Schuur?! Compleet woonhuis is met de grond gelijk gebrand! Het schuurtje is het enige wat er nog staat!
Tuindersschuur verwoestZWIJNDRECHT - Door een hevige brand is de loods van de Zwijndrechtse tuinder M.J.
van der Linden helemaal in de as gelegd. Daarbij zij verder onder meer ook een auto, enkele landbouwwerktuigen en een koelcel verwoest. De politie gaat er van uit dat de brand aangestoken is.
Het kostte Van der Linden maandag moeite om zijn tranen te bedwingen. Dat de loods verzekerd was, is maar een schrale troost. De schuur was al jaren het mikpunt van vandalen, vertelt hij: ,,Sinds mijn woning hier weg moest, is het raak. Er werden regelmatig ruitjes vernield. Het was zo erg dat ik de ramen al dichtgemetseld had.’’ Hij veronderstelt dat dronken uitgaanspubliek verantwoordelijk is voor de vernielingen. De dichtstbijzijnde disco ligt op nog geen kilometer van de schuur, zij het dat die voor de meeste uitgaanders niet echt in de richting ligt: ,,Maar als ze helemaal zat zijn, hebben ze geen flauw benul meer wat ze doen.’’
Zondagmorgen ontdekte hij dat de roldeur van de loods opengebroken was: ,,Ik dacht nog: we hebben het weer overleefd. Vannacht belden ze dat de boel in brand stond, toen dacht ik nog dat het het houten schuurtje wel zou zijn. Niet dus.’’
De brand ontstond tegen drie uur in de loods aan de Kijfhoek, pal naast het rangeerterrein in het buitengebied van Zwijndrecht. De brandweer kon de schuur niet redden, ook al doordat de eerste meldingen spraken van een brand aan de Lindeweg. Een houten schuurtje dat pal naast de loods staat, bleef wel behouden. Het duurde anderhalf uur voordat de brandweer het vuur meester was. De brandweer gaat er van uit dat er asbest vrijgekomen is, wat reden was om de brandweerlieden na hun werk schoon te spuiten. Er moet nog bodemonderzoek gedaan worden.
Bron: AD