En volgens mij mag een politieambtenaar nog steeds geen opdrachten aan een burger of wie dan ook geven,
waardoor deze de wet zou overtreden....
...en dat is wel het geval als je een burger (langdurig) verkeer laat regelen, zeker als deze niet bevoegd is. TOCH?
Een agent mag een burger zeker weten wel een opdracht geven aan een burger mits de burger hierdoor geen gevaar loopt.
Dan kan jij je als burger beroepen op één van de Strafuitsluitingsgronden van het Wetboek van Strafrecht.
N.a.v. mijn beveiligingsopleiding in 1994 heb ik het e.e.a. even opgezocht en kan je aanspraak maken op in ieder geval.
Artikel 40 Overmacht
Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen.
Dan wel op
Artikel 43 Ambtelijk bevel
1 Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.
2 Een onbevoegd gegeven ambtelijk bevel heft de strafbaarheid niet op, tenzij het door de ondergeschikte te goeder trouw
als bevoegd gegeven werd beschouwd en de nakoming daarvan binnen de kring van zijn ondergeschiktheid was gelegen.
Mocht ik het verkeerd hebben dan graag een correctie van wat er wel mogelijk is aangezien ik ook niet alwetend ben.