Deze club is de enige die dat wel heeft; www.wensambulance.nl
Wensambulance Gelderland Zuid is tevens ook de enige die een vergoeding vragen voor een wens. Iedere andere wens ambulance bied dat vervoer gratis aan.
Nou...
Van de Stichting Wensambulance weet ik inderdaad dat daar geen enkele cent bijgelegd hoeft te worden. Daar worden ook niet-geplande uitgaven zoals een etentje volledig door de organisatie betaald. Er mag dan wel kritiek zijn op het jaarinkomen van hun directeur, maar als ik zie wat daar van bergen werk verzet wordt en dat de ambulancebemanning bij wijze van spreke met een gevulde creditcard met een ziek persoon op stap kunnen gaan voor een onvergetelijke dag. Petje af hoor.
Maar er zit links en rechts toch wel wat verschil hoor. Het vervoer zal dan bij de meesten wel gratis zijn, ik weet dat er organisaties zijn die verlangen dat er andere onkosten wel door de patiënt c.q. familie betaald worden. Die kosten variëren van het zelf laten betalen van de entreekosten (in het geval dat stichting vooraf geen vrije entree heeft weten te verwerven) van zowel de patiënt en begeleider, alsook van de bemanning van de wensambulance, tot zelfs het betalen van de maaltijden onderweg, inclusief die van de bemanning. Een en ander komt voort uit het feit dat men wel beschikt over een voertuig, maar verder over een zeer beperkt budget.
En vergeet ook niet dat er bij een aantal stichtingen een enorm verschil zit in de genoten opleidingen van de bemanning. Schijnbaar is het gewoon heel eenvoudig: je koopt een tweedehands ambulance op, plakt er de stickers wensambulance op en gaat elke week op een braderie staan om gelden te verwerven en hopla, men noemt zich wensambulance.
BTW, behoort een wensambulance die voor de rit laat betalen geen blauwe kentekenplaten te voeren?