21:54:52 10-06-07 -GROUP- Prio 1 A4 L RIJKSWEG 22,8 RLN Beknel. verkeer 66736 66781 66593 ASD_53643
643 is de reserve spuit van de Haarlemmermeer, alleen Amsterdam heeft helemaal geen voertuigen gepiept voor dit incident
Beide zaken zijn te verklaren aan de hand van het
inzetvoorstel. De melding wordt in GMS ingevoerd en aan de hand van vooraf vastgelegde criteria komt GMS met een voorstel van de in te zetten voertuigen. Blijkbaar 'wil' GMS dat er tweezijdig wordt aangereden en in dit geval zou de 2e TS uit de Haarlemmermeer moeten komen. Aangezien het soms al lastig genoeg is om de eigen database up-to-date te houden, kun je je voorstellen dat het al helemaal onmogelijk is om GMS ook volledig op de hoogte te houden van de voertuigen van omliggende regio's. Landelijk gezien klopt 9 van de 10 keer het genoemde voertuignummer niet en dat doet er ook niet toe, aangezien de daadwerkelijke alarmering richting dat voertuig door de AC Hollands-Midden telefonisch geschiedt, ze moeten immers de AC Amsterdam bellen. Praktischer zou eigenlijk zijn "TS_ASD", lekker algemeen, het doet er verder toch niet zoveel toe welke TS dat precies is, als de bevelvoerenden maar weten dat er een TS van de buurregio mee rijdt.
Nouja "mee rijdt". Dat blijkt niet het geval te zijn geweest, wellicht vond de centralist dit overbodig maar heeft hij het wel in het inzetvoorstel laten staan. Het is en blijft immers een
voorstel. De centralist mag altijd naar eigen inzicht anders bepalen door meer of minder te alarmeren.
De moraal van dit verhaal, niet al teveel aandacht schenken aan die voertuignummers van buurregio's. Niet alleen het nummer kan fout zijn, de kans bestaat dat de buurregio helemaal geen voertuig(en) alarmeert.
Groeten, Peter.