Een terechte opmerking! Het lijkt erop dat de traumafunctie van het VUmc op termijn zal worden overgenomen door het AMC. Het Erasmus MC is een enorm grote tent. Tussen Amsterdam en Rotterdam ligt het AZ Leiden. Je kunt jezelf afvragen of de traumafunctie van het AZL nog lang relevant is in deze discussie.
Ik vind dat je daar heel kritisch naar moet kijken. Een volwaardig level-1 traumacentrum in de benen houden is een zeer kostbare aangelegenheid. Het is de centen dubbel en dwars waard als het traumacentrum kwalitatief hoge traumazorg kan bieden conform de modernste, internationale inzichten.
Je kan alleen maar goed genoeg worden als level-1 traumacentrum als je voldoende volume hebt. Nederland behoort tot de veiligste landen in het veiligste werelddeel. Als je voldoende volume wilt krijgen in je level-1 traumacentra moet je zorgen dat er meer burgers verongelukken of de helft van de landelijke traumacentra sluiten.
Het is niet de eerste keer dat ik hier op forum lees dat een Nederlands traumacentra geen fatsoenlijk heliplatform heeft. Als secundair transport noodzakelijk is na de landing op een heliplatform bij een traumacentrum moet je de status landelijk traumacentrum ontnemen. Het ziekenhuis kan dan een betaalde parkeerplaats van het oude heliplatform maken.
Een academisch ziekenhuis is niet minderwaardig als ze geen landelijk traumacentrum meer zijn.
Ik denk ook dat Leiden een van de centra is die je rustig kan sluiten. Ik denk dat je het hele land kan afdekken als je AMC, Erasmus, AZG, AZU en Radboud aanwijst als de landelijke level-1 traumacentra.
Je houdt dan een bak geld over wat je eventueel kan gebruiken om een vijde heli-MMT op te richten in Utrecht of betere/ruimere traumahelikopters aan te schaffen waardoor je sneller patienten kan in-/uitladen.
In grensgebieden kan je ook beter gaan samenwerken met buurlanden, men is dol op de EU zonder binnengrenzen maar zodra het over dit soort onderwerpen gaat zijn er ineens wel weer binnengrenzen.
De Golfstaten kennen ook geen binnengrenzen meer. De traumazorg pakt met in GCC verband aan. Bahrain heeft geen level-1 traumacentrum, ze hebben 1 traumahelikopter aangeschaft en afspraken gemaakt met Qatar. Alle polytrauma gaat naar Doha. In het grensgebied met Saudi Arabie ga je ook geen traumacentra meer vinden, de ambulancedienst heeft daar ook extra helikopters aangeschaft om polytrauma rechtstreeks naar Doha te vliegen.
Het nieuwe traumacentrum heeft 20 trauma-operatiekamers, TICUs en een helikopterdek op het dak waar twee helikopters gelijktijdig kunnen landen. De binnenkomende patienten via het dak gaan per lift een etage omlaag en rechtstreeks naar de holding van de trauma-anesthesie ipv de resus op de begane grond (ambulance ingang).