gelijk in :P .


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #65 Gepost op: 8 juli 2011, 20:16:50
Ik moet petertje wel gelijk geven dat het raar is dat hij daar op zijn fiets tegengehouden word. Hij wilde (neem ik aan) bij het ongeluk gaan kijken, dan lijkt het mij dat hij gewoon door mag fietsen tot aan het politie lint.


Nu nog een vraag van mij. Ik heb in de auto een verkeersregelaars hesje liggen. Dit omdat ik 1x per jaar "onze" corso wagen (praalwagen, soort van carnavals wagen, maar dag groter en mooier :P ) naar het parcours begeleid (ja instructie elk jaar en sta dat weekend dan ook op een lijst bij de politie). Stel dat ik nu bij een ongeluk aankom, mag ik dat hesje dan dragen, ik weet dat ik niet bevoegd ben, maar dat is toevallig het enige fluo hesje dat in mijn auto ligt ?

Dit is vooral theoretisch want aangezien ik op mijn werk fluo vestjes moet dragen liggen er wrs zo'n 10 in mijn auto, maar ik ben gewoon benieuwd wat de "gevolgen" zijn als ik dat hesje aandoe bij een ongeluk.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #66 Gepost op: 9 juli 2011, 16:06:05
....ik heb het nog even nagezocht: in de "eerste" versie van de "nieuwe" regelgeving m.b.t. verkeersregelaars, stond WEL degelijk dat een VKR zijn ID zichtbaar moest dragen op de kleding. Dit is blijkbaar later weer verdwenen, zoals wel meer zaken.....  :-\ mijn excuus, dacht dat dit nog steeds zo was.

Inderdaad mag een Weginspecteur als Ambtenaar en wegbeheerder wel degelijk de ID van een verkeersregelaar vragen. Die moet je ook kunnen tonen, zo niet mag de WIS je wegsturen. Kan het artikel zo even niet vinden, Lt.Col.Me jij mss wel???

Ook een politieagent in burger moet zich herkenbaar kleden wanneer hij verkeer gaat regelen. En volgens mij mag een politieambtenaar nog steeds geen opdrachten aan een burger of wie dan ook geven, waardoor deze de wet zou overtreden....
...en dat is wel het geval als je een burger (langdurig) verkeer laat regelen, zeker als deze niet bevoegd is.  TOCH?
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #67 Gepost op: 9 juli 2011, 16:39:47

En volgens mij mag een politieambtenaar nog steeds geen opdrachten aan een burger of wie dan ook geven,
waardoor deze de wet zou overtreden....
...en dat is wel het geval als je een burger (langdurig) verkeer laat regelen, zeker als deze niet bevoegd is.  TOCH?

Een agent mag een burger zeker weten wel een opdracht geven aan een burger mits de burger hierdoor geen gevaar loopt.

Dan kan jij je als burger beroepen op één van de Strafuitsluitingsgronden van het Wetboek van Strafrecht.
N.a.v. mijn beveiligingsopleiding in 1994 heb ik het e.e.a. even opgezocht en kan je aanspraak maken op in ieder geval.

Artikel 40 Overmacht
Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen.

Dan wel op

Artikel 43 Ambtelijk bevel
1 Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.

2 Een onbevoegd gegeven ambtelijk bevel heft de strafbaarheid niet op, tenzij het door de ondergeschikte te goeder trouw
als bevoegd gegeven werd beschouwd en de nakoming daarvan binnen de kring van zijn ondergeschiktheid was gelegen.

Mocht ik het verkeerd hebben dan graag een correctie van wat er wel mogelijk is aangezien ik ook niet alwetend ben.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #68 Gepost op: 12 juli 2011, 02:00:41
De vraag is dan of je de burger wel of niet in gevaar brengt door hem/haar het verkeer te laten regelen. Eigen veiligheid eerst, daarna die van de omstanders toch?  ;)

Een agent mag een burger zeker weten wel een opdracht geven aan een burger mits de burger hierdoor geen gevaar loopt.

Dan kan jij je als burger beroepen op één van de Strafuitsluitingsgronden van het Wetboek van Strafrecht.
N.a.v. mijn beveiligingsopleiding in 1994 heb ik het e.e.a. even opgezocht en kan je aanspraak maken op in ieder geval.

Artikel 40 Overmacht
Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen.

Dan wel op

Artikel 43 Ambtelijk bevel
1 Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.

2 Een onbevoegd gegeven ambtelijk bevel heft de strafbaarheid niet op, tenzij het door de ondergeschikte te goeder trouw
als bevoegd gegeven werd beschouwd en de nakoming daarvan binnen de kring van zijn ondergeschiktheid was gelegen.

Mocht ik het verkeerd hebben dan graag een correctie van wat er wel mogelijk is aangezien ik ook niet alwetend ben.


Regelaar

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #69 Gepost op: 8 augustus 2011, 09:53:27
Ik moet petertje wel gelijk geven dat het raar is dat hij daar op zijn fiets tegengehouden word. Hij wilde (neem ik aan) bij het ongeluk gaan kijken, dan lijkt het mij dat hij gewoon door mag fietsen tot aan het politie lint.


Nu nog een vraag van mij. Ik heb in de auto een verkeersregelaars hesje liggen. Dit omdat ik 1x per jaar "onze" corso wagen (praalwagen, soort van carnavals wagen, maar dag groter en mooier :P ) naar het parcours begeleid (ja instructie elk jaar en sta dat weekend dan ook op een lijst bij de politie). Stel dat ik nu bij een ongeluk aankom, mag ik dat hesje dan dragen, ik weet dat ik niet bevoegd ben, maar dat is toevallig het enige fluo hesje dat in mijn auto ligt ?

Dit is vooral theoretisch want aangezien ik op mijn werk fluo vestjes moet dragen liggen er wrs zo'n 10 in mijn auto, maar ik ben gewoon benieuwd wat de "gevolgen" zijn als ik dat hesje aandoe bij een ongeluk.

Naar mijn idee mogen evenementen regelaars onder toezicht van een politie ambtenaar het verkeer regelen als hij daarvoor de opdracht krijgt.